Juultje heeft een bult

Gestart door Jip en Juultje, februari 20, 2012, 09:48:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jip en Juultje

Hallo allemaal,

Tot mijn grote schrik zag ik vanmorgen dat Juultje een bultje heeft. :( Het zit op haar rug, net op de plek waar normaal haar vleugelpunt rust. Het viel me op omdat ze haar rechter vleugel lager houdt dan links. Ik kan er geen foto van maken want Juultje is absoluut niet tam (Jip overigens ook niet hoor) en van de camera krijgen ze beiden een halve rolberoerte.
Ze eet, drinkt en vliegt er nog steeds lustig op los; ze maakt gelukkig geen zieke indruk. Ook knuffelt ze nog steeds graag met Jip.

Maar nu: ik wil met haar naar een vogelarts, zo dicht mogelijk bij mij in de buurt. Weet iemand een vogelarts in de buurt van Leiden? Ik ga straks bellen met WHG dierenartsen Voorburg, maar als iemand anders nog goede ervaringen heeft met een ander adres dan hoor ik dat graag!
Dan nog graag advies over het vervoer: hoe kan ik Juultje het beste meenemen? Juultje en Jip zijn erg aan elkaar verknocht, kan ik ze beter tegelijk meenemen in de kooi (die is vrij groot)? Of moet ik haar in een doosje doen en Jip alleen achterlaten?

Hoop dat jullie tips voor me hebben!

Niets toevoegende bijlage verwijderd. Gr Wouter

Jip en Juultje

Hier ben ik weer, deze keer met foto. Helaas kon ik niet dichterbij komen met de camera, maar zo hebben jullie een beetje een idee van de plaats van de bult en de grootte ervan!


[verwijderd door de beheerder]

inge

http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php
Is gelukt,weet niet of er eentje bijstaat bij jou in de buurt?

Heb je een reiskooitje ?

inge

Als je ze beiden meeneemt in de kooi zorg er dan voor dat er niet teveel in de kooi hangt.

Doe er zoveel mogelijk uit,daar ze zich anders kunnen bezeren en ook omdat de vogelarts Juultje dan makkelijker uit de kooi kan nemen ;)

Zorg dat ze goed beschermt zijn tegen de tocht en hou de bodem v/d kooi goed vast dat die niet loskomt!
Misschien heb je wel een grote kartonnen doos waar de kooi in kan als tocht bescherming?

In ieder geval veel succes met Juultje

Jip en Juultje

Dank je Inge, voor alle hulp alvast!
Ik heb nog een adres gevonden, redelijk bij ons in de buurt, die op de door jou toegestuurde lijst staat.
Ik heb geen reiskooitje, misschien is het toch wel handig als ik die maar ga kopen. Deze kooi is net een beetje te groot voor mij alleen om te sjouwen. Jammer genoeg zijn Jip en Juultje helemaal niet tam, dus ik zal ze redelijk wat stress moeten bezorgen met deze expeditie. Arme beestjes  :(

Ik houd jullie op de hoogte!

inge

Graag gedaan ;) Ik heb zo een klein kooitje in de dierenwinkel gekocht,waar denk ik kleine diertjes zoals een cavia enzo in kunnen in plastic,was helemaal niet duur.
En heb er toen een klein handdoekje omheen gedaan.

Heel veel succes !!

Jip en Juultje

Vanmiddag om 15.00 uur heb ik een afspraak in Nootdorp. Ga zo nog even zo'n "transportboxje" kopen. Hoopte dat ik zo iets even kon lenen van de buren, we passen nu op hun cavia en ik weet dat zij zo'n ding hebben staan. Maar helaas, hij staat niet op de vaste plek en om nou hun huis overhoop te gaan halen .... ;)

Tot later!

PS Ik ben zelf al helemaal gestrest om wat ik arme Jip en Juultje moet aandoen  :-[

Jip en Juultje

Ben weer terug! Ben in Nootdorp geweest bij de Dierenkliniek, en werd geholpen door de arts die veel verstand heeft van papegaai-achtigen.

