1e parkiet verjaagt 2de bij mijn hand

Gestart door Leoward, februari 13, 2012, 21:22:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leoward

Mijn twee parkietjes zijn nu ruim een maand bij mij. De eerste (een week langer) Miko is al flink tam. Als ik "stap op" zeg komt hij netjes op mijn vinger zitten om van de trosgierst te eten. De tweede, Aiko, is een stuk schuwer en moest in het begin niet zo veel van mijn hand hebben. Hij begint eindelijk een beetje te wennen maar iedere keer als hij een hapje trosgierst wil nemen uit mijn hand krijgt hij een pik van Miko die duidelijk vind dat mijn hand zijn persoonlijke eetplaats is. Dit is natuurlijk niet erg makkelijk om Aiko ook hand tam te krijgen.

Verder gaat het redelijk tussen de twee, met voeren, kroelen en af en toe ruzie en discussie. Miko is nu duidelijk dominant in de kooi en kan dat ook best hardhandig duidelijk maken. Soms wordt Aiko simpelweg van zijn stok gevlogen.

Ze hadden het niet zo op het winkel speelgoed dus nu hebben ze twee stuks zelf gemaakt speelgoed zodat ze alle twee afleiding kunnen vinden want ook daar kunnen ze flink om stoeien.

De vraag is dus uiteindelijk, hoe kan ik Aiko tam maken zodat ze samen kunnen los vliegen?  Is het een idee om Miko uit de kooi te laten vliegen en dan aan het werk te gaan met Aiko?  Ik ben bang dat ik dan de kooi blokkeer voor Miko als hij los vliegt.

TenT

Ik denk dat dat een goed idee is. Ik wouw voorstellen ze in 2 aparte kooien tam te maken maar jou idee lijkt me beter.

Maaike*

Als je Miko loslaat heb je grote kans dat Aiko dan ook wil aan vliegen en wild door de kooi heen en weer gaat. Om de dominantie ietwat tegen te gaan zou je de inrichting van de kooi kunnen veranderen zodat ook Miko weer even moet wennen.

Zou eerder gewoon blijven proberen wat je al deed en bijv de ruimte op je hand aan Aiko aanbieden zodat hij toch opstapt.. Of je legt de trosgierst horziontaal in je hand en horizontaal voor de stok. Zo hebben ze allebei de ruimte. Ik heb hier soms 5 parkieten tegelijk aan de trosgierst op die laatste manier en ja ze pikken naar elkaar maar dat hoort er deels ook gewoon bij omdat ze nog de rangorde moeten  bepalen. Zeker als ze vrij nieuw zijn. Hier geldt dan nog dat de jonkies het daardoor vaak moeten laten afweten en ik dus creatief met hand en trosgierst leer te zijn zodat ze wel aan bod komen.

Bouw het op, voor jou en Miko, Laat Aiko eerst eens trosgierst (op de horziontale manier) van de stok eten terwijl Miko al op je hand zit. Zo went ook Miko eraan dat Aiko er nu bij komt.

Je zou ook nog 2 trosgiersten kunnen aanbieden in twee handen als je kooi dit toelaat, of desnoods op 1 hand maar dan 2 richtingen uit.

Met andere woorden, wees creatief! Als ik het met 5 kan, kan jij het met 2 ook wel.