10 eitjes

Gestart door gientje, februari 18, 2012, 18:10:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

gientje

mijn parkietje heeft haar 1e nest met maar liefst 10 eitjes, keurig om de dag gelegd. Er zijn nu 2 eitjes uitgekomen, ook weer om de dag. Morgen verwacht ik weer de volgende. Zeker 9 zijn bevrucht, ik vermoed de 10e ook.
Nu vraag ik me af......ik kan me niet voorstellen dat er überhaupt 10 vogeltjes in het nestkastje passen als ze groter worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Ondertussen geniet ik op en top, wat is het leuk!!!!!

_White_

#1
Bij ons hebben ze ook hun nestje met 8 eitjes 6 zijn al uitgekomen waarvan 1 het niet gered heeft. Ik weet nu niet wat voor nestkast je hebt, maar ik had in het begin eentje die verticaal was, dus hij was hoog, daarna heb ik hem vervangen door een grote horizontale waar de jonkies heel veel ruimte in hebben. Nou wilde ik zeggen dat wanneer het eerste jonkie oud genoeg is die toch het nestje zal verlaten waardoor de rest vast genoeg ruimte zal hebben. Dat geld bij mij wel, omdat bij ons de eitjes om de2-3 dagen zijn gelegd hebben ze veel tijd tussen het uitkomen. En bij ons was het 6e eitje onbevrucht en de twee eitjes daarna bevrucht waardoor een pauze ontstond bij het uitkomen van de eitjes waardoor de oudste jonkie ouder dan twee weken zal zijn wanneer het laatste jonkie uitkomt. Dit is nou even mij kant van het verhaal.

Ik raad je aan om het broedblok te veranderen met een die horizontaal is en groot genoeg zal zijn voor de jonkies  ;D. Nog succes met het nestje!

gientje

Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad een horizontaal hokje en zag op internet een foto van een nestje met 5 jonkies van zo'n 4 weken oud en toen zat t al aardig vol!
Kan me haast niet voorstellen dat ze alle 10 ter wereld komen en het redden maar we gaan het zien!
Tussen het eerste en laatst gelegde eitje zit 18 dagen dus wie weet lost het zichzelf helemaal op.
Jij ook succes en plezier met je nestje!

_White_

Mooi dat je blokje horizontaal is, maar op je profielfoto is toch te zien dat het wel klein is. Als je even naar mijn topic/verslag gaat over het nestje van mijn vogels kun je beter begrijpen wat ik bedoel. Hij is te vinden bij; Bijzondere topics> Yesim en Mavis.

gientje

hoi,

ik zie wel dat die wat groter is maar dit is gewoon een standaard nestkastje voor parkietjes...ik ging er ook niet van uit dat ze er 10 zou leggen??!! Ze zijn allemaal bevrucht trouwens. Maar kun je ze zo maar in een ander nestkastje overleggen dan?? Ik raak ze niet eens aan om mama niet te verontrusten......

_White_

Hmm ik had ook dezelfde vraag toen bleek dat ik een te klein nestkast had, maar toen werd er gezegd beter nu dan later. Dus heb ik het zo snel mogelijk gedaan en ja madame ging er meteen weer in om de eitjes warm te houden  :P.

gientje

ik ben blij dat ik het nog even heb aangekeken, mijn gevoel zei niet verplaatsen. Eitje nmr. 5 en 6 zijn namelijk nog niet uitgekomen en ik denk dat de rest ook niet meer uitkomt. De oudste 2 parkietjes zijn al zo groot dat mams er wel op probeert te zitten maar dat lukt niet helemaal. Ze kan de andere eitjes dan ook niet goed warm houden. Probleem opgelost dus!


[verwijderd door de beheerder]

parkieten-oosterhout

heb ook een erg groot nest gehad bij een koppel grasparkieten
had 10 eieren gelegd en zijn er 8 uit gekomen
en ze hebben ze ook alle 8 groot gebracht


m v g peter