Valkparkiet bij grasparkiet

Gestart door grasParkiet2, februari 07, 2012, 16:40:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grasParkiet2

Hoi, ik heb bijna 2 jaar mijn man parkiet en sind 1,5 jaar mijn pop. Nu hebben ze 2 maanden geleden een nestje gehad van 3 jongen. Maar ik wil haar verkopen. Mijn man is heel lief en aanhankelijk (waarschijnlijk omdat die een half jaar alleen was. Zijn is ook heel tam maar bijt en roept heel vaak ook tegen haar man.

Nu is mijn vraag kan ik haar verkopen en er een valkparkiet bij zetten als vriendje?
Ook omdat hij niet goed rustig kan eten want ze rend achter hem aan.

Titel veranderd. Gr Wouter

Wouter

Een valkparkiet kan een soortgenoot niet vervangen. Een grasparkiet heeft veel meer aan een grasparkiet als maatje.
Sowieso snap ik niet zo goed wat nou het probleem is. Grasparkieten mogen best af en toe een beetje kibbelen. Als ze elkaar echt niet hadden gemogen, denk ik niet dat het nestje er was gekomen. ;)

grasParkiet2

Nee het ging er ook over of ik een grasparkieten paartje uit elkaar kan halen?

Sara

Ik vind dat dit niet kan, net zoals Wouter zegt. Een valkparkiet kan niet een grasparkietenmaatje vervangen.
Sowieso gaan valkparkieten en grasparkieten niet heel goed samen, tenzij in een grote vollière waar ze mekaar kunnen ontwijken, maar dat wil dan ook zeggen dat je dan dus meerdere valkparkieten en grasparkieten hebt. Deze zullen dan waarschijnlijk alsnog gescheiden van elkaar leven en zich enkel omringen met hun soortgenoten (ik bedoel dus, valkparkieten bij valkparkieten en grasparkieten bij grasparkieten).
Daarbij vind ik het een sneu idee omdat even je koppeltje uit elkaar te trekken omdat jij persee een valkparkiet wil. Als je een valkparkiet wil, doe je koppeltje dan samen weg en neem valkparkieten... Dat zal veel beter zijn voor je grasparkieten en voor de toekomstige valkparkiet die je wilt aanschaffen.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Kleintjes

Ik sluit me er volledig bij aan.
Doe dan 't koppeltje samen weg, er zijn gevallen bekend waarbij de 'overgebleven' partner zich zo ellendig voelt dat hij of zij 't niet overleefd.

Er zijn enkele gevallen waar 't wel goed gaat, maar meestal gaat 't fout, met alle gevaren en ongelukken vandien. Valkjes zijn rustiger dan grasjes en houden meestal niet van die kleine druktemakers, dat kan leiden tot gevechten als er niet genoeg ruimte is om elkaar te ontwijken.
Dan heb je de voeding: Beide soorten zijn weliswaar zaadeters, toch eten ze verschillende dingen en hebben ze andere behoeftes wat voedingsstoffen betreft.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

Ik wil hier nog even reageren, omdat ik zie dat je in het prikbord gevraagd hebt naar mensen die weten waar je een tamme valkparkiet kan vinden om bij je parkietjes te zetten. Je zegt daar parkietjes, dus ik neem aan dat je besloten hebt ze allebei te houden en daar een valkparkiet bij wilt zetten. Het is wel goed dat je het koppeltje grasparkieten wilt houden, maar dit is nog steeds geen goed idee. Je valkparkiet zal knettergek worden van je keuvelende grasparkietjes, zich bovendien heel eenzaam voelen en waarschijnlijk niet eens aanvaard worden door je grasparkietjes, met alle gevolgen vandien. Dus deze goede raad : houd de valkparkiet gewoon gescheiden van je grasparkietjes, en neem twee valkparkieten.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

grasParkiet2

oke heel erg bedankt.
Heb 2 kooien dus de valkjes gaan in 1 en de grasjes in de ander.
En hoop dat ze dan na een tijdje wel samen los door de kamer kunnen vliegen.

Nog maals bedankt want ik heb het beste voor met mijn grasjes en wil geen gewonden of verdrietegen.

grasParkiet2

#7
ik heb de valkparkiet al een tijdje bij mijn grasparkietjes zitten en het gaat super goed hij volgt ze ook als ze los mogen vliegen....dus het kan zeker wel goed gaan als je maar goed oplet.
verder geef ik ze allemaal veel aandacht en knuffel ik elke dag met mijn valkje en zit die overdag gewoon met zijn favoriete speeltje te spelen :D

Wouter

Citaat van: grasParkiet2 op mei 27, 2012, 23:09:34
dus het kan zeker wel goed gaan
Niemand heeft gezegd dat het niet goed kán gaan. De kans dat het niet goed gaat is echter erg groot, dus het is niet aan te raden..

jwsnekkers

Valkparkieten en grasparkieten gaan wel samen, maar koop ze dan allemaal tegelijk. Komen ze allemaal tegelijk in een nieuwe omgeving.

Kleintjes

@All: Probeer te voorkomen dat dit gaat uitdraaien op 'n welles-nietes-spelletje. Ik heb 'n akelig gevoel.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses