nageltjes

Gestart door EvadNL, maart 09, 2012, 12:23:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvadNL

Hallo allemaal,

Gisteravond geconstateerd dat de nageltjes van Pino te lang worden, zijn pootjes raken de tak niet meer als hij hem vast klemt. Nu ben ik nog bezig met tam maken en ben ik bang dat als ik hem grijp weer opnieuw kan beginnen met het tam maken terwijl het al zo'n scheiterd is.

Als ik nu van die speciale stokken koop zoals deze:

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/73826

Slijten zijn nageltjes dan nog of moet ik ze alsnog knippen?

Alvast bedankt!!

Snappie

ze zeggen dat het wel helpt. Ik heb van die dingen gekocht die je om de takken kan doen...lijkt net schuurpapier, dat gebruiken ze soms. Op je vraag of je ze dan alsnog moet knippen kan ik helaas geen antwoord geven.

daniel :D

Van dat schuurpapier zou ik in iedergeval nooit gebruiken, stel je eens voor dat wij met onze blote voetjes op schuurpapier moeten lopen :( Verder denk ik dat dat wel voldoende helpt, maarja ik heb die nagels nog niet gezien, dus ik kan ook niet alles zeggen ;)

Kleintjes

Gooi die zandhulsjes alsjeblieft weg, er zijn legio andere mogelijkheden.

@ EvadNL: Lees DIT eens door. Daar vindt je 't antwoord :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

EvadNL

Ik heb op dit moment van die natuurlijke stokken erin hangen maar deze zijn niet allemaal met een grove bast. Ik zal vanmiddag na mijn werk twee nieuwe stokken kopen bij de dierenwinkel. En zal proberen om een foto te maken als dat een hoop duidelijkheid geeft.

Snappie

@kleintjes: ik gooi ze meteen weg ! Ik heb het gelezen.
Bedankt !

EvadNL

#6
Pff toch maar de nageltjes geknipt. Vind het echt zielig :(. Moet je ze zo pakken en in een doek stoppen en dan kijken waar het leven zit. Ik hoop dat als ze weer tot rust zijn ik niet opnieuw moet beginnen met het tam maken :(. Ga er maar vanuit dat dat wel zo is.


daniel :D

Je had ook een handschoen aan kunnen doen, dan zijn ze niet bang voor de hand, maar ja dat is achteraf ;) Maar nu weet je in iedergeval wel zeker dat hij niet te lang is ;) :P :P ;)

Petr@

Ja het kan dus wel eens gebeuren dat je de nageltjes moet knippen ook al heb je goede stokken. Ik heb ook allerlei verschillende stokken maar er is  1 parkiet bij wie de nageltjes ook af en toe geknipt moeten worden. Over het pakken zou ik me niet al tedruk maken, wat moet dat moet nu eenmaal. Als ze weer terug in de kooi zitten moet je er niet meer teveel aandacht aangeven en gewoon weer doorgaan met de dingen die je normaal ook doet.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

EvadNL

Citaat van: daniel :D op maart 10, 2012, 16:25:52
Je had ook een handschoen aan kunnen doen, dan zijn ze niet bang voor de hand, maar ja dat is achteraf ;) Maar nu weet je in iedergeval wel zeker dat hij niet te lang is ;) :P :P ;)

had eerst ook een handschoen aan, alleen dan konden ze ontsnappen :P. Daarna met een theedoek gedaan en dat ging beter.

wfvn

Onze parkiet heeft alleen maar van die 'puimstokken'.
De standaard kunststof stokjes zijn veel te dun. Houten stokjes worden opgevreten maar doen weinig voor de nagels. Die papieren hulsjes? Tja, die draaien of passen niet om de gebogen stokken. Zelf heb ik al eens met lijm een laag schelpenzand om dikkere houten stokjes gelijmd maar ook geen succes (en je moet nog uitkijken met de soort lijm ook).
De puimstokken lijken goed hun werk te doen. De nageltjes hebben niet van die vlijmscherpe puntjes dus die verdwijnen in ieder geval door de stokken. Verder worden de stokken ook graag gebruikt voor de snavel.

Ik ben wel benieuwd hoe het op de lange termijn gaat met die stokken als het gaat om de nageltjes maar ik heb goede hoop dat knippen een zeldzaamheid wordt (ik heb ook een gruwelijke hekel aan knippen; altijd bang om te ver te knippen en m'n parkiet vindt het ook niet prettig om vastgepakt te worden om de nageltjes te knippen terwijl ze vastpakken niet echt een probleem vindt).

Kleintjes

Citaat van: wfvn op april 04, 2012, 20:23:51
Die papieren hulsjes? Tja, die draaien of passen niet om de gebogen stokken. Zelf heb ik al eens met lijm een laag schelpenzand om dikkere houten stokjes gelijmd maar ook geen succes (en je moet nog uitkijken met de soort lijm ook).

Even ter aanvulling: Doe dit alsjeblieft niet meer. De hele dag op zand zitten is echt geen pretje voor je vogeltjes.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

kleinechar

Even iets anders. Ik zie mijn parkiet nu regelmatig aan z'n nagels bijten. Wat moet ik hier van denken? Is dit normaal? Hij bijt echt alleen op z'n nagels.

wfvn

Dat werkte zowiezo al niet.
Maar dan toch even voor de zekerheid: die puimstokken dan? Ze heeft alleen puimstokken en een schommeltje met houten stokje. Die laatste zit ze af en toe in of ze speelt erin maar ze kiest toch overduidelijk meer voor de puimstokken.

Dikte van stokken schijnt ook uit te maken dacht ik? Ik heb in ieder geval begrepen dat de standaard meegeleverde stokjes bij kooien domweg te dun zijn om gezond te zijn voor de pootjes. Wat is een gezonde dikte voor een grasparkietje?

EvadNL

Het is altijd beter om verschillende soorten diktes kwa stokken in de kooi te hangen. En het beste is dat als de parkietjes op de stok zitten, de voorste en achterste teentjes elkaar niet kunnen raken. Als de stokken te dun zijn, en de parkietjes zitten daar vaak op dan kunnen hun pootjes verkrampen en/of vergroeien.

Wat betreft het nagel bijten, daar kan ik niet op antwoorden, geen ervaring mee.

Moppers

Alleen standaard dikte stokken is inderdaad niet goed. Maar het is helemaal niet erg om 1 of twee stokken te hebben van die dikte, als je ook nog dikkere stokken hebt. Afwisseling in dikte is goed, omdat daardoor de pootjes telkens in een andere stand staan, dit is beter voor de spieren. Het is een beetje te vergelijken als het afwisselen van schoenen bij mensen: 7 dagen per week hetzelfde paar dragen is niet goed, ongeacht hoe lekker die schoenen zitten.
Bij erg dikke stokken komen de nageltjes ook sowieso tegen de stok aan, waardoor natuurlijke slijtage wordt gestimuleerd.

Ik heb vaak parkietjes aan hun nageltjes zien plukken. Het is denk ik net zoiets als dat katten wel eens op hun nagels bijten: soms helpen ze de slijtage een handje, vooral als er net een nagelschilfer los begint te laten. De ene parkiet doet het wat meer dan de ander. Meestal gebeurt het tijdens een grote poetsbeurt, de nageltjes horen daar dan vaak gewoon bij.

esmmar

Het voordeel van een fruitboom- of wilgentak (wel eerst met heel heet water wassen) is dat veel parkieten de schors zullen slopen van deze tak en alle knobbels etc zullen gebruiken om snavel te poetsen of even te schuren als iets jeukt. Dat lukt toch beter dan op een gewoon houten-vogelkooitak. Je kunt met een scherp mes zelf een beginnetje maken en dan zal je parkiet snel verder gaan met het afschillen  :D