Parkiet op studentenkamer?

Gestart door Leoward, januari 06, 2012, 18:56:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leoward

Ik woon op een studentenkamer maar na een leven met dieren vind ik het eigenlijk te stil dus dacht ik er over om een grasparkietje te nemen. Ik heb jullie expertise nodig over een paar dingen nodig.

Ik heb een studie waarvoor ik veel thuis ben dus over gezelschap maak ik mij geen zorgen. Ik heb wel een erg onregelmatig ritme. Is dit een probleem voor parkieten? Het komt voor dat het licht lang aan blijft 's nachts of dat ik wil uitslapen na een late nacht. Maken ze dan veel herrie 's ochtends of kan dat wel? En moet er bijvoorbeeld 's avonds als het donker wordt een handdoek over de kooi om zo de parkiet toch een ritme te geven?

Daarnaast kan het zeker 's winters best wel jojo-en met de temperatuur in mijn kamer omdat dit een uitbouw is. Het wordt niet echt super-koud maar een temperatuur verschil van 10 graden kan er toch wel in zitten.

Mijn laatste vraag voor nu:
Ik heb een grote aloevera staan en een aantal cactussen en ik ben bang dat als de vogel gaat vliegen dat hij zich hier aan kan bezeren. Heeft iemand ervaring hier mee?  Ik kan niet vinden dat de aloe giftig is voor de parkiet, maar er aan knagen is toch niet de bedoeling? Hoe erg is die knaaglust eigenlijk?  Kan je de parkiet aanleren dat er aan een plant/boom geknaagd kan worden of is dat teveel gevraagd?

Alvast super bedankt en ik zie jullie antwoorden  tegemoet.



Leoward

stolkleo

hallo,
je plant is zeker weten giftig,als je vogel los wilt laten vliegen zou ik eerst die plant opruimen.en als je nog een jonge vogel zoekt ik heb er nog zitten die binnen kort weg mogen ik woon in gouda.
eventueel met kooi intresse stuur even een pb'tje groetjes stolkleo.

Loeky

Hoi,

Het lijkt mij eerlijk gezegd niet zo handig om een parkietje aan te schaffen.
Je bent vaak lange tijden van huis zoals ik lees. Onregelmatig werken is niet
erg voor parkieten (doe ik ook) maar heel lang weg is niet handig. Ze hebben ook
aandacht nodig. Lang uitslapen is niet handig met parkieten. Ze gaan lawaai maken.
Het zijn geen nachtdieren.
Ook is de temperatuur in je kamer erg wisselend, dit is niet goed voor parkieten.
Tocht is trouwens nog slechter daar worden ze verkouden van!

Die plant is giftig zoals Stolkleo al schreef. Je kunt parkieten niet leren om ergens niet
aan te knagen. Het enige wat je kunt doen is dingen in de kooi hangen waarop ze aan
kunnen knagen zoals sepia, mineralenblok, houten zitstokken, schommels.

Nog een vraag:
Waarom moet je licht zo lang aan 's nachts als je er toch niet bent? Je kunt ook een timer
kopen om je licht in te stellen.

Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt.

Succes,





Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Leoward

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Ik was de aloe nog niet tegen gekomen op de verschillende sites en boeken maar deze blijkt dus toch giftig en ik zal deze dan ook verwijderen. Ik dacht na deze website (engels)(http://www.landofvos.com/articles/kitchen5.html) te begrijpen dat de zelfde helende werking voor vogels als voor mensen geld. Natuurlijk moeten er geen grote hoeveelheden worden gegeten.

Ik ben juist erg veel thuis en behalve een enkele keer dat ik op vakantie ga (1 of 2 keer per jaar) en heel af en toe een weekend weg ben ik veel op mijn kamer. Ik ben meestal maar een nacht per week laat thuis. Als ik niet thuis ben gaat meestal het licht helemaal uit en ik denk dat ik de radio meestal aan zal laten misschien op een timer.

Sorry als mijn matige taalgebruik voor verwarring heeft gezorgd.

Leoward

Wouter

Citaat van: Loeky op januari 06, 2012, 21:16:00
Je kunt parkieten niet leren om ergens niet
aan te knagen. Het enige wat je kunt doen is dingen in de kooi hangen waarop ze aan
kunnen knagen zoals sepia, mineralenblok, houten zitstokken, schommels.
Overigens kun je, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, sepia beter niet geven, vanwege het hoge zoutgehalte.

Audrey

Je bent veel thuis, ik meen te begrijpen dat je bereid bent de plant weg te doen, bent duidelijk een dierenliefhebber, heel goed allemaal  :)

Waar ik me het meest zorgen over zou maken, is het temperatuurverschil. Op hoeveel tijd wordt het dan 10 graden kouder?

@ Loeky: ik geeft nooit sepia, ze krijgen mineralenblokjes in de plaats  ;)

TenT

Ik zou de cactus en de andere plant weg doen. Als ik het goed begrijp is dat temp. verschil 10° tussen zomer en winter en dus niet van de 1 op de andere dag. Dat is niet zo erg aangezien er parkieten buiten in volières worden gehouden en daar kan het verschil tussen die 2 seizoenen makkelijk 20° zijn. Ik heb toch nog wel 1 opmerking: ik vind wel dat je redelijk vaak weg bent en je parkietje dus niet zoveel aandacht kunt geven als je denkt. Ik raad je dus aan om niet 1 parkietje maar 2 parkietjes te nemen.

Sara

Ik wou hier even reageren omdat mijn zus ook op studentenkamers zit. Weet wel niet zeker wat een uitbouw juist is, maar ik neem aan dat je toch wel bovenburen hebt of kamers naast of onder je waar ook studenten zitten?
Een parkietje lijkt me echt niet het geschikte huisdier voor op een studentenkamer, omdat studeren met een diertje of diertjes die de hele dag (of zo lang als het licht aan is) zitten te kwetteren, volgens mij een erg onhandige situatie is. Als jij dat niet storend vindt, dan kan je nog gaan kijken of je geen buren hebt die dat wel storend kunnen vinden. Ik weet namelijk dat je op de studentenkamers waar mijn zus al op gezeten heeft, je het geluid van zoveel verdiepen of studentenkamers verder zelfs kon horen, laat staan een schreeuwende of kwetterende parkiet... 's Morgens uitslapen zit er ook niet in met parkietjes in dezelfde kamer. Zij starten de dag met het licht worden, dus ook met gekwetter. Een geschikter studentenhuisdier lijkt me dan een hamster of ander knaagdier, zeker als je meer een nachtleven hebt en je met lawaai volgens mij nu eenmaal niet kan studeren...

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Leoward

Heel erg bedankt iedereen voor de reacties.

Ik heb nu een kooi in mijn bezit en ga binnenkort een parkiet halen. Ik begin met een om mijzelf en hem tijd te geven er aan te wennen. Als ik het gevoel heb dat hij eenzaam is of als ik toch meer weg ben dan ik denk komt er nog een vriendje bij.

Om meer duidelijkheid te geven. Ik woon de in de oude garageduitbouw van een woonhuis. De temperatuurverschillen geburen alleen 's nachts als het flink koud is en de kachel uit gaat. Maar in overleg met mijn huisgenoten en met de nieuwe kachel die net geplaatst is ga ik dit minimaliseren.

Ik ben niet bang voor geluidsoverlast zozeer. Ik studeer bijna altijd met muziek aan om afleiding juist te voorkomen en mijn huisgenoten werken overdag en hebben nog nooit last gehad van ander geluid van mijn kamer. (gitaar, tv, computer). De parkieten die ik ken komen maar zelden boven dit volume uit en meestal als ze schikken of geplaagd worden.  Ik heb lange tijd een cavia gehad maar hierbij miste ik het reactie vermogen. Om eerlijk te zijn zijn het eigenlijk zeer niet intelligente beestjes :D

Dus, binnenkort foto's en voorstellen van een nieuw parkietje.

Enzan

#9
Hoe komen jullie er toch telkens bij dat ze niet genoeg thuis is? Ze zegt toch juist dat ze wél veel thuis gaat zijn?  ??? Misschien gaan sommigen er vanuit dat studeren ook 8 uur per dag college is, maar er zijn flink wat studies die maar 8 uur per wéék college hebben ;)

Hoe dan ook, ik ben zelf ook al 3,5 jaar student op een studentenkamertje, en ik heb eind oktober ook de stap gezet naar (weer) een parkietje (heb er in m'n middelbare schooltijd een gehad (die is overleden), maar de eerste jaren op kamers leek een nieuwe me niet handig). Ik heb dus flink wat ervaringen die ik je al kan vertellen, ook wat betreft die temperatuurverschillen (bij ons gaat de verwarming om 11 uur gewoon uit en om 8 uur 's ochtends pas weer aan, ook al waaien bij mij de planten ongeveer dóór het raam heen van de vensterbank) --> als de verwarming uitgaat een warme doek over de kooi, dan wordt de warmte best vastgehouden. Ik haal deze week wel een extra parkietje op, omdat ik toch minder thuis was dan gedacht (ook avonden weg etc).
Ik wil je echt een hoop vertellen als je denkt er wat aan te hebben, maar ik blijf maar vergeten om hier te reageren, en ik heb nu nog een half uur om nog 3 colleges te leren voor m'n tentamen van 2 uur, dus ik ga hopelijk straks of later deze week verder :D

(gewoon standaard Nederlands aub.)

Moppers

Ik heb in mijn studententijd ook parkieten gehad. Ook ik was nog wel eens laat bezig met studeren of kwam laat thuis, dat hoort gewoon bij het studentenleven. En dat heeft mij eigenlijk nooit problemen opgeleverd. Enkele tips:

- Als je 's avonds laat nog bezig bent, maak dan gebruik van een bureaulampje en doe het grote licht uit. Zo heb jij genoeg licht om bij te werken en kunnen je parkieten gaan slapen. Geeft de bureaulamp alsnog teveel licht, dan kan je de kooi afdekken met een doek.

- Als je 's nachts laat thuis komt, dan worden je parkieten wakker als je het licht aandoet. Maak dus gebruik van kleine lichtjes, zorg dat je alles klaar hebt liggen om naar bed te gaan etc. Zodra het licht uitgaat, gaan ze weer slapen.

- Het is geen garantie dat het bij iedereen zo is, maar ik slaap door de normale parkietengeluiden heen. Alleen als er paniek is word ik wakker, ongeacht of het dan al licht is of niet. Mijn brein heeft kennelijk geleerd dat de normale geluiden geen reden zijn om wakker te worden. Wel herkende een van mijn valkparkieten de geluiden die ik maak als ik wakker ben en reageerde daarop. Als ik me omdraai in mijn slaap reageert hij niet (of ik hoor het niet), als ik me nog even lekker omdraai als ik al wakker ben, reageert hij uitvoerig ("je bent wakker dus tijd voor aandacht!").

Ik wil je tenslotte aanraden er twee te nemen. Niet alleen omdat ze dan altijd aandacht van elkaar kunnen opzoeken, maar ook omdat een soortgenootje meer kan bieden dan een mensenvriendje. Ze eten samen, poetsen samen, poetsen elkaar, kroelen elkaar, spelen met elkaar. Dat kan je als mens nooit helemaal vervangen.

TenT

Waarom ik denk dat ze niet genoeg thuis gaat zijn voor 1 parkiet? Wel ze zegt het zelf al.
Citaat van: Leoward op januari 06, 2012, 22:21:15

Ik ben juist erg veel thuis en behalve een enkele keer dat ik op vakantie ga (1 of 2 keer per jaar) en heel af en toe een weekend weg ben ik veel op mijn kamer. Ik ben meestal maar een nacht per week laat thuis. Als ik niet thuis ben gaat meestal het licht helemaal uit en ik denk dat ik de radio meestal aan zal laten misschien op een timer.


Met dat verschil dat waar zij zegt dat ze vaak thuis is ik daar toch een andere interpretatie aan geef. Want je moet weten die keren dat je op vakantie bent je parkietje de persoon die hij als soortgenoot gaat zien er niet meer is, zelfde verhaal voor de momenten dat je in het weekend weg bent. En 1 keer in de week laat thuis dat is dus een hele dag weg+ je moet natuurlijk ook slapen dus dat is dan nog eens een aantal uren uitlslapen. Dan heb je nog de momenten dat je les hebt. En de momenten die je leert. Als we dit allemaal optellen zitten we toch aan behoorlijk wat uren per week.

P.S. Moppers haar idee om 2 parkieten te nemen lijkt me een perfecte oplossing.

Maaike*

Ik vind helemaal niet dat ze veel van huis is. Ga maar eens na, student, werkend of anders, hoeveel je zelf van huis bent/andere zaken aan je hoofd hebt. In de vakantie kan je je parkiet ook bij andere mensen onder brengen. Zo heb ik dat ook gedaan met 1 parkiet. Ongeveer zelfde schema.

Uiteindelijk voelde ik me wel beter bij 2 parkieten, maar dat is voor iedereen anders.

mariekee2

Ik ben ook een student met twee parkieten op mijn kamer, en het gaat prima. Ik zou inderdaad beginnen met één, dan kun je de eerste goed tam maken en dan wordt de tweede waarschijnlijk sneller tam. Ik zou als ik jou was wel voor corbo in plaats van zand op de bodem van de kooi gaan, dit is minder stoffig. Mijn parkieten maken niet veel lawaai, maar mijn oude parkiet maakte 's ochtends erg veel herrie, dus dat verschilt denk ik van parkiet tot parkiet. Ik zou als ik jou was van tevoren nog even kijken of iemand anders voor je parkieten wil zorgen als jij weg bent.

MissDorien

Hier nog een student met twee parkieten.
Als je van plan bent er twee te nemen (wat ik wel aanraad) kun je er prima twee tegelijk nemen.
Het tam maken gaat dan niet veel langzamer dan wanneer je om en om doet, de parkietjes zullen waarschijnlijk juist meer durven.
Als ik 's nachts studeer gaat het grote licht uit en dan gaan de vogels slapen. 's Ochtends slaap ik uit wanneer mogelijk en ik word echt niet van ze wakker hoor  ;D
Alleen bij paniek in de kooi vlieg ik mijn bed uit.
Met studeren vind ik het juist reuze gezellig, dan zitten ze op mijn boeken mee te kijken.

Leoward

#15
Hoi Iedereen,

Super bedankt voor al jullie reacties. Mijn eerste Parkietje Miko is nu een kleine week bij mij en morgen ga ik een vriendje voor hem halen. Op de voorstel pagina staat al een foto van Miko en van de nieuwe komt er ook eentje.

Ik durfde het als eerste parkiet niet aan om meteen twee te nemen. Ze reageren toch weer heel anders dan andere beesten. Ik denk dat het dus vooral een gewenning periode voor mij is geweest en nu ik een beetje weet wat ik kan verwachten ben ik klaar voor de volgende.

Ik vindt het nu al super gezellig al kan hij mij ook flink laten schikken door bijvoorbeeld van zijn schommel helemaal naar beneden te springen met een hoop geluid. En de eerste nacht erg naar hem liggen luisteren maar nu slaap ik er inderdaad doorheen en Miko lijkt de nachten ook gewoon door te slapen.

Mods:  Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden. Ik heb het besluit goed geïnformeerd kunnen nemen en ben daar zeer dankbaar voor!

Edit: Fijn dat je een besluit hebt kunnen nemen. Veel succes en plezier met je parkietje (en binnenkort met je twee parkietjes) :) Hier komt nu dus een slotje. *Klik*