Tweede parkiet na jarenlang één parkiet

Gestart door Annez, februari 11, 2012, 15:50:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annez

Ik heb een aantal topics doorgelezen over de aanschaf van een tweede parkietje, omdat ik met de volgende vraag zit:

Kun je nadat een parkiet een aantal jaar alleen heeft geleefd, alsnog een tweede parkiet erbij nemen?

Deze vraag ben ik (nog) niet expliciet tegengekomen, vandaar dat ik 'm stel. Uit het lezen van de verschillende topics maak ik uit dat het kan; klopt dit?
Mijn parkiet is van 2009 en heb hem in januari 2010 gekregen. Sindsdien zit Pip alleen. Hij heeft het prima naar zijn zin; ik speel zelf met de gedachte om er een tweede parkietje bij te nemen.

Topic gesplitst. Een nieuwe vraag graag in een nieuw topic. :) Gr Wouter

Sara

Dit kan inderdaad. Er moeten normaal gezien toch wel wat topics over te vinden zijn.
Je moet dan wel zorgen dat je het tweede parkietje een tijdje in een aparte kooi zet, langs de kooi waarin je huidige parkietje zit.
Zo kan je hen geleidelijk aan, aan elkaar introduceren.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Annez

Bedankt voor je reactie.
Ik heb het eens even laten bezinken. Misschien dat ik wel voor een tweede parkiet ga, maar die beslissing neem ik nu nog niet; 'k wil eerst ook meer uitzoeken.  Ik maak meteen maar even gebruiken van de gelegenheid om aanvullende vragen te stellen:

Ik heb nu een kooi van Ferplast, afm. 45 X 25 X 54 cm. Is dat groot genoeg voor twee parkieten?
Zo ja: is het ook mogelijk om de inrichting van de kooi helemaal om te gooien en ze dan meteen samen te plaatsen?

Is het bij de aanschaf van een nieuwe kooi een optie om ze meteen samen te plaatsen?
Zo niet, is dan deze kooi een mogelijkheid: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/ferplast/23258

Suggesties voor de aanschaf van een nieuwe kooi zijn welkom. Met welke kooien hebben jullie goede ervaringen?

Utrechtse Parkieten

#3
Ik zou ze toch eerst apart houden,
daarmee bedoel ik in een aparte ruimte.
Als je het nieuwe parkietje ook tam wil hebben
kun je dat doen in een omgeving zonder het andere parkietje.
Als het parkietje tam is, plaats je ze in de kooi die je hebt gelinkt,
als ze dan gaan trekkebekken en op een
vriendelijke manier contact proberen te maken kun je ze samen los laten
vliegen in de (woon) kamer.
Te snel bij elkaar kan leiden tot ruzies, vooral een jong vogeltje bij een oudere.
De weergeven afmetingen zijn geschikt voor 2 (kleine) parkieten.
En als het zover is lijkt het mij inderdaad verstandig om de inrichting te veranderen
zodat ze allebei wennen aan een nieuwe omgeving.




Groeten.

Dirk92

Citaat van: Utrechtse Parkieten op februari 20, 2012, 22:43:56
Ik zou ze toch eerst apart houden,
daarmee bedoel ik in een aparte ruimte.
Als je het nieuwe parkietje ook tam wil hebben
kun je dat doen in een omgeving zonder het andere parkietje.
Als het parkietje tam is, plaats je ze in de kooi die je hebt gelinkt,
als ze dan gaan trekkebekken en op een
vriendelijke manier contact proberen te maken kun je ze samen los laten
vliegen in de (woon) kamer.
Te snel bij elkaar kan leiden tot ruzies, vooral een jong vogeltje bij een oudere.
De weergeven afmetingen zijn geschikt voor 2 (kleine) parkieten.
En als het zover is lijkt het mij inderdaad verstandig om de inrichting te veranderen
zodat ze allebei wennen aan een nieuwe omgeving.




Groeten.

Het tam maken maakt niet uit. Als pip nu tam is zal het jonge parkietje wel volgen. Omdat je hem al langer hebt zou ik inderdaad kiezen voor een kooi erbij voor de eerste weken. De afmeting van je kooi nu vind ik persoonlijk te klein.
Kleine Gijsje en Jip

Utrechtse Parkieten

Citaat van: Dirk92 op februari 20, 2012, 22:52:41
Het tam maken maakt niet uit. Als pip nu tam is zal het jonge parkietje wel volgen. Omdat je hem al langer hebt zou ik inderdaad kiezen voor een kooi erbij voor de eerste weken. De afmeting van je kooi nu vind ik persoonlijk te klein.


Daar heb je groot gelijk in,
Maar een broedrijp popje samen met een jong gaat bij mij in ieder geval niet!
Een kooi is nooit te groot maar als de parkietjes er iedere dag een paar uurtjes
uit mogen dan valt het te doen. Maar om een paar minuten los te laten
en dan er weer erin, dan zou ik toch voor een kleine kamer voliere gaan.



@Annez,
Hoelang mogen jou parkietje(s) er dagelijks uit?






Gr

Annez

Dank voor jullie reacties tot zover.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is of een kooi die je in tweeën kunt delen (zie link eerdere reactie) vanaf het eerste begin een optie is of niet.

Hoe lang Pip er uit mag (per keer) hangt eigenlijk van mijn dag af. Als ik veel weg moet/ben, komt 'ie er op zo'n dag amper tot heel even uit. Op complete "thuisdagen" is dat meerdere keren per dag en is Pip er soms wel drie kwartier aan een stuk uit. Speelt ie met z'n speeltjes, of als ik achter de laptop zit, hang ik bijv. een "hangklimrekspeelding" aan de lamp en dan speelt/ hangt Pip gezellig bij me. :)

Moppers

CiteerWat mij nog niet helemaal duidelijk is, is of een kooi die je in tweeën kunt delen (zie link eerdere reactie) vanaf het eerste begin een optie is of niet.
Ja hoor, dat is een prima optie. Het komt neer op vrijwel hetzelfde als twee aparte kooien naast elkaar.
Het voordeel van deze kooi is dat ze niet alleen met een schot ertussen aan elkaar kunnen wennen, maar ook dat de kooi nieuw is voor beiden. Pip zal het dus niet zien als territorium dat verdedigd moet worden.

Annez

Dank voor je reactie.

Ik zal nu alle opties eens rustig laten bezinken, alvorens een beslissing te nemen. Een overhaaste beslissing is m.i. nooit goed.