Darminfectie

Gestart door Car, februari 17, 2012, 20:07:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Car

Beste allemaal.

Al lange tijd lees ik mee op dit forum en heb al veel gehad aan de informatie van jullie (en van de website). Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen.

Ik heb 2 grasparkieten; 1 mannetje van 8 maanden 'Gijsje' en een mannetje van 6 jaar 'Puk'. Gijsje voelt zich al een tijdlang niet lekker. Bol zitten, veel slapen en veel zaadjes uitspugen. Hij zit dan echt over te geven. Ook eet hij opvallend veel grit. Ik heb de ontlasting van Gijsje en Puk laten onderzoeken door Hedwig van der Horst. Zij concludeerde dat er sprake was van een darminfectie. Ik heb ze toen 10 dagen lang het antibiotica Enrofloxoral gegeven. Gijsje, de jongste die duidelijk ziek was, knapte er heel goed van op. Hij was weer helemaal zichzelf en zat duidelijk lekker in zijn vel. Ik heb voor de zekerheid na de kuur wederom hun ontlasting door Hedwig van der Horst laten onderzoeken. Haar conclusie was wel flink balen, want er zaten nog steeds veel te veel bacteriën in de ontlasting. De darminfectie is dus nog gewoon aanwezig. Haar advies is nu dat ik een ander antibiotica toedien (Synulox) of mijn parkieten bij haar in de vogelkliniek laten opnemen en behandelen. Ik vind het moeilijk te besluiten wat ik het beste kan doen. Dat er iets gedaan moet worden is duidelijk, want de Gijsje is weer ziek aan het worden. Hij zit weer bol, slaapt veel en spuugt geregeld zijn zaadjes uit. Puk is trouwens niet ziek, hij heeft de bacterie hoogstwaarschijnlijk ook wel want ze zitten in 1 kooi. Ik moet ze dus allebei behandelen. Het toedienen van de antibiotica (Enrofloxoral) is me wel gelukt, maar ik vond het erg moeilijk om te doen. Ik weet ook niet of ze iedere dag de aanbevolen druppel hebben binnengekregen. Aan de ene kant denk ik nu ik probeer het nieuwe antibiotica zelf toe te dienen, maar aan de andere kant als ik mijn parkieten door Hedwig van der Horst laat behandelen weet ik zeker dat ze goed behandeld worden en dagelijks de juiste hoeveelheid antibiotica binnenkrijgen. Het blijft alleen lastig die keuze vind ik. Vooral omdat ze dan zeker 1 week weg zijn en Puk al redelijk op leeftijd is. Graag zou ik willen weten wat jullie zouden doen.

Groetjes Carla

Car

Hoi allemaal.

Is er niemand die mij kan helpen bij mijn besluit?

Groetjes

Dirk92

Het is natuurlijk zelf wat je wilt doen.

Als je de voor en tegens tegen elkaar op neemt heb je je besluit genomen neem ik aan. Denk dan aan kosten etc ;)
Kleine Gijsje en Jip

Parkieten-Freak

Mijn persoonlijke keuze zou zijn om beide vogels in de vogelkliniek te laten opnemen en behandelen.
Vraag vooraf welke kosten er aan de opname verbonden zijn, zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.
Succes!


Loeky

Hallo,

Ik sluit mij bij Parkietenfreak aan! Je hebt het zelf geprobeerd met antibiotica maar helaas heeft dit niet genoeg geholpen.
Een opname in de vogelkliniek is dan het beste. Heb ik met mijn parkiet Loeky (zie archief Loeky heeft het met zijn longen
te vinden onder ziektes) ook gedaan. Hij heeft hierdoor nog een langer leven gehad. Er is trouwens ook poederantibiotica
in de handel. Dit los je op in het drinkwater met een schepje glucose (fruitsuiker) en dat vind ik persoonlijk beter werken
dan de druppels, maar dit terzijde.

Sterkte en succes,

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Car

Ik heb besloten mijn vogels niet te laten opnemen, maar met de adviezen van Hedwig zelf te behandelen. Ik heb tot nu toe 2 verschillende soorten antibiotica gegeven; Enrofloxoral en Synulox. Het is even goed gegaan, maar nu is Gijsje weer ziek. Ik ben gisteren naar Hedwig in Reusel geweest. Zij heeft ze allebei onderzocht. Het blijkt dat Gijsje nu de mega-bacterie heeft:( Door de antibiotica zijn de bacteriën in zijn lijfje goed weg gegaan, maar heeft de mega-bacterie als het ware ruim baan gekregen. Puk heeft de schimmel ook, maar is er niet ziek van omdat zijn immuunsysteem sterker is. Het zwakkere immuunsysteem van Gijsje is veroorzaakt door inteelt. Ik moet nu 21 dagen lang Synulox en Itradrops (anti schimmelmiddel) geven. Hedwig gaf aan dat ik na 10 dagen al resultaat zou moeten zien. Het is fijn dat Hedwig naar ze heeft gekeken, eindelijk een arts met echt verstand van vogels!

Groetjes Carla