Een aantal vragen over mijn nieuwe parkietje: Pino

Gestart door Mattanja, maart 21, 2012, 11:32:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mattanja

Hoi allemaal!

Pino is sinds gisteren bij mij. Ik heb hem geadopteerd uit het asiel in Kampen. Hij is ook in Kampen gevonden, maar zijn baasje heeft hem niet meer opgehaald. Pino is al handtam en hij heeft zojuist al trosgierst uit mijn hand gezeten en hij heeft zelfs al even op mijn vinger gezeten!

Ik heb ook nog twee andere parkieten: Odie en Coco. Zij zitten samen in een andere kooi. Een oneven aantal parkieten in één kooi is namelijk niet goed en bovendien zijn Odie en Coco een echt stelletje, dus ik denk dat ze niet erg blij zouden zijn met Pino erbij in de kooi.

In het asiel zeiden ze mij al dat Pino is gekortwiekt. Hij is echter wel heel erg gekortwiekt. Je kunt het ook zien op de foto's (zie hieronder).  Ook zeiden ze dat hij lelijk is gekortwiekt. Ik vroeg mij af of dit kwaad kan voor het parkietje?
Ze konden me in het asiel niks vertellen over zijn leeftijd, maar nu ik een tijdje naar Pino heb zitten kijken, ben ik tot de conclusie gekomen dat Pino nog best jong kan zijn. Zijn streepjes op zijn voorhoofd (boven zijn snaveldop) zijn namelijk nog niet helemaal weg. Je ziet ze nog licht zitten. Ook beginnen de ''duidelijke'' streepjes nog best dicht bij zijn snaveldop. Als ik kijk naar Odie en Coco, beginnen de streepjes bij hun toch wel een stuk verder. Ook zie ik nog geen witte rand om zijn zwarte pupil. Hij heeft wel een soort bruine rand om zijn pupil, maar nog geen witte. Kan iemand, op basis hiervan, zeggen of Pino inderdaad nog best jong kan zijn? Zijn er, behalve bovenstaande twee kenmerken, nog andere duidelijke kenmerken waardoor je kunt traceren hoe oud een parkietje ongeveer is?

Tenslotte merk ik op dat Pino zich wel heel veel wast. Hij zit continu zichzelf te krabben (alsof hij jeuk heeft) en zijn veren te wassen. Zou dit een teken kunnen zijn van een opkomende rui (misschien wel zijn eerste rui, de jeugdrui)?

Het gaat gelukkig tot nu toe goed met hem. Hij heeft vanmorgen al lekker zitten roepen naar Odie en Coco (ze kunnen elkaar niet zien vanuit de kooien) en hij klimt wat af in zijn kooi!

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! :)

Groetjes,
Mattanja
Odie & Coco en Pino

Mattanja

Op de één of andere gekke manier wil hij de foto's van Pino maar niet verzenden in de bijlage. Hieronder de site waarop ik Pino heb gevonden, daarop staan ook goede en mooie foto's van hem: http://www.ikzoekbaas.nl/asiel-dieren/vogel/243/edo-hammers-kampen

Overigens heet hij hier nog Ace, maar ik heb hem Pino genoemd! :)

Dirk92

Aaahh heb jij Ace!! Die met de slecht gekortwiekte slagpennen.

Fijn dat hij goed terrecht is gekomen
Kleine Gijsje en Jip

Mattanja

Citaat van: Dirk92 op maart 21, 2012, 12:20:59
Aaahh heb jij Ace!! Die met de slecht gekortwiekte slagpennen.

Fijn dat hij goed terrecht is gekomen

Haha ja ik heb hem! Volgens mij is hij al helemaal berucht op internet! Dat is vast een goed teken  ;)

esmmar

Hij is wel jong, maar de neusdop is al goed gekleurd. Hij is zeker jonger dan 1 jaar.
Met drie maanden is de jeugdrui al. De streepjes lopen nog door tot aan de neus. Ik denk dat je gelijk hebt en dat de rui gaat beginnen. Dat zou wel fijn zijn ivm het slechte kortwieken. Kijk of je hem wat extra ei krachtvoer en vitamen kan geven bij de rui.