Juultje blijkt flink vitamine A tekort te hebben. De "bult" die ik zag was een soort verdroogd stuk vet dat uit de stuitklier komt. Het was ongeveer 2,5cm lang! Deze verdroging, en het bobbelige snaveldopje van Juultje, wijst op een vitamine A tekort.
Het weghalen van dat verdroogde ding ging niet zonder bloeden helaas. Volgens de dierenarts was het wel veel bloed voor zo'n klein vogeltje... :'( Dus hopelijk redt ze het!!
Met aangepaste voeding moet ik gaan proberen het vitamine A gehalte weer op peil te krijgen. De DA raadt me pallets aan en niet meer alleen het voer van Beaphar Xtravital. Dat schijnt vooral een soort "Mac Donalds" voer te zijn ;) met hier en daar wat gezonde korreltjes. Ik moet heel rustig aan overstappen op dat gezondere voer (en ook op speciale vitamine A druppeltjes voor in het water) omdat papegaai-achtigen in hongerstaking kunnen gaan als ze merken dat er wat aan hun dieet veranderd is! Ze hongeren zich dan liever dood dan dat ze iets onbekends eten.
In Den Haag schijnt een goede vogelwinkel te zijn waar ze ook veel verstand hebben van voeding. Dus daar rijd ik morgen maar meteen naar toe!

Ik was nog een vervoerdoosje gaan kopen bij de dierenwinkel. Maar ik kreeg geen van 2 de vogeltjes te pakken dus uiteindelijk heb ik me een breuk gesjouwd met die grote kooi.

Nu zit Juultje heel diep te slapen, met haar snaveltje tussen haar veertjes. Jip biedt haar, heel stoer, zijn schouder om tegenaan te leunen. Echte liefde :-* :-*

Het is dus spannend of Juultje over het bloedverlies heen komt en of ik zowel Jip als Juultje op tijd aan het nieuwe voer kan laten wennen. Duimen jullie mee?

inge

Amai, wat een verhaal zeg.

Duim zeker mee voor Juultje dat het goed komt!!!

Wat betreft de Pellets daar heeft iedereen zijn mening over er zijn voorstanders van pellets en de andere zijn voor Xtravital.

Met overschakelen op pellets moet je wel goed opletten ,ik zou als je het echt wil doen eens zoeken op de zoekfunctie  van pellets en ook Xtravital, beiden zijn goed.

Wat je wel moet doen bij Xtravital is niet gans hun eet potje vullen maar afmeten zoals op de verpakking.
Maar denk wel dat je dat doet ;)dus dan moeten ze wel alles opeten en kunnen ze niet snoepen

Eten ze naast  de Xtravital ook groente en fruit,dan ben je even goed als met de pellets!

Weet dat overschakelen op pellets niet 1 2 ,3 gaat en dat je geleidelijk moet overschakelen ,lees je daarvoor heel goed in.

Ik wens je super veel succes met wat je ook gaat doen ,hopelijk komt het goed met Juultje!!


Hou je ons op de hoogte?

Groetjes,
Inge

Jip en Juultje

Gelukkig lijkt Juultje weer helemaal de oude! Vannacht was ik steeds zo bang dat ik haar dood zou gaan aantreffen in haar kooitje. Maar ze is springlevend  ;D!! Ze heeft zelfs al een heel klein rondje gevlogen, dus kennelijk voelt ze zich best wel weer fit ondanks het bloedverlies gisteren.

Dank je voor het meedenken Inge, wat betreft het geven van pellets en/of Xtravital. Ik had me er al eens eerder een beetje in verdiept en heb toen op basis daarvan alvast gekozen voor Xtravital. Maar, omdat Juultje toch wel erg last heeft van dat vitamine tekort ben ik wel bereid om wat toe te voegen aan haar dieet. Ik weet niet wat ze in het verleden altijd heeft gegeten (ze is samen met Jip te vondeling gezet bij het asiel, we weten dus ook niet hoe oud ze zijn en of ze al heel lang ongezond gegeten hebben) maar misschien is Xtravital alleen niet genoeg.

Inderdaad; Jip en Juultje krijgen een afgepaste hoeveelheid eten 's morgens en 's avonds. Ik zie volgens mij nooit dat ze de gezonde zaadjes eruit gooien, maar ik ga er voor de zekerheid nog eens extra op letten.
Fruit en groente moeten ze een beetje leren eten nog; ze zijn niet zoveel gewend. Appel vinden ze beiden heerlijk en sla hebben ze nu ook ontdekt, maar verder zijn ze voor nog niet veel te porren. Heb je nog tips?

De DA zei inderdaad ook al dat het overstappen heel geleidelijk moet gaan, dus ik stel me er op in dat ik ze niet binnen een paar weken op ander voer over heb. Geduld is een schone zaak  ;)


daniel :D

Wat fijn dat zij nu al springlevend is ;D Succes met overstappen op pellets ;)

inge

Hoe gaat het ondertussen met Juultje?

En lukt het overzetten op pellets een beetje voor jip en Juultje?

Groetjes

Jip en Juultje

Het overstappen op pellets heb ik nog even uitgesteld omdat ik Jip en Juultje eerst wil laten wennen aan sowieso meer (variatie in) groente en fruit en vitaminedruppels in hun water. Het gaat allemaal rustig aan want  "wat de boer niet kent dat eet 'ie ECHT niet" is helemaal op J&J van toepassing  ;)!

Grappig vind ik dat Juultje wat spraakzamer wordt. We hebben J&J sinds november en de eerste maanden maakte Juultje alleen af en toe een geluidje en dan klonk het heel hees. Jip fluit/roept de sterren van de hemel en schreeuwt soms voor 2 dus dat scheelt. Juultje fluit nu af en toe gezellig met Jip mee en wat ze sinds een paar weken doet: ze roept me als het voer op is! Dat is echt zo leuk!! Het is een speciaal roepje en daarbij gaat ze ook aan de kant van de kooi hangen waar ik het dichtstbij ben. Het is een schatje  :-*.
Ik vraag me af of Juultje nu meer geluid maakt omdat het haar wat makkelijker af gaat in dat keeltje. Misschien dat de Xtravital van de afgelopen maanden haar toch al wat goed heeft gedaan. Omdat we niets weten van hun achtergrond (J&J zijn gedumpt bij het asiel) weet ik ook niet welk voer ze in de eerste periode van hun leven hebben gekregen.
Van de Xtravital eten ze echt alles op, ook de groene en rode zaadjes dus dat is mooi. Verder is favoriet: sla en zoete appel. Elke dag krijgen ze hier wat van. Helaas krijg ik ze nog niet zo warm voor andere dingen. Ik heb vandaag wel een dopje met daarin (een blendermix van) verse banaan, appel en sinaasappel gedaan. Ze waren er 5 minuten stil van, zo van: wat moet dat in ons paleisje?! ;D

Al met al gaat het dus best heel goed met ons tweetal! Ze zijn nog steeds erg verliefd al vind Juultje het soms nodig om even flink op Jip te mopperen, arm beestje ???.
Ik kijk nog even aan of Juultje nog meer vorderingen maakt in haar gezondheid. Zo ja, dan blijf ik denk ik toch op Xtravital en anders ga ik alsnog over op pellets.

Snappie

#13
Citaat van: Jip en Juultje op februari 21, 2012, 13:23:58Appel vinden ze beiden heerlijk en sla hebben ze nu ook ontdekt, maar verder zijn ze voor nog niet veel te porren. Heb je nog tips?


Ik weet niet of je er wat aan hebt, ik kom net kijken wat betreft de verzorging van parkietjes, maar bij mij moesten ze in het begin ook helemaal niks hebben van groenvoer of fruit. Sinds gisteren beginnen ze ervan te eten ! Ik heb dagelijks iets tussen de spijlen gestoken met een wasknijper of touwtje, en datzelfde in een voerbakje gedaan. Ik vond het zo'n bende worden tussen de spijlen...en steeds die ruzie dan terwijl ik toch van alles twee dingen ertussen stak....En nu hebben ze dus dat voerbakje ook ontdekt  :D. Vandaag vond ik overal rode paprika: op m'n lamp, op de bank, tegen de muur...hahaha, heel het snoetje van die ene rood. Maar ze eten tenminste.
Ik hoop dat dit jullie ook helpt ! Succes ermee....

Voor de duidelijkheid even de quote toegevoegd. Gr Wouter

Jip en Juultje

Snappie, Leuk dat ze opeens de "smaak te pakken hebben" van de rode paprika!
Hier helaas nog geen enthousiasme ervoor. Ik bied alle extraatjes aan tussen het klemmetje aan de tralies. Ze proeven altijd alles wat ik aanbied, maar als ze het niet lekker vinden dan wordt het daarna volledig genegeerd :-\.
Maar, ik zet door 8)!

esmmar

Andijvie wordt vaak snel opgepakt door vogels die nog niet groenvoer 'klaar' zijn.
Elke dag 2x een paar verse stukjes aan een wasknijper bij het favoriete zitstokje plaatsen. Dan kunnen ze het op het gemak bekijken ::)
Vers en herhalen dat zijn vaak de toverwoorden, naast geduld van ons ;D