Nieuwe kooi, voederbakken op de grond

Gestart door EvadNL, februari 12, 2012, 11:48:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvadNL

Hallo allemaal!

We hebben zoals je al in een ander topic van mij hebt kunnen lezen een vriendinnetje voor onze Pino gevonden. Nu hebben wij een nieuwe kooi gekocht, in plaats van de Ferplast Piano 5 hebben we gekozen voor een Hagen Vision M01. Deze heeft echter voederbakjes op de grond, en ik heb ze hier nog niet uit zien eten of drinken. Hoe krijg ik onze Pino en Roxy zover dat ze beneden gaan eten? Ik weet dat ze uit natura liefst niet beneden eten, omdat ze dan kwetsbaar zijn...

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Dave en Lana

EvadNL

Oh ik vergeet de foto mee te sturen, hier komt die alsnog:


[verwijderd door de beheerder]

Sara

Als ze honger hebben zullen ze de voerbakjes vanzelf wel ontdekken.
Als je echthet gevoel  krijgt dat ze het niet zouden vinden, kan altijd wat trosgierst bevestigen bij de voerbakjes.
Mijn voerbakjes hangen ook heel laag, maar hangen buiten de kooi (zoals in de meeste kooien), en mijn parkietje had ze ook snel gevonden. Hij heeft er geen problemen mee dat hij dan laag in de kooi zit ofzo.

Ik ben echter geen voorstander van de voerbakjes van je kooi. Je kan immers geen zitstokken of zitplaatsen boven de kooi  hangen, anders valt 'alles' in de voerbakken, en dan is het helemaal niet hygiënisch en zou je om de vijf minuten je voerbak moeten schoonmaken bij wijze van spreken. Is er geen mogelijkheid om die voerbakjes weg te halen en vanboven in de kooi voerbakjes te bevestigen ofzo? Of zit er een plaatje boven de voerbakjes die vuil zouden tegenhouden? (Ik zie het niet zo heel goed)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Ayarea

Bij deze kooien heb je `kapjes` die dat voorkomen Sara. Ik heb er twee, eentje die ik 1 verdieping heb (voor Charlie en Chaplin) en de andere die wel beide verdiepingen heeft. Beide hebben geen rotzooi in de bak. Je moet alleen wel de klepjes schoonmaken.

Eva. Ik had op de eerste dag hun eigen voorbakjes op de grond gezet, met ook eten in de groene bakjes. Zo hebben zij het wel gevonden :). Misschien een idee? Wel zorgen dat de bakjes op de grond niet onder een stokje staan anders poepen ze erin ;)!

EvadNL

@Sara: inderdaad er zijn speciale kapjes boven de voerbakjes bevestigd die poepjes tegen moeten houden :).

@Ayarea: Helaas gaat dit niet :(. De bakjes van de oude kooi zijn rond aan de onderkant waardoor ze niet blijven staan :(.

Ayarea

Citaat van: EvadNL op februari 12, 2012, 12:15:33
@Sara: inderdaad er zijn speciale kapjes boven de voerbakjes bevestigd die poepjes tegen moeten houden :).

@Ayarea: Helaas gaat dit niet :(. De bakjes van de oude kooi zijn rond aan de onderkant waardoor ze niet blijven staan :(.

Ik bedoel gewoon op de grond, dus niet waar de groene bakjes instaan. Mijn vorige bakjes waren ook rond en dit ging ook goed, boven op de bodembedekking :). En anders inderdaad trostgierst hangen.

EvadNL


EvadNL

Ik heb ze gisteravond zien eten uit het oude bakje... Als ik die straks weghaal zullen ze dan vanzelf merken dat er in de groene bakjes ook eten zit?

Dirk92

Kleine Gijsje en Jip

Ayarea

Citaat van: EvadNL op februari 13, 2012, 15:13:00
Ik heb ze gisteravond zien eten uit het oude bakje... Als ik die straks weghaal zullen ze dan vanzelf merken dat er in de groene bakjes ook eten zit?

Heb je ook een beetje eten in de nieuwe bakjes gedaan? Zo had ik het in ieder geval gedaan en zag ik in de avond dat daar uit gegeten was. Volgende dag de oude bakjes weggehaald. Wel goed gekeken of er vliesjes in lagen, als dit niet zo was had ik de oude bakjes er weer bij gezet :).

EvadNL

Hoi Ayarea, had inderdaad voer in de andere bakjes gedaan. Ze hadden bij thuiskomst de oude bak omgegooid! Hoe brutaal ;). Had vanochtend in de nieuwe bakjes het voer redelijk egaal gemaakt en daar zat nu op sommige plekjes een kuiltje in, dus ik denk dat ze het wel ontdekt hebben!

Ayarea

Super fijn, komt wel goed :) als ze het 1 keer gezien hebben weten ze het vaak gewoon te vinden!

EvadNL

Het is gelukt, ik heb ze nu beiden zien eten uit de bakjes op de grond :). Super blij! Thanks iedereen!