Hoeveelheid eten?

Gestart door Dirk92, februari 10, 2012, 12:35:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk92

Voor mijn Gijs en Jip heb ik Xtravital en doe dit in beide bakjes iedere dag 2 schepjes. De ene dag met fruit en andere dag met iets van groente. alleen aan het eind van de dag hebben ze alle 2 erge honger. Ik weet dat op het pak staat 1 schepje (7gr) per vogel per dag alleen die van mij doen dat dus al met 14gr per dag. Zou ik ze moeten laten wachten tot de volgende dag of is het goed als ik ze nog meer eten geef?
Oja, ze vliegen hier iedere dag door de kamer heel de dag door.

Ik hoor/lees graag jullie reacties.
Kleine Gijsje en Jip

Hellen1970

Ik heb hier hetzelfde probleem, het zijn echt vreetzakken  ;D Ze gaan op de stok zitten voor de voerbakjes. Ik geef ze anderhalve schep en bij het voer doe ik grit, kiezel en wat eivoer... want ze kijken de aparte bakjes niet aan. Hier vliegen ze ook de hele dag rond...

Stoppen vogels met eten als ze verzadigd zijn of blijven ze eten?

daniel :D

Ik doe altijd wat meer dan die 2 schepjes die op de verpakking staan ::) , mijn vogeltjes werden heel mager toen ik alleen die 2 schepjes gaf :( Maar ze wegen nu nogsteeds onder de 40 gram (zo zwaar horen ze te zijn) ik geef ze nu ongeveer 3 schepjes, heel veel mensen vinden dat overdreven veel, maar mijn vogeltjes zijn nog steeds te licht.

*wendy*

Niet ieder vogeltje 'hoort' 40 gram te wegen. Het hangt er ook vanaf of je een engelse of australische grasparkiet hebt en hoe groot je vogeltje is. Ik heb een australische grasparkiet die op z'n best tussen de 35 en 40 gram weegt. Hij is hierbij absoluut niet mager, maar gewoon in een goede conditie.

Als je wilt weten of je parkietje mager is voor zijn 'bouw' zal je lijkt mij meer kunnen opmaken uit het voelen van het borstbeen..

Pixelsan

Ik geef 3 schepjes per dag aan 1 parkiet.... Geen idee of ie Engels of Australisch is, waar zie je dat aan? ( als ik Google zie ik geen verschil en zelfs een aantal dezelfde foto's)....

Dirk92

Heb mijn parkieten gewogen en Gijs weegt al 47gr en Jip 43gr. en het zijn naar mijn weten gewone grasparkieten.
Kleine Gijsje en Jip

Margie

#6
Ik kan mij zo voorstellen dat het wel degelijk verschil uitmaakt of je parkieten heel de dag losvliegen of dat ze alleen in de kooi blijven en zo nu en dan er eens even uit mogen.
Als een mens elke dag een zak chips leeg eet en hij beweegt er veel bij, zal hij minder snel te dik worden, dan wanneer iemand dan ook nog eens de hele dag op de bank hangt. Toch?

Het verschilt ook per merk, hoeveel ze mogen. Ik lees nu bij jou dat XtraVital een schepje van 7 gram genoeg zou moeten zijn, ik heb Xtravital Premium food (ik weet niet of dat hetzelfde is als jij hebt) en daar staat op dat een schepje van 5 gram genoeg is. Ik geef om de dag ander voer, dus ik heb ook nog Premium Prestige van Versele -Laga en daar staat weer op dat je onbeperkt kunt geven??? Ik geef zelf per vogel 2 schepjes en dat gaat helemaal op. Maar als ik rond etenstijd ook hun bakjes weer opnieuw vult, vallen ze er niet direct op aan. Soms pas de volgende ochtend pas. Ze lijken er bij mij dus wel genoeg aan te hebben.

*wendy*

#7
Een engelse grasparkiet is duidelijk groter dan een 'hollandse' of australische grasparkiet. De engelse grasparkiet stamt ook van dezelfde australische grasparkiet af, maar is door selectieve kweek gericht op vorm en grootte dus veel groter dan een hollandse parkiet. Er wordt ook gezegd dat een Engelse grasparkiet wat rustiger is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Je ziet al duidelijke verschillen in gewicht tussen de twee parkietjes van GenD: 43 en 47 gram. En dan vergelijking met die van mij: die weegt op dit moment 37 gram en is gezond en niet mager. Dus: alleen op basis van het gewicht kan je niet zeggen of je parkietje te dun is, daarvoor zou je aan het borstbeen moeten voelen. Voel je deze té duidelijk (steekt ie uit), dan is je parkietje te dun.

Of het aantal vlieguren ermee te maken heeft: zou best kunnen, klinkt op zich wel logisch. Sky krijgt bij mij tussen 8 à 9 gram voer per dag: Xtra Vital. (iets meer dan anderhalf schepje) en daarnaast nog wat bolletjes trosgierst (weinig) en groente en fruit. Hij vliegt echter geen grote hoeveelheden; wel staat de kooi de hele dag open en speelt hij veel. 

@ GenD: bij mijn weten worden vogeltjes die voldoende lichaamsbeweging krijgen, niet snel te dik. Dus ik denk dat je - binnen normale grenzen - moet geven wat ze willen eten op een dag.. Ik zou dan wel in de gaten houden of ze niet te dik worden. Bij mij is 1 schepje trouwens 5 gram, en staat op de verpakking dat een parkiet van 50gram ca. 7,5 gram voer per dag nodig heeft.. Ik denk dat dit heel erg verschilt, want Sky eet met 36 gram al deze hoeveelheid.. Dus aan die aanwijzing op de verpakking zou ik mij niet teveel vasthouden.

inge

Hoi GenD,

Hier krijgen ze ook Xtravital.

De ene dag geef ik hun 2 schepjes ,en de volgende dag anderhalve.

Maaike*

De jongen zijn nu 4 weken en rond de 40 gram. Gezien het duidelijk voelbare borstbeen absoluut te mager. Ouders zijn m.i. beide geen engelse parkieten. Volgens mij hoort een volwassen parkieten rond de 50 gram te wegen.

Een schepje van Xtravital is trouwens 5 gram. Aangeraden op de verpakking wordt 1 1/2 schepje (7,5 gr) per parkiet per dag voor een parkiet van 50 gram. Is hier echt te weinig, ze eten ong 2 schepjes, is dus 10 gram pp per dag hier.

Pixelsan

Ik begreep dat parkieten zich niet overeten....(?)
Hoe weeg je een parkiet op een makkelijke manier?

*wendy*

Die van mij stapt gewoon op de weegschaal als ik er trosgierst op leg..

Parkieten-Freak

Ik heb mijn tamme parkiet één keer gewogen. Stukje trosgierst op de balans gelegd en vervolgens de balans op 0 gezet.
De parkiet deed zich tegoed aan de lekkernij en de weegschaal gaf 45 gram aan.

Mijn parkiet is niet dik (wel vrij groot) en eet 2 afgestreken schepjes XtraVital per dag.


jolandacarlo

hoi Dirk,
Toevallig pas bij v.a. geweest en die zag aan de kleur van de huid van mijn parkiet dat er vet op buik zit.
Dat is grijzig van kleur, normaal is de huid roze gekleurd zei ze.
En het is een grote eter, maar vliegt altijd los dus ik dacht geen probleem.
In kooi staat een vol bakje, dus eten maar.
Een eetlepel voer s'morgens en een eetlepel s'avonds is genoeg zegt ze.
Tussendoor kan je bijvoorbeeld fruit, sla,andijvie ,tomaat,komkommer stukjes geven.
En niet te veel trosgierst , en ik maar denken dat het geen kwijt kon.
Maar zorg wel dat hij niet te weinig krijgt en last van bloedsuiker gehalte en slap wordt.
Dus ik zou als je ze vast kan pakken eens kijken naar kleur buikje en als het mooi roze is zijn het misschien grotere eters.
De vraag is al wel oud maar zie hem nu toevallig staan.