's nachts licht aan laten

Gestart door EvadNL, maart 12, 2012, 11:12:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvadNL

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje laten wij een licht naast de kooi aan 's nachts, omdat Roxy een keer 's nachts ergens van schrok en zodanig paniekerig werd dat ze dr vleugels tot bloedens toe kapot maakte door het gefladder. We werden er zelf wakker van. Gelukkig is dit hersteld.

Ik twijfel nu alleen of dit goed is voor de parkietjes, om een licht aan te laten. Het licht is niet super fel. Maar verstoord dit het dag/nacht ritme niet? Is het verstandig om weer een nacht zonder licht te proberen?

Alvast bedankt!

Loeky

Hoi,

Ik doe altijd een doek over de kooi 's nachts. Mijn parkieten vinden dit prettig
en schrikken zo niet van onverwachtse geluiden. Dit kun je ter vervanging van
het lampje doen. De doek moet wel luchtdoorlatende zijn en van dunne katoen.

Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Kleintjes

Ik gebruik beide: Dunne doek (goedkoop katoenen gordijntje van de Xenos) EN 'n nachtlampje (van de Blokker). Dit lampje geeft wel licht, maar te weinig om ze wakker te houden en net genoeg om ze helpen als ze schrikken. Is 'n vrij zwak peertje, maar wel prettig zacht licht (ik gebruik 't zelf ook ;) ).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

inge

Ik gebruik ook beide ,zowel doek als nachtlampje ;)

Snappie

ik weet niet of ik hier nu mag reageren met een vraag. Maar mijn parkieten vliegen ook tegen de tralies 's nachts (om eraan te gaan hangen), gaat gelukkig altijd nog goed....maar een doek dat gaat helemaal niet ! Dan raken ze helemaal in paniek ! Kan ik dus beter een nachtlampje aanlaten ?
Wel een goed idee...

inge

Ja hoor nachtlampje kan,zorg gewoon dat het niet te dicht bij hun is.

Als ze zich kunnen oriënteren is dat meer of genoeg ;)

Moppers

Ik gebruik soms ook een nachtlampje. Die zit op zo'n 4 meter afstand dan in het stopcontact. Niet zo veel licht dat ze wakker blijven, maar wel genoeg dat ze niet in paniek raken.
Ik gebruik het lampje niet iedere nacht het hele jaar door. Zonder lampje is er lang niet iedere nacht paniek in de tent. Ik begin een verband tussen paniek en volle maan te ontdekken, wellicht dat de invloed van de maan op mij onbewust ook een rol speelt. Maar het is ook lang niet iedere maand feest.
Daarom doe ik bij de eerste nachtelijke paniekbui het nachtlampje aan, de eerst volgende 3 of 4 nachten doe ik hem dan vanaf het 'slapen gaan' aan.
Voordat ik een nachtlampje gebruikte moest ik er namelijk vanaf de eerste paniekgolf meerdere malen per nacht uit (ze kalmeren pas als het grote licht aangaat), en dat zo'n 3 a 4 nachten achter elkaar. Daar werden zowel mijn vogels als ikzelf een beetje saggerijnig van ;)

EvadNL

Heb ze nu twee nachten aan het nachtlampje laten wennen. Heb zo'n ding gekocht wat detecteerd of het licht is of niet, zo niet dan gaat die aan. Het is niet zo'n fel lampje maar wel genoeg om zich te kunnen oriënteren en alles lijkt goed te gaan :). Heb nog geen onrust gehoord 's nachts of 's ochtends.

jaapie en wappie

Ik heb alleen een doek over de kooi heen liggen 's nachts. Als ik een lampje aanzet beginnen die twee al met fluiten en doen. Ook als ik een keer die doek vergeet dan beginnen ze met fluiten zodra het buiten licht wordt. Dus voor mij is een lampje niet echt een goed idee. Maar die doek helpt zeker te weten. Dan kunnen ze gewoon rustig slapen. en schrikken ze ook nergens wakker van.

esmmar

Een doek werkt bij mij ook beter, maar ik moet zeggen dat ik verstedelijk gebied woon; dus hier is het 's nachts niet 100% donker.
Eigenlijk moet ik ze 's morgens zelfs wakker maken  :D
Gelukkig geen gefladder hier 's nachts