parkietje ziek of iets anders?

Gestart door hilberth, april 26, 2012, 09:17:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hilberth

Wij hebben hier thuis een vrouwelijk parkietje van ongeveer een half jaar oud, sinds een dag of 5 eet ze geen zaad meer uit het bakje, als we de vogel uit de kooi halen eet hij nog wel uit onze hand maar alleen trosgerst. Ook als we dit bij de kooi aanbieden word dit gewoon gegeten. We hebben geprobeerd zaden te verversen, andere zaden te doen maar hij eet het gewoonweg niet. Hij lijkt nog wel te drinken. Zijn fluitje word steeds een beetje zwakker. Iemand enig idee?

esmmar

Je kunt eventueel denken aan kropontsteking. Zolang slecht eten en steeds zachtere geluidjes maken klinkt als verzwakt.
Gaat ie ook lager in de kooi zitten of zelfs op de bodem? Als het kropontsteking is kan de dierenarts/vogelarts je verder helpen.
Hier zijn veel topics gemaakt waarin kropontsteking besproken wordt. Gebruik de zoekfunctie en lees de topics. Wellicht dat je hierdoor nog beter kunt inschatten wat het is. Een overleg/afspraak met een dierenarts/vogelarts lijkt me nuttig.

hilberth

ik heb even gekeken maar ik heb ons parkietje nog niet zien braken, maar ik heb gewoon het idee dat er wel wat fout zit. ons parkietje zit al vanaf het moment dat we hem hebben veel op de bodem, vaak op zoek naar zaadjes en dergelijk en er ligt een belletje op de bodem, hij speelt nog veel en hangt nog veel in zijn belletje. hij wil alleen zijn voer niet, we gaan later vandaag kijken of hij zo'n snoepstaaf wel wil pakken.

Kleintjes

#3
Snoepstaven zou ik even niet doen, omdat die veel suiker bevatten. Je kan 't wel iets druivensuiker opgelost in water geven, of Roosvice (gele dop).

Ook zou ik 'n afspraak maken bij de dieren arts / vogel arts, dit ziet er niet echt goed uit.

Citaat van: hilberth op april 26, 2012, 09:17:07
We hebben geprobeerd zaden te verversen, andere zaden te doen maar hij eet het gewoonweg niet.
Hoe vaak geef je normaal nieuw zaad?
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

hilberth

om de dag ongeveer, hij had normaal 2 dagen nodig om zijn bakje leeg te krijgen

Kleintjes

Voer moet je eigenlijk elke dag vers aanbieden; 't oude kaf (de velletjes) eraf blazen en dan nieuwe, vers voer aanbieden. Hoeveel voer geef je? Theelepel? 2?

Hoe vaak geef je groente / fruit?
Hoe vaak geef je vers water?
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

hilberth

vers water zo veel mogelijk iedere dag. fruit pakte hij aan het begin aan maar na de eerste weken pakt hij dat niet meer aan, vogeltje komt regelmatig uit ze kooi, vliegt klein beetje maar blijft vooral veel bij je zitten en knaagt overal aan shirt/sieraden etc, weet niet of dat kwaad kan, we zijn ons vorig vogeltje ook al na iets meer dan een jaar verloren, begin december, die vonden we savonds ineens dood in ze kooi, terwijl er helemaal niets mis leek te zijn.

ik zie nu dat ie ook wat trilt met ze achterlijf en staart verder maakt hij nog wel geluidjes en speelt hij met ze belletje en scharrelt hij over de bodem, ik denk naar paar stukjes trosgerst, maar hij pakt op het moment het niet van mij aan.

Kleintjes

Vers water elke dag, heel belangrijk. Water dat al langer staat is 'dood' en kan veel ziekmakers bevatten.
Groente en fruit toch elke dag enkele uren aanbieden ;)

Hoe ziet de ontlasting eruit?

Ik raad je toch aan 'n afspraak te maken met de Dieren Arts of Vogel Arts, beter 1 keer voor niks dan 1 keer te laat.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses