2e Parkietje op komst.. Ik Twijfel nog erg!

Gestart door Stefanie, maart 17, 2012, 22:33:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefanie

Hallo Allemaal,

Het is voor mij alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest omdat het zo super goed gaat met mijn Kleine Tico!
hij is inmiddels 4 Jaar en klets ons de oren van de kop af!..
Gaat mee onder de kraan en loopt over de tafel heen opzoek naar lekkers,

inmiddels ben ik gaan samenwonen en wil ik tico meenemen maar wij werken beide fulltime dus heb even gewacht en ben tot het besluit gekomen er een vriendje bij te kopen.
omdat tico ook zo goed overweg kan met een ander parkietje(vrienden) lijkt me het erg gezellig maar overal lees ik en hoor ik dat de kans groot is dat tico veel minder tam wordt, en zijn interesse in mij zou verliezen??...
Ik heb al voor nieuwe kooien gekeken, een Super Leuke van 1 meter hoog (vorm van een huis) erg Leuk en het lijkt me zo Gezellig...

Als het dan toch wel kan, wat zijn dan de beste stappen?
Gelijk bij elkaar?, apparte kooien?? apparte ruimtes??..

Alvast Bedankt!.. Groetjes Tico en Stefanie

Sara

Ik vind het in jouw situatie (2 fulltime werkenden), een heel goed idee om een vriendje te kopen voor je parkietje.
Tico zal volgens mij niet minder tam worden, maar wel zal jij niet meer de enige geliefde persoon zijn in Tico zijn leven. Dat is normaal, jij kiest ook voor een menselijke vriend als levensgezel.  ;) Tico zal jou nog steeds graag hebben en bij je zijn, maar zeker ook veel belangstelling hebben voor zijn vriendje. Vooral in het begin zal Tico's belangstelling waarschijnlijk enkel uitgaan naar het nieuwe gevleugeld vriendje, maar na een tijd zal ie weer even graag bij je zijn al voorheen hoor. Het is goed dat Tico al een ander parkietje gewoon is, want anders zou het redelijk moeilijk zijn om een parkiet die al 4 jaar alleen zit, nog te laten wennen aan een ander parkietje.
Het best kan je de parkietjes laten wennen aan elkaar, door het nieuw parkietje in een aparte kooi te zetten, langs de kooi van Tico. Geef je nieuwe parkietje dan de tijd om te wennen aan zijn nieuwe thuis, de nieuwe omgeving, de mensen om hem heen en aan Tico natuurlijk.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

*wendy*

Ik heb enkele weken geleden een vriendje bij mijn parkietje Sky gezet. Hij heeft 3 jaar en 9 maanden alleen gezeten en kreeg dus nu een maatje. Ik heb ze in aparte kooien aan elkaar laten wennen, maar ze gaven al heel snel aan bij elkaar te willen. Toen heb ik ook nog eens de kooi waar ze met z'n tweeën in kwamen anders ingedeeld zodat het helemaal nieuw was.

Sky is een heel ander vogeltje geworden: veel actiever, heel vrolijk. Hij was tam en is dat nog steeds. Hij lijkt zelfs wel wat tammer: hij durft nu meer! Ik heb dus alleen maar positieve ervaringen!

Met twee fultime werkende mensen is het absoluut het beste om er een maatje bij te halen. Ik werkte niet fultime en er is vrijwel altijd iemand thuis, maar toch 'kwijnde' hij een beetje weg, zeker als ik het vergelijk met hoe hij nu is, samen met zijn vriendje.

Stefanie

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties! Gister middag hebben we hem opgehaald, (Bailey) en hij is prachtig mooi wit met blauw,
ik heb hem in de kooi van Tico gedaan en tico in een reserve kooi zodat Bailey maar 1x hoeft te wennen,

Tico vind het allemaal prachtig en vliegt nog altijd rond zoals gewoonlijk en zit veel bij bailey en bij ons..
maar nu lijkt het of bailey alleen maar oog heeft voor tico, en het niet echt interessant is als mijn hand de kooi in komt met een stukje trosgier...
hij zit steeds tegen de zijkant het dichtste bij tico zijn kooi en fluit mega hard als tico kletst of speelt met zijn belletje..
moet ik ze nu al samen zetten, maar dat gaat niet goed want tico vliegt gewoon los overdag als ik weg ben..

of nog even afwachten?..
Alvast bedankt!

Groetjes Stefanie

Sara

Ik zou ze nog niet samenzetten. Ik vind trouwens ook dat je al ontzettend snel bent begonnen met tam maken, want er wordt toch echt aangeraden om je parkietje eerst minstens een week te laten wennen aan de nieuwe situatie, en dan pas over te gaan op volgende stappen.
Laat Bailey dus maar lekker met rust voorlopig dus. Je kan wel al tegen hem praten enzo, maar ik zou hem eerst laten wennen aan zijn nieuwe huis, voordat zijn nieuwe huis al meteen 'wordt betreden' door je hand.
Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

grasParkiet2

Als je een tamme parkiet hebt word meestal de volgende makkelijker tam omdat je oude parkiet alles voordoet en de nieuwe hem volgt. 1 ding zou ik je echt afraden en dat is je vogeltjes los laten als jij er niet bij bent. Dat kan echt niet gevaar zit in een klein hoekje voor zo'n klein vogeltje. Maar geld ook voor grotere vogels. Want ze kunnen over tussen en in en tegen aan vliegen.

Enzan

Citaat van: grasParkiet2 op juni 13, 2012, 17:59:121 ding zou ik je echt afraden en dat is je vogeltjes los laten als jij er niet bij bent. Dat kan echt niet gevaar zit in een klein hoekje voor zo'n klein vogeltje. Maar geld ook voor grotere vogels. Want ze kunnen over tussen en in en tegen aan vliegen.

Oké, hier wil ik wel even wat op zeggen: blíjkbaar gaat het al zo'n 4 jaar goed. Misschien niet precies 4 jaar, maar ze zal vast niet gisteren bedacht hebben dat ze haar parkiet maar de hele dag zonder toezicht los ging laten. Ik kan me best een kamer voorstellen die prima veilig is voor parkieten, en ook die parkiet zal na zoveel tijd rondvliegen best doorhebben wat wel en niet kan. Mijn vogeltjes tuimelen zo af en toe wel eens via het gordijn omlaag - de eerste paar keer kwam ik aanrennen om ze te helpen en kwamen ze wat verdwaasd (en verbaasd) bij me zitten, maar inmiddels hoeven ze mijn hulp echt niet meer en kennen ze alle "valkuilen" wel. Dan durf ik ze ook best wel alleen te laten. Het zal best verschillen per parkiet en hangt ook af in wat voor ruimte ze vliegen, maar dit lijkt me zo'n geval waarin het prima werkt.

@ Stefanie: een tweede vogeltje erbij is volgens mij een goede keuze. Ik begon ruim een halfjaar geleden met één parkiet, maar omdat ik toch een stuk vaker weg was dan gedacht, heb ik er al gauw een tweede bijgenomen. Ik ben ontzettend blij dat ze elkaar hebben als ik weg ben, en dat ik me niet zo schuldig hoef te voelen als ik ze even wat minder aandacht kan geven. Verder is het hilarisch om twee parkieten tegelijk iets proberen te leren - die van mij proberen standaard elkaars beloning af te pakken. En als ik "target-training" probeer, dat ze een stokje aan moeten tikken, heb ik gewoon handen tekort :p
Verder is het ook leuk om ze te zien knuffelen en kibbelen, en hoe nummer 2 helemaal gek is op nummer 1 en haar overal achterna loopt :p Als Perry (1) even aandacht van me wil en bij me komt zitten, komt Meep (2) gezellig mee. Zo is die ook vrij vanzelf tam geworden.
Kijk naar wat mensen je aanraden, denk erover na, maar volg ook je gevoel en doe wat goed lijkt voor jouw specifieke situatie. Meep en Perry bij elkaar zetten was bij mij een behoorlijk ongecoördineerde zooi (terwijl ik me flink ingelezen had), maar wat mij betreft zijn ze prima terecht gekomen  ::)

Kleintjes

Citaat van: Enzan op juni 14, 2012, 01:37:08
Oké, hier wil ik wel even wat op zeggen: blíjkbaar gaat het al zo'n 4 jaar goed. Misschien niet precies 4 jaar, maar ze zal vast niet gisteren bedacht hebben dat ze haar parkiet maar de hele dag zonder toezicht los ging laten. Ik kan me best een kamer voorstellen die prima veilig is voor parkieten, en ook die parkiet zal na zoveel tijd rondvliegen best doorhebben wat wel en niet kan. Mijn vogeltjes tuimelen zo af en toe wel eens via het gordijn omlaag - de eerste paar keer kwam ik aanrennen om ze te helpen en kwamen ze wat verdwaasd (en verbaasd) bij me zitten, maar inmiddels hoeven ze mijn hulp echt niet meer en kennen ze alle "valkuilen" wel. Dan durf ik ze ook best wel alleen te laten. Het zal best verschillen per parkiet en hangt ook af in wat voor ruimte ze vliegen, maar dit lijkt me zo'n geval waarin het prima werkt.

Even inhaken: Hier loopt al 'n topic over, desondanks meld ik alsnog; 't Gevaar is te groot om onnodig risico te lopen. Ook parkieten kennen gezondsheidproblemen, net als elk levend wezen. Ik heb liever dat er iets gebeurd als ik er bij ben, of als ze veilig in hun huisje zitten.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Enzan

Dat weet ik, maar het ging me even om de specifieke situatie dat het al jarenlang goed lijkt te gaan, en dat tóch altijd iemand het nodig vindt om even op te merken "dat dat eigenlijk niet zo hoort". Het lijkt er voor mij altijd op dat sommige mensen die hier langskomen denken dat er een paar reacties zijn die áltijd tegen iedereen die een topic maakt, gezegd moeten worden, zonder op specifieke situaties of relevantie te letten. Maargoed, ik snap wat bezorgdheid natuurlijk ook wel. En ik ga offtopic ;)

Stefanie

Hallo Allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties..
Inmiddels is baily 1 week hier en nog steeds goed van slag als ik in de buurt kom om even de bakjes te verversen..
en als hij dan even rustig is en ik tegen hem praat en hij luisterd komt tico aangevlogen en lijkt jaloers, dit brengt baily uit zijn concentratie en wordt hij onrustig(net of hij er ook uit wilt)..
ik zit te denken om tico even bij mijn ouders te laten totdat baily tam is.. ik twijfel erg door al jullie verschillende reacties..

dat tico losvliegt is inderdaad al een tijdje en hij weet wat niet en wel kan, en het is niet zo dat hij de hele dag losvliegt, want ik kom zovaak thuis en zie dat hij ligt te slapen in zijn kooi of heel rustig zit te eten of te praten tegen zijn speeltjes, de rolgordijntjes zijn half gesloten en het gaat al een tijd zo dus ik snap jullie bezorgdheid maar dit is inderdaad mijn eigen keuze en mijn ervaring..

maar even over baily, hij lijkt metmij alleen op zijn gemakje en reageerd door te fluiten, maar zodra tico aankomt vliegen of met mij mee gaat naar andere kamers fluiten ze me de oren van de kop af..
geduld hebben of stappen ondernemen??..

heb ik 4jaar lang tico, ben ik nog zo twijfelend, erg he!!

Groetjes Stefanie, tico en Baily

rissiejjj

Allereerst gefeliciteerd met de komst van je parkietje.

En dan nog eventjes over het losvliegen.
In een vogelveilige kamer kan dit prima.
En als het vogeltje daar vaak genoeg vliegt is dat net zo hard zijn huisje als de kooi.
Wat moeten volierevogels anders wel niet?
Precies hetzelfde maar dan buiten.


ParkietHaarlem

Stefanie,

Het is nu toch al een lange tijd geleden, maar ik ben erg benieuwd hoe dit allemaal is afgelopen.
Er zijn genoeg mensen die met dezelfde dilemma's zitten over hun tweede parkietje. Misschien zou je een korte samenvatting willen geven over het verloop van de situatie. Dit zou niet alleen leuk zijn om te lezen, maar ook informatief.

Ik ben benieuwd!