Yesim & Mavis

Gestart door _White_, februari 05, 2012, 17:06:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

_White_

Na heel lang denken heb ik toch maar besloten om hier een topic over te maken *zucht*.

Yesim en Mavis hebben een nest! Ja ik weet dat ik een aantal keren heb gezegd dat dat niet zo was... :-\ Ik heb er al heel veel spijt van. Normaal ben ik niet zo een persoon die zoiets doet  :-[.

Nou het begon allemaal toen ik de paar pogingen zag van deze twee pietjes. Mijn vader zei meteen dat ik het broedhok moest hangen wat uiteraard gebeurde. Normaal gesproken was ik niet van plan om dit jaar hen te laten broeden. Ik had me altijd al heel vaak ingelezen over het broeden. Dus daarop vertrouwde ik en deed ik het.

Ik zal zo vaak mogelijk deze topic updaten met wat er allemaal gebeurd. Ze hebben 8 eitjes gelegd waarvan 1 onbevrucht is. De eitjes zijn gelegd met 2 dagen ertussen. De eerste 2 eitjes zijn al uitgekomen. Ze worden al prima verzorgd door beide ouders  8).

Waarom ik ze zo graag wilde laten broed?
Al sinds kleins af aan heb ik een grasparkiet gehad thuis. 4 jaar geleden hadden we een koppeltje gekocht Yesim en een andere popje waar hij heel gek op was. Yesim heeft wel heel veel meegemaakt in het begin. Hij was 2 ontsnapt, de eerste keer alleen en de 2e keer samen met zijn vriendin. Gelukkig hebben we de beide keren hem terug in huis kunnen brengen. Het popje was plotseling overleden. Daarna was Yesim voor 3 jaar lang alleen (zonder een soortgenoot) in ons huis. Hij is nooit tam geweest, omdat hij heel hard kon bijten. Zijn kooi was dacht en nacht open. Hij ging er uit wanneer hij dat zelf wilde het liefst speelde hij met zijn schommel. Nou dat was een beetje over Yesim.

En als je hem dan zo lang alleen laat gun je hem dat ook zijn sociale behoeften. Dus besloot ik de afgelopen zomer nog 3 pietjes te halen daarbij is zijn kooi ook vergroot. Ze doen het nu allemaal goed!

Omdat ik hem al zo lang heb maak ik me zorgen dat hij er op een dag er niet meer is. Dus wilde ik heel graag dat hij nakomelingen kreeg waar ik veel meer tijd hoop te kunnen besteden. Ik had gedacht hem te kunnen zien bij zijn eigen nakomelingen (hoop ook dat dat zo zal worden). En daarom gunde ik hem een nestje. Nou dat was een beetje de reden om ze te laten broeden.

Mijn ouders waren eigenlijk boos dat ik 4 parkieten had, maar nu ze een nestje hebben vind iedereen ze nu heel interessant. Vind het heel apart hoe mijn Pa nu is veranderd tegen over mijn vogels. Hij kan er nu om glimlachen en leuk vinden! Hij vraagt me nou elke dag of ze er nog uit zijn gekomen  :D.

Het nestje!
Mavis is nu een trotse moeder van 2 jonkies en 5 bevruchte eitjes. Ik verwacht de derde jonkie Maandag aankomende. Het eerste jonkie is Donderdag uitgekomen en de tweede Zaterdag. In het begin had ik een te klein broedhok die heb ik meteen veranderd met een horizontale en wat grotere. Ik zal hieronder   nog een aantal foto's van ze plaatsen. Ik wil hierbij toestemming vragen om meer dan 10 foto's te mogen plaatsen in 1 topic  ::).

Foto's

Yesim:


Mavis op haar eitjes en 1e jonkie:


Het eerste jonkie die zijn eitje uit kwam rollen op mijn hand:


En de eitjes:


En nogmaals mijn excuses dat ik hier heb zitten liegen  :'( Ik had een hele zware schuldgevoel en dus kon ik het niet meer verdragen. En ik was ook nog jaloers op de andere nestjes die hier werden gedeeld met andere.

inge

Van harte gefeliciteerd met je jonkies,en wat een mooie foto van het jonkie dat uit het eitje kruipt.

Veel succes ermee ;)

inge

Hoi White,

Had het gisteren al willen vragen maar dacht, wacht eerst af of er nog reacties op komen.
Misschien zie ik het wel verkeerd :-[

Nu er het nog niemand over gehad heeft ,hier mijn vraag klopt het dat het popje op de eitjes zit in een glazen kommetje?
Denk niet volgens mijn gevoel dat dit goed is,en ook niet voor de kleine ukkies .

Misschien dat meer ervaren forumleden hier meer over kunnen zeggen ;)

Als ik het mis zag mijn excuses hiervoor t,was goed bedoeld  :)

Kleintjes

Geen glazen kommetje, maak je geen zorgen :) Wat je ziet glimmen is 't hout van 't broedblokje. Dat wordt uitgehold zodat er 'n uitsparing ontstaat die kom-vormig is. Dit voorkomt (in theorie hahaha) dat de eitjes weg rollen, net zoals in 't wild zou gedaan worden door de popjes: die zoeken 'n holte in 't boom uit waar ze hun nestje van maken.
Door dat uithollen gaat 't hout soms glimmen :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

inge

Oef,dankjewel Maartje ;)

Weer wat bijgeleerd!

_White_

Vandaag is het 3e eitje uitgekomen 8)! ze worden alle drie goed gevoerd door beide ouders, hoewel Mavis het er niet mee eens is  :). Ze duwt Yesim weg met haar  hoofd. Maar het lukt hem toch wel om ook is af en toe te voeren.

Maaike*

Klinkt allemaal goed en netjes op schema. Straks als t eerste jong een week oud is en t nestkastje is erg vies, kun je het gerust een keertje schoonmaken. Zorg dan wel dat je het kastje droog terughangt en moeder het toelaat natuurlijk. Vieze eitjes niet zomaar schoonmaken, de schaal bevat belangrijke voedingsstoffen die je er mogelijk mee afboent. Heel veel succes met alle ontwikkelingen en nog even een vraagje, wat wil je met de jongen gaan doen?

_White_

Heel erg bedankt Maaike dat was een gouden tip voor mij. En over het wassen van eitjes had ik al gelezen dat gebeurt niet  8). De jonkies geef ik aan goeie bekenden weg in mijn omgeving er zijn al mensen die ze willen. Ik heb ze al verteld dat ze zich goed moeten inlezen over de Verzorging etc. Mijn ouders willen dat ik 2van de jonkies zelf houd  ::). En als ik nog paar jonkies houd kunnen ze ook hier op het forum aangeboden worden voor de geintereseerden!

_White_

#8
Het 4e jonkie is vandaag uitgekomen  ::)! Nu nog 3 te gaan de eerste 2 zijn al wat aardig groot geworden. En beide ouders hebben het erg druk met het voeren van de jonkies :P.

[verwijderd door de beheerder]

Ayarea

Wat fijn dat het allemaal goed gaat. Ik zie dat papa aan het voeren is?

_White_

Ja hij voert gewoon mee, ze "vechten" zelfs om het jonkie te voeren. Maar Mavis duwt Yesim met haar hoofd weg. Alsnog krijt Yesim de kans om te voeren. Het 5e jonkie was op gisteren berekend maar hij is er nog niet  ???.

Wat ook mij is opgevallen dat Yesim zich heel raar gedraagt alsof hij iets van mij wilt. Gisteren kwam ik thuis, ik had nog mijn lunch van school, die ik aan het eten was toen kwam Yesim (hij is totaal niet tam!) dus hij kwam gewoon even op mijn hand zitten en ging hij alleen maar bijten in mijn brood. Daarna heb ik wat vegi food gegeven waar hij heel veel van ging eten. En vandaag opende ik het deurtje van zijn kooi. Hij kwam gewoon tot de keuken aanvliegen en belandde op de grond naast me. En een aantal uren geleden kwam hij gezellig op de bank zitten naast ons. Het lijkt wel alsof hij iets van mij wilt, maar wat  :o?!

_White_

#11
Gisteren avond heb ik even de eitjes aan mijn oor gehouden, om even te luisteren of er nog 'getik' of 'gepiep' te horen was. En ja hoor ik hoorde de 5e ukkie piepen. En een aantal minuten geleden heb ik even nest controle gedan, en ja hoor daar zat ukkie 5 in het midden ::).

Op de 2e foto is de 5e jonkie te zien  ;D.

[verwijderd door de beheerder]

_White_

Vandaag is het eerste jonkie al 10 dagen oud geworden! Ik heb geprobeerd een foto te maken maar ze waren allemaal te wazig, omdat hij/zij niet echt stil bbleef, toch is het mij gelukt om een goeie te maken. Maar hier is het dan, naar mijn gevoel word het een geel/wit/blauwkleurig vogeltje, het is alleen maar een schatting meer niets! En ik denk dat de eerste jonkie een popje word en de tweede een mannetje. Waarom ik er zo over denk zal ik nog later hier schrijven 8)!

[verwijderd door de beheerder]

_White_

Omdat het 6e eitje onbevrucht is is er helaas een pauze tussen gekomen bij het uitkomen van de jonkies. Naar mijn rekening verwacht ik de 7e eitje (6e jonkie) deze vrijdag en het laatste jonkie de maandag daarna.

Het gaat prima met de jonkies! Ik vind het echt heel apart om te zien hoe ze nou groeien. Zoals ik al eerder zij de eerste jonkie krijgt denk ik een gele kleurslag.

En nog iets waarom ik eerder zij dat ik dacht wat voor geslacht ze hebben, hoewel dat helemaal niet uit maakt. Maar dat was, omdat Yesim en Pasha (M) een donkere huidskleur hebben ten opzichte van de dames die hebben een lichter huidskleur. Nou als je even de fotos bekijkt begrijp je misschien wel wat ik bedoel ;). Dit was het dan voor deze keer ik zal nog meer schrijven wanneer de laatste jonkie eruit is gekomen...

[verwijderd door de beheerder]

_White_

Na een ongelukje was het 7e eitje gebroken door mij (heb er nog steeds spijt van  :'() Maar na lang wanhopig te zijn is het 6e jonkie tog uitgekomen, hoewel hij berekend was op vrijdag. Ik zal later nog wat fotos plaatsen van het jonkie.

_White_

#15
Volgens mij heb ik het niet goed kunnen verwoorden maar het 6e (7e eitje) is toch wel uitgekomen. Het gaat nu goed met de jonkies ze worden goed gevoerd door bijde ouders, hoewel Mavis de laatste tijd veel vaker haar nest uitkomt gaat alles goed. Nu nog het laatste jonkie (7e jonkie (8e eitje)). Dat was het voor tot nu toe ik zal het updaten wanneer het laatste jonkie uitgekomen is  ;D.

_White_

Spijtig genoeg is het 6e jonkie vaochtend overleden  :'(. Ik had al een vermoeden dat hij het niet zou redden hij was veel te klein en mager en werd niet gevoerd door de ouders. Toen mijn zus over ging op handopfok begaf hij het en was hij niet meer te redden :'(.

Ik heb hiermee een hele zware schuldgevoel...

Voor de rest gaat het goed met de jonkies de oudste is vandaag al 15 dagen oud en morgen is het 2e jonkie 14 dagen oud. Wat mij wel opvalt is dat Mavis niet meer zo vaak het nest in gaat alleen om de jonkies te voeren en heel soms gaat ze zitten op de 2 eitjes ( 1is onbevrucht en de andere hoort maandag uit te komen) Ik laat het onbevruchte eitje in het nest tot dat het laatste jonkie oud genoeg is om geen steun nodig te hebben voor zijn hoofdje.

Ik zal nog later wat fotos posten wanneer ik achter mijn computer zit.

daniel :D

Wat jammer dat hij/zij dood is gegaan :'( Hopelijk komt het laatste eitje goed uit.
Hoeveel vogeltjes heb je dan eigenlijk?

_White_

#18
Ik heb even net nestcontrole gedaan en ik denk dat het 4e jonkie een Albino/Lutino/Creamino etc. is. En het 6e jonkie had in beide ogen een rood stipje in het midden van het oog. Dus ik denk dat die ook rode ogen zou gaan hebben  :'( (wie weet welke kleur die zou hebben  :()

Zoals beloofd de fotos;

@daniel :D, met de jonkies erbij 9 Grasparkieten.

[verwijderd door de beheerder]

_White_

Omdat er een fout ging met de vorige reactie...

[verwijderd door de beheerder]

_White_

Ik heb vandaag even het nestje schoongemaakt voor de tweede keer (het stonk echt vreselijk).

Het laatste jonkie is helaas niet uitgekomen hij hoorde maandag uit te komen, voor de rest heb ik gevolgd of het van binnen ging groeien. Hij ging wel groeien maar is uiteindelijk toch niet uitgekomen ik ga nog een poosje wachten en als hij dan toch niet uitkomt dan denk ik hem even open te maken en te kijken of het jonkie wel heeft gegroeid.

Vandaag is het eerste jonkie al 3 weken oud geworden en volgende week donderdag vliegt hij/zij uit en dan volgt de rest  8), en nog even de fotos van het oudste jonkie:

[verwijderd door de beheerder]

Loeky

Wat een mooie parkieten zeg! Ik zou even advies vragen
over het eitje wat niet is uitgekomen.

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19


Dirk92

Wat een leuke kleuren. Gaat het eten ook goed?
Kleine Gijsje en Jip

_White_

#24
Gisteren ochtend deed ik even nestcontrole naar mijn schrik zag ik maar 4 van de 5 jonkies. Meteen ging ik kijken waar de andere was. En opeens zag ik iets geels op de bodem van de kooi. En ja daar zat nummer 4 op de grond. Ik heb hem er meteen weer terug erin gedaan.

En vanochtend deed ik weer nestcontrole en dit keer waren nummer 1 en nummertje 3, later toen vertelde ik mijn pa dat er weer 2 waren ontsnapt. Dus hij vertelde mij "Kijk, ze zitten daar nog steeds" dus ik keek meteen om en zag nummertje 4 weer op de bodem van de kooi.

Ik maak me wel zorgen om het laatste jonkie, hij is al op dag 17 en heeft nog steeds geen veren (hoewel ik duidelijk kan zien dat zijn vleugels al aan het groeien zijn). Ik denk dat het wel goed zal komen wanneer de eerste twee uit zullen vliegen eind deze week. Ze zitten nu de laatste tijd altijd op het vlieggat met hun halve lichaampje en zitten te smeken om eten en ook even knabbelen aan de tralies. Echt een grappig gezichtje :-).

_White_

#25
Zojuist is jonkie nummer 2 ook het blok "uitgekomen" oftewel "uitgeduwd". Ze zijn nog veel te jong om te vliegen, hun bevedering is nog niet compleet. En de vleugels en staartjes zijn nog niet helemaal gegroeid. Ook het evenwicht houden op een stokje is nog niet perfect. Ik heb hem er weer in geduwd. Ik verwachtte dat het eerste jonkie donderdag zou uitvliegen, maar ik denk niet dat het nog gaat gebeuren; misschien wel op dag 30 maar misschien ook wel langer.

Kleintjes

Waarom heb je hem terug geduwd? (ik hoop dat je dit niet letterlijk bedoeld)
Ze kruipen vanzelf terug in 't blok als ze dat nodig vinden.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

_White_

Nee nee niet geduwd hij zat op het stokje van het invlieggat dus ik heb hem op het invlieggat gezet en hij sprong meteen het nest weer in.

[verwijderd door de beheerder]