niet willen leggen

Gestart door ILoveMyBirds, maart 05, 2012, 20:36:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ILoveMyBirds

heey mensen
Mijn parkietje Grietje (3 jaar) wil niet aan eitjes beginnen.
Ik weet zeker dat het een popje is.
Ik denk dat ze helemaal geen jongen wil, want ze trekt zich niks aan van het nestkastje (en die hangt er echt al een poosje in).
Het ligt ook niet aan het feit dat ik geen mannetjes heb, want ze heeft er twee om uit te kiezen.
Maar toch wil ik graag een eerste nestje, weet er iemand hoe dit komt of ...
Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe  :-\ of is het normaal dat een popje geen eitjes wil leggen?

groetjes

Wouter

Het zou kunnen dat ze geen interesse heeft, dat gebeurt best vaak. Het is ook goed mogelijk dat de omstandigheden niet goed zijn. Heb je je wel goed ingelezen van tevoren? Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten en zoveel dingen die mis kunnen gaan. Je moet je heel goed voorbereiden voordat je aan zoiets begint. Denk aan de temperatuur, luchtvochtigheid, lichturen etc. etc..

Daarnaast lees ik dat je drie parkietjes hebt? Een oneven aantal parkietjes is geen ideale situatie. Ik wil je aanraden om er een parkietje bij te nemen.

Kleintjes

Als je popje geen nestje wilt, kan dat verschillende redenen hebben zoals Wouter al aangeeft.

Lees je eerst heel goed in, ook over de risico's! Bereid je dan heel goed voor en bereid je vogeltjes er ook op voor.
Denk er wel aan: Je kunt haar NIET dwingen, als ze niet wil doe je er niks aan.

Maar waarom wil je per se 'n nestje? Wat doe je als er geen nestje komt van 't popje?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

Gaat dit nog verder?

Hoe is 't inmiddels?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

ILoveMyBirds

Ze wil het nog steeds niet
maar ik neem er eentje bij want je had al gezegd dat oneven niet ideaal is en mijn kooi is groot genoeg
als ze echt niet wil leggen dan moet haar misschien inderdaad maar laten
kan ik het best nog een popje bijdoen of beter een mannetje
ik heb al twee mannetjes dus ik dacht beter een popje zodat het gelijk is

Ja ik heb heel goed gelezen en alles al in huis gehaald van een kooi tot eivoer en vanalles meer
en ik wil graag een nestje omdat mijn vader dat vroeger ook wou maar nooit mocht en nu kunnen we het samen meemaken

groetjes

Wouter

Het beste is een even groot aantal mannetjes als vrouwtjes. Een vrouwtje erbij dus. Als je er echter een vrouwtje bij doet, moet je zorgen voor meerdere nestblokken, want anders is de kans groot dat de vrouwtjes ruzie krijgen. En is je kooi ook groot genoeg om twee nestjes te huisvesten? (4-8 eitjes per legsel. Stel je hebt twee nestjes van 8 bevruchte eitjes. Heb je al snel twintig parkietjes in je kooi. En dan wordt een kooi snel te klein. ;))

Kleintjes

Daarbij, als je 2 popjes hebt, zorg dan wel dat de andere dame volwassen is (ouder dan 1 jaar) om problemen te voorkomen doordat ze te jong gaat leggen (ALS ze gaat leggen).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

ILoveMyBirds

#7
Ja,
Ik heb ook nog een buitenvollière. Die is echt groot dus dat zou eventueel in de zomer kunnen, maar nu is het echt nog te koud ;o
20 is wel veel trouwens, dat zou ik nu niet aankunnen met school en zo, want je moet ze genoeg aandacht geven.
Maar de kans op 20 parkietjes is niet echt heel groot, wel?
Dus geen jonkie kopen, da's goed, maar die kan je zeker niet tam maken en dan kan je ook niet in het kastje kijken en dus zien of het wel goed gaat.
Ik heb al een tweede nestkastje aangeschaft want inderdaad, ruzie tussen de parkietjes zorgt voor veel te veel stress en zo.

(Let even op de zinsopbouw.)

groetjes


Kleintjes

Citaat van: ILoveMyBirds op maart 14, 2012, 19:50:24

Dus geen jonkie kopen, da's goed, maar die kan je zeker niet tam maken en dan kan je ook niet in het kastje kijken en dus zien of het wel goed gaat.

groetjes

Hier snap ik niks van. Wat bedoel je hiermee te zeggen / vragen?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

ILoveMyBirds

Dat ik geen jong parkietje kan kopen
das op zich niet zo erg
maar dan kan je ook niet kijken in het nestkastje of ze haar eitjes/ jonkies goed verzorgd

Sara

Je bent erg onduidelijk in je berichtjes, maar na twee keer dit topic te herlezen weet ik wat je bedoelt. Ik zou je dan ook willen vragen om leestekens te gebruiken en je vragen duidelijker te verwoorden.
Ik geloof dat je vraag is : Ik vind het niet erg dat ik geen jong parkietje kan kopen, maar als ik een ouder popje neem, kan ik haar niet meer tam maken en dus ook niet in het nestkastje kijken?

Een ouder parkietje kan je wel tam maken, het kost alleen wat meer tijd en moeite dan bij een jong parkietje.
Als je popje niet tam is, kan je inderdaad best geen nestcontrole uitvoeren terwijl het popje in het blok zit, maar dat hoor je bij tamme popjes ook niet te doen. Nestcontrole uitvoeren terwijl het popje in het broedblok zit, is te storend. Je moet dit doen als het popje naar buiten gaat (bijvoorbeeld om een poepje te doen).

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

ILoveMyBirds

dat was inderdaad mijn vraag... :)
en dankjewel voor je reactie.

Ik wist niet dat je dan geen nestcontrole mocht doen als ze er op zit.
Ik dacht dat het juist wel moest, om te kijken of het goed ging en zodat het popje eraan went, dat je af en toe kijkt.
heel erg bedankt en ik zal proberen duidelijker te zijn!

groetjes