Parkiet zonder staart (verkeerd gekortwiekt?)

Gestart door Betsy, januari 06, 2012, 19:07:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Betsy

Hallo parkieten liefhebbers!
Mijn broer was op een vogelshow en zag deze mooie, maar staartloze parkiet. Hij heeft het beestje uit medelijden gekocht en mee naar huis
genomen. Het witte, wat op de foto te zien is , is het uiteinde van zijn vleugels en de turquoise/blauwe kleur is haar ruggetje, dus totaal geen staart.
Deze parkiet heeft geen staart en kan niet vliegen. Als ze in de kooi, per ongeluk naar beneden valt, klimt ze langs de tralies
moeizaam omhoog. Hebben jullie enig idee, hoe het kan dat deze parkiet geen staart heeft en is het mogelijk dat deze (net als bij kortwieken) weer aangroeit en hoe lang
kan dat duren, maanden of een jaar?
(de eigenaar was niet op de vogelshow aanwezig, dus mijn broer kon dit niet aan hem vragