Samenstelling van parkieten

Gestart door Maaike*, januari 13, 2012, 22:23:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maaike*

Lieve mensen,

Ik ben al even aan het nadenken wat ik nu het beste kan doen qua samenstelling met de parkieten en zou het fijn vinden als jullie even met me mee willen denken.
Hou er rekening mee dat ik met ze wil gaan kweken op kleine schaal en uiteindelijk op 6 parkieten uit wil komen.

Zoals het nu zit:
Ivy en Timo zijn een koppel
Delphine (man) is ca 3 maanden
2 piepjes 6 dagen oud

Mijn idee is nu om één van de piepjes, mits popje, aan Delphine te koppelen.
Echter, dan moet ik in de broedtijd de koppels dus uit elkaar gaan halen om inteelt (vader-dochter) te gaan voorkomen. Is dat voldoende of blijft er een kans bij een onvoorziene paring zonder broedhok?

Dan hou ik nog een piepje over waarvan ik overweeg die dan niet te houden.
En dan wil ik tzt nog 2 nieuwe parkieten óf en die overweging zit er ook al een tijdje in, ik ga ook nog voor een koppel wat grotere vogels.  Dat zullen geen valkjes worden denk ik, maar ik heb ruimte zat om de 4 parkieten bij elkaar te zetten in de ene helft van de voliere en de andere helft apart te houden voor de grotere vogels. Ik ben er duidelijk nog niet uit en moet me daar ook nog flink in inlezen.

Suggesties zijn welkom en ik hoor met name graag even hoe ik het het beste met t piepje wat ik wil houden (mits popje), kan aanpakken.
Overigens heb ik anders wel even een probleem want Delphine zit nu eigenlijk al te lang alleen naar mijn smaak. Tuurlijk het was even nodig, maar voor het parkietenseizoen weer begint (en ik ga nu echt wel 3x uitkijken voor ik er eentje buitenshuis bij haal) zitie al helemaal lang alleen. Kweken is voorlopig met Delphine geen optie, veelste jong.

Margie

Ik snap dat je na alle toestanden met Tommy en Delphine, dat je niet zo snel meer een vogeltje van buitenaf durft te halen.
Even een beetje rust is ook wel lekker :P

Maar dan blijven er weinig andere opties over, toch? Dan zal hij nog even langer alleen moeten blijven totdat piepje bij hem kan. Maar ik weet hoe zielig het eruit kan zien als ze (zo jong nog) alleen komen te zitten. Je gunt ze dan zo snel mogelijk een maatje. Maar een weekje of 5 a 6 moet nog wel te doen zijn, toch?

TenT

Er is een kans dat ze nog paren en leggen zonder broedblok maar deze kans is redelijk klein. Wel even opletten dat er geen 'alternatieve' nestjes onstaan.

Maaike*

@Margie, ja hoor, die paar weken moet dan nog maar even ;-) Maar als er geen popje tussenzit (hopelijk kan ik dat snel zien) ga ik toch subiet opzoek naar een popje elders, hopelijk via het forum. Misschien bij Emilie, die woont om de hoek als ze dr piepje(s) kan laten gaan  ;D

Citaat van: TenT op januari 14, 2012, 20:58:59
Er is een kans dat ze nog paren en leggen zonder broedblok maar deze kans is redelijk klein. Wel even opletten dat er geen 'alternatieve' nestjes onstaan.

Yep, dat is een goeie.

Inmiddels heb ik besloten dat ik er een koppel valkjes bij wil. Tijdens de broedtijd moet ik dan 2 grasparkieten apart zetten (maar dat geldt dan pas vanaf 2012), gelukkig heb ik daar een ruime extra kooi voor. Mijn droom is een buitenvoliere (en dus een TUIN!) met grasparkieten en valkparkieten en binnen aga's, maar dat is nog even niet haalbaar en bovendien wil ik de boel rustig opbouwen.