Giftige planten

Gestart door robijntje86, februari 01, 2012, 23:02:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robijntje86

Hallo beste forumleden!

Ik heb even op het internet rondgesnuffeld en op het forum maar niet kunnen vinden....
Heeft iemand ervaring met Bromelia's als kamerplanten in de buurt van parkieten?

Groetjes,
Robin

Topictitel verbeterd ;) Groetjes, Sara

Sara

#1
Als je deze informatie niet over een plant kunt vinden, zou ik het risico in ieder geval niet nemen. Met planten kan je altijd best op zeker spelen, denk ik zo...

Misschien antwoordt hier nog wel iemand die wel ervaring met/ kennis heeft van deze plant.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Maaike*

Citaat van: robijntje86 op februari 01, 2012, 23:02:17
Hallo beste forumleden!

Ik heb even op het internet rondgesnuffeld en op het forum maar niet kunnen vinden....
Heeft iemand ervaring met Bromelia's als kamerplanten in de buurt van parkieten?

Groetjes,
Robin

Topictitel verbeterd ;) Groetjes, Sara

Kijk even naar de latijnse naam en vergelijk die met de latijnse naam van de giftige plantenlijst. Wat familie van elkaar is zou weleens beide giftig kunnen zijn.

Succes

robijntje86

Ik heb bij meerdere sites gekeken en er stond niet op dat de plant giftig is. Bij sommige sites stond erbij dat de plant niet giftig is dus op hoop van zegen....
De plant is familie van de ananas en Mojito heeft er al flink aan geknabbeld en er is niets gebeurd dus ik kan concluderen dat de plant echt niet giftig is!

Dank voor jullie reacties!

Wouter

Ik vind de conclusie "er is nog niks gebeurd, dus er gaat ook niks gebeuren" bij parkieten altijd nogal gevaarlijk. Dat er nergens staat dat hij giftig is betekent niet dat hij dat niet is. Het kan evengoed zijn dat het gewoonweg nog niet getest is.

Alhoewel ik persoonlijk niet verwacht dat hij giftig is, zou ik, zoals Sara al zei, voor zekerheid gaan en de plant toch weghalen, tot giftigheid is uitgesloten.

Maaike*

Citaat van: Wouter op februari 03, 2012, 14:19:18

Alhoewel ik persoonlijk niet verwacht dat hij giftig is, zou ik, zoals Sara al zei, voor zekerheid gaan en de plant toch weghalen, tot giftigheid is uitgesloten.

Ja en nee. Ik neem toch aan dat meer mensen met parkieten mogelijk de Bromelia in huis hebben. Was deze giftig geweest is de kans groot dat hij al op een lijst staat. Waar is anders die lijst goed voor? Om de rest ook maar weg te halen?
Je loopt een risico, dat is zo...maar zonder risico's kom je niet ver in het leven. Er staan hier ook 2 planten die discutabel zouden kunnen zijn, alleen al omdat ik de naam niet weet. Toch gaat t al jaren goed. En ja ik heb ondertussen wel gekeken of ze qua uiterlijk overeen kwamen met de giftige soorten...

Toch blijft voorzichtigheid geboden. Vandaar dat het checken van de mogelijk latijnse familienaam nog een optie zou kunnen zijn.

Het is wel goed om te weten dat giftige planten niet perse direct voor ziekte hoeft te zorgen, maar bijv wel wanneer het parkietje langdurig een giftige stof binnenkrijgt.

Parkieten-Freak

De familie der Bromeliae staat bij Avianweb niet bekend als zijnde als giftig.
Dit is heel eenvoudig na te kijken:
http://www.avianweb.com/toxicfoods.html

Als je parkiet belangstelling heeft voor een bepaalde plant, deze ALTIJD weghalen totdat je zekerheid hebt omtrent de veiligheid.
Giftige planten kunnen ook op lange termijn voor een hoop ellende zorgen die je in de eerste instantie niet meteen merkt.
Nierschade bijvoorbeeld.