Nagels knippen.

Gestart door Mel., januari 14, 2012, 17:48:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mel.

Hoe moet ik dat doen? Ik wil niet naar de dierenarts, omdat ik het zelf ook kan. Alleen hoe moet ik hem vastpakken als hij in de kooi zit? Buiten de kooi laat hij dat sowieso niet toe, dan mag ik hem niet eens aaien  :(.
Zijn nagels zijn best lang, en het moet dus echt geknipt worden!
Hoe doen jullie dat?

Enzan

De zoekfunctie gebruiken.

YouTube is ook erg handig, dan kun je gelijk zien hoe je hem daarvoor het beste vastpakt. Gebruik een zacht handschoentje of doekje zodat hij het vastpakken niet met je hand associeert. En parkieten zijn 99 van de 100 keer niet zo gediend van aaien ???

TenT

Als je echt niet naar de DA wilt gaan wat ik je wel aanraad! Zou ik ook op youtube kijken. En even een tip koop stokken die dik genoeg zijn zodat hun nagels niet te fel groeien.

P.S. Weet dat als je fout knipt je parkietje kan sterven!

Mel.

Ik heb ze gister laten knippen door mijn vader! Het is wel goed gelukt, mijn zwager hield hem vast en hij maar bijten hahaha.
We hielden hem in het licht zodat we zijn adertjes konden zien!
Alsnog bedankt voor jullie tips  :)

wrcpino

En dan nu wel een paar goede dikke houten stokken in de kooi doen he!
Dan hoeft je parkiet dit geen tweede keer door te maken.

hillie

Dat hoeft niet zo te zijn hoor, wij hebben ook verschillende diktes stokken in de kooi hangen.
En moeten ook steeds de nagels knippen van ons vrouwtjes parkiet.
Het helpt dus niet altijd om de nagels van de parkieten klein te houden.

Kleintjes

Verschillende diktes zitstokken zijn zelfs ook nog eens beter voor de spiertjes.

Wat ook helpt zijn puimsteen stokken (via de zoekfunctie te vinden) en 'cement stokken'. Die zijn voet vriendelijk doch ruw genoeg om de nageltjes helpen kort te houden.

Helaas, ook ik moet hier af en toe nageltjes knippen, ondanks de verschillende stokken :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

parkieten-oosterhout

ik gebruik altijd deze stokken
voordeel van deze stokken zijn dan ze niet kapot kunnen (door een parkiet)

hang deze stok als hoogste stok dan gebruiken ze hem vaak om op te slapen
ik heb ongeveer 30 verschillende soorten parkieten zitten in ook verschillende maten
maar ik hoef bij geen een parkiet de nagels te knippen
voor dat ze de broed in gaan kijk ik altijd of de nagels niet telang i v m beschadigen van de eieren

gr peter

jaapie en wappie

Hoe lang mogen de nageltjes eigenlijk worden, voordat je ze echt moet gaan knippen? Ik had mijn vorige parkieten echt jaren, die hadden plastic stokken en die nageltjes heb ik eigenlijk nooit geknipt..

Moppers

Eigenlijk moet het puntje van de nagel de stok niet raken. Is dat wel het geval, dan zijn ze ietwat aan de lange kant. Ze zijn echt te lang als het einde van het teentje (waar de nagel begint) omhoog wordt gelift doordat het einde van de nagel tegen de stok komt.

jaapie en wappie

Oke, dank je. Ik heb net even gekeken en volgens mij zijn ze wel te lang. Wat kan ik daaraan doen?

esmmar

Stefanie, hierboven staan al suggesties hoe je moet knippen. Zorg wel een echt scherpe schaar, anders ga je de nagel splijten, inscheuren. Goed kijken met een felle lamp of je het bloed nog in de nagel ziet zitten. In het niet rode deel knippen. En neem een handschoen anders worden ze bang voor je handen.

2BFielicious

Ik sluit hier maar bij het topic aan.
De nagels van mijn parkiet groeien als kool gewoon. De laatste keer zijn ze geknipt door de dierenarts toen ik daar toch was ivm kropontsteking (Is ze helemaal van genezen! Jippie!). Ik denk een maand of 1,5/2 geleden. Nu al blijft ze weer met een nageltje steeds haken aan mijn kleren.  ???
Bij dr lievelingsspeeltje in de kooi heb ik zo'n slijtstokje zeg maar, zoals hier al ergens in het topic een plaatje van staat. Daar zit ze altijd als n gek overheen te rennen om achter dr belletje aan te springen.  En in de kooi ook nog allerlei verschillende diktes van takjes en stokjes.

Groeien de nagels van mijn parkiet nou abnormaal snel of is dit normaal?
Ik laat de nageltjes overigens altijd knippen door een medewerkster van de dierenwinkel. Zij is bekend met vogeltjes, nageltjes etc.