Snaveltje vervelt? :-\

Gestart door 2BFielicious, maart 16, 2012, 10:06:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

2BFielicious

Hallo allemaal,

Mijn parkietje Stitch zijn snavel lijkt te vervellen... is dat normaal of is dat toch iets waar ik iets mee zou moeten doen? Daarna viel er een klein stukje af, maar daaronder zat dus een gewoon snavel. Hij lijkt ook altijd wel wat droog.
Toen ik hem kocht (in april/mei vorig jaar) had hij al een barst in zijn snavel, maar dat wordt wel steeds minder erg.
Hij is nu ook net wel in een rui-periode, dus misschien heeft het daarmee te maken? Tijdens de rui krijgt hij rui-mix en roosvicee. Elke dag krijgt hij vers fruit, naast zijn fruitzaad.
Hij knauwt wel overal op... hout, planten, zijn speeltuin, een wcrolletje en tikt soms best hard tegen de tralies aan. Maar dat doet hij vanaf het begin af aan al.

Het is een vrolijk, erg actief vogeltje en als ik thuis ben is hij eigenlijk altijd los en lekker aan het rondwandelen met zijn speelgoed. Ik merk niks vreemds aan zijn gedrag. Hij eet en drinkt goed, is net in bad geweest en fluit en kwettert er op los.

Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar kom dan meer uit op dat de neusdop aan het vervelt. Dus misschien kunnen jullie helpen?
Wat denken jullie?

Lieve groetjes,
Stitch en Sophie.


[verwijderd door de beheerder]

Wouter

Ik zie niets ernstigs, en zolang ze (Ja, ze. Het is een mooi vrouwtje ;)) er geen last van heeft is er niks aan de hand.

2BFielicious

Bedankt voor je reactie, Wouter!
Ik schrok wel een beetje toen er een stukje snavel ineens in mijn hand lag, maar ja..er zat een nieuw stukje onder.
Even dacht ik 't zal toch geen of andere mijt zijn'. Droog is zijn snavel wel. Preventief insmeren met Vaseline of gewoon de boel de boel laten?

Maar ik ben wel benieuwd waardoor jij zegt dat mijn parkietje een vrouwtje is... De vogelarts zegt namelijk dat het hartstikke een mannetje is. Mijn bovenbuurman had ook een parkietje (wegens allergie weer weg moeten doen) en die had een hele andere kleur neusdop dan die van mij namelijk bruin. En dat was volgens de vogelarts een vrouwtje.
Hij is nu een jaar oud.

Wouter

Citaat van: 2BFielicious op maart 16, 2012, 13:06:55
Maar ik ben wel benieuwd waardoor jij zegt dat mijn parkietje een vrouwtje is... De vogelarts zegt namelijk dat het hartstikke een mannetje is. Mijn bovenbuurman had ook een parkietje (wegens allergie weer weg moeten doen) en die had een hele andere kleur neusdop dan die van mij namelijk bruin. En dat was volgens de vogelarts een vrouwtje.
Hij is nu een jaar oud.
Naar mijn mening is dit 100% een vrouwtje. Jonge vrouwtjes hebben namelijk een lichtblauwe dop, met wit rond de neusgaten. Ook is de neusdop van vrouwtjes vaak een stuk ruwer dan die van mannetjes. Vandaar mijn mening dat dit een vrouwtje is.

De snavel kan wel eens kapot gaan. Ik wacht even de mening van anderen af, want ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat er zomaar een stuk van de snavel afvalt, maar ik denk dat dit slechts een beschadiging is.

2BFielicious

Het kan goed zijn dat de vogelarts er dan gewoon naast zat hoor! Maar ik sta er even van te kijken omdat ik er toen dus gewoon vanuit ben gegaan dat het een mannetje was.
Dit is een foto van de eerste dag dat ik hem kocht. Toen was zijn dop knalpaars. Nu is de kleur zachtblauw eigenlijk... dus ik dacht ook van 'blauw=jongen'. Maar een beetje blauw kan dan dus ook een meisje zijn?

Hebben meisjes een andere gebruiksaanwijzing dan jongens, zoals bij mensen wel het geval is hahaha? :p

Ja het was maar een heel klein stukje snavel, maar toen ik hem kocht zag ik toen ik eenmaal thuis was dat hij dus een barst in zijn snavel had. En dat lijkt een beetje 'uit te groeien' zeg maar...
Zolang het geen mijt of iets dergelijks is en Stitch (die ik nu mogelijk meisjesnaam Lilo moet gaan noemen hahaha) gewoon vrolijk is... dan zal het hopelijk goed zijn?

[verwijderd door de beheerder]

Wouter

Als ik die foto zie zou ik ook zeggen dat het een mannetje is, want de dop is wel erg paars, en kan ik de reactie van de vogelarts dan ook goed voorstellen. Er zijn echter wel raardere verhalen te lezen op het forum van echte toverballetjes. Voor nu zou ik er maar even vanuit gaan dat je gewoon een vrouwtje hebt. Echte verschillen zijn er niet, zolang je één parkiet hebt. Vrouwen zijn wat dominanter en wat sneller geneigd om te bijten (zeker als je ze vastpakt is dat verschil vaak goed merkbaar).

2BFielicious

Haha ik zeg nu al zolang 'hij' dat ik hem maar gewoon hem blijf noemen.
Toen ik naar de vogelarts ging was zijn neusdop ook niet meer zo fel paars. Maar de dop is nooit beige of bruin geweest. Altijd paars en blauw.
Over een tijdje ga ik ws toch gewoon een keer naar de dierenarts. Gewoon even checken offie nog helemaal gezond is. Tis mijn eerste parkietje en wil t gewoon graag goed doen zeg maar. Dus kijken wat ie dan zegt!

Ach ja, hem of haar... ik blijf dol op Stitch!  ;)

marquancez

Ik denk ook dat het een vrouwtje is. Want als ik de 2de foto kijk lijkt het vrij veel op de neusdop van mijn grasparkiet.(van een paar maanden geleden).

esmmar

even voor de zekerheid, je geeft waarschijnlijk ook mineralen en grit? Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat dit positief werkt op de gezonde groei van de snavel.

2BFielicious

Citaat van: Wouter op maart 16, 2012, 12:48:36
Ik zie niets ernstigs, en zolang ze (Ja, ze. Het is een mooi vrouwtje ;)) er geen last van heeft is er niks aan de hand.

Je had hartstikke gelijk. M'n parkietje werd ineens ziek dus moest toch naar de dierenarts (bleek Kropontsteking te hebben: kreeg Anti-biotoca en Anti-emetica mee) dus meteen maar gevraagd. Hij zegt nu ook dat hij een zij is! :D