geen interesse voor onderkant kooi

Gestart door Snappie, februari 04, 2012, 20:56:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snappie

Sinds een week heb ik twee parkietjes in huis en in een, vermoed ik, papagaaienkooi gezet. Zo'n lekker groot ding om fijn in rond te vliegen. Nu lees ik hier overal dat jullie parkieten op de bodem lopen, maar die van ons gebruiken maar de helft van de kooi, de bovenkant. Hoe komt dit ? Hebben ze vrijheid, gebruiken ze hem niet !.... :P

Kleintjes

Maak eens 'n foto van de kooi, dat is makkelijker dan de 'omschrijving'.
Als 't 'n papegaaien kooi was, dan hadden je parkietjes waarschijnlijk allang buiten de kooi gezeten.

Er zijn veel parkieten die nooit op de bodem komen, dat is ook helemaal niet erg. Hun moet je dan echter wel grit en kiezel in 'n bakje aanbieden.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Snappie

Nou, eens even kijken of ik dat kan, een foto erop....



[verwijderd door de beheerder]

Maaike*

Gezien je kooi vind ik het niet gek dat ze niet onderop scharrelen. Vogels voelen zich boven het meest veilig en zeker deze kooi heeft een wat lage bodem. Wellicht gaan ze dit wel doen als ze wat gewend zijn en zich veilig genoeg voelen.

@Kleintjes, mijns inziens moet je alle vogels die geen schelpenzand als bodembedekking hebben, grit en maagkiezel in een bakje aanbieden.
Ik zie heel vaak kooien met houtsnippers ipv schelpenzand tegenwoordig.

Snappie

Ok, want ik had al wat trosgierst op de bodem gelegd, waar ze gek op zijn, maar het hielp niet.
En ze krijgen grit en maagkiezel inderdaad.
Het maakt me op zich niet uit, maar ik wil ze zo graag vliegruimte geven als de kooi dicht is....

Kleintjes

Citaat van: Maaike* op februari 04, 2012, 22:41:47
@Kleintjes, mijns inziens moet je alle vogels die geen schelpenzand als bodembedekking hebben, grit en maagkiezel in een bakje aanbieden.
Ik zie heel vaak kooien met houtsnippers ipv schelpenzand tegenwoordig.
Klopt, was vergeten te vragen wat de bodembedekking is (wordt ook al ietsje ouder ;) )

@Snappie: Zoals Maaike schrijft, houden ze van hoog zitten. Als prooidier ben je op de bodem in gevaar. Veel vogels scharrelen op de bodem van de kooi / voliere als de op poten staat, dus ver van de grond af.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Margie

Mooie kooi zeg!
Vliegen doen ze toch wel; van links naar rechts en van stok naar stok. Dat doen ze in mijn kooi al (H90, B70 en D32),
dus laat staan in de jouwe ;)


_White_

Mag ik aub weten waar je deze grote kooi hebt gehaald (hijs groot en mooi!  ::):o

Maaike*

Ik zou over kooien en voliere's nog wel t volgende willen zeggen:
Grasparkieten vliegen eerder van links naar rechts dan van boven naar beneden.
Het is in mijn ogen raadzaam daar bij het uitkiezen rekening mee te houden.
Tuurlijk zijn de verticale ook heel mooi en ik wil niemand er verder op veroordelen, alleen als tip meegeven.

_White_

Jaja daar ben ik wel bewust van (ik heb nu inmiddels eentje die horizontaal is), maar deze lijkt me erg groot en de vliegruimte die ze dan hebben wanneer de kooi gesloten is is ook voldoende *denk ik*.

Alsnog bedankt voor je tip! 8)

Maaike*

Citaat van: _White_ op februari 04, 2012, 23:46:24
Jaja daar ben ik wel bewust van (ik heb nu inmiddels eentje die horizontaal is), maar deze lijkt me erg groot en de vliegruimte die ze dan hebben wanneer de kooi gesloten is is ook voldoende *denk ik*.

Alsnog bedankt voor je tip! 8)

Ja ik zie datie best breed is, lijkt me prima. Ik heb ongeveer jouw boven en onderkant naast elkaar als voliere, maar heb er al een tijdje een schot tussen, dus even brede vliegruimte.
Ik zeg het meer voor mensen die nog een kooi zoeken, dat ze er wel even rekening mee houden dat een look a like kooi van jou maar dan smaller, niet perse handig is voor grasparkieten.

Snappie

Citaat van: _White_ op februari 04, 2012, 23:38:01
Mag ik aub weten waar je deze grote kooi hebt gehaald (hijs groot en mooi!  ::):o


In Tilburg bij het vogelasiel (Tilburg Reeshof), er staat nu ongeveer dezelfde kooi voor 80 euro, misschien heeft hij er nog meer, dit was een partij-opkoop. Dus als je deze niet zo vindt, kun je vragen of hij nog andere kleuren heeft of zo.

Ik begrijp overigens niet goed wat jullie bedoelen....zijn verticale spijlen niet goed ?

_White_

Nee daar gaat het niet op. We bedoelen dat hij een hoog opbouw heeft. Bij verticale kooien hebben ze toch nog een beetje vliegruimte als ze in het kooi zijn.

inge

Je kooi ziet er mij super goed uit hoor!
Wat we bedoelen dat kooien in de lengte dus niet in de hoogte meestal beter zijn omdat ze niet omhoog en omlaag vliegen maar meestal in de lengte zeg wel meestal, want het is ook te zien of de lengte vd kooi wel genoeg de ruimte heeft om te vliegen.

Maar jouw kooi is hoog, en ook volgens de foto ruim in de lengte dus je zit zeker goed ;)ook de tralies zijn goed horizontaal.

Genieten maar zou ik zeggen :)

Petr@

Dit is een mooie Villa Casa parkietenvoliere, helemaal niets verkeerd aan. Tralie afstand is goed, de ruimte is goed.
Ik heb 1 maatje kleiner en mijn 5 parktieten scharrelen wel op de bodem opzoek naar grit en maagkiezel tussen de corbo, maar die zitter er al een paar jaar in. Komt vanzelf wel dat ze een keer naar beneden gaan je hebt ze nog maar pas.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Petr@

Horizontale tralies zijn beter om dat parkieten nogal graag klauteren. Bij verticale tralies glijden de pootjes.
Dus jouw voliere is goed omdat die horizontale tralies heeft.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Snappie

Aha, dank jullie wel allemaal.
@ White : ik heb de kooi net gemeten: br=90

Snappie

Ik was nog niet klaar...

@ White: br= 90
               diep=60
               h= 1,60 totaal, de poten zijn 35, dus de kooi is 1,25

Maaike*

Citaat van: Snappie op februari 05, 2012, 19:18:14
Ik was nog niet klaar...

@ White: br= 90
               diep=60
               h= 1,60 totaal, de poten zijn 35, dus de kooi is 1,25

De kooi is prima hoor. Denk dat mijn reactie eerder voor verwarring dan duidelijkheid gezorgd heeft.

Ik wilde alleen even opmerken dat een brede kooi voor grasparkieten handiger is dan een hoge, mits die dan kleiner is dan wat jij Snappie, nu hebt.

Hoop dat de onduidelijkheid nu van de baan is :-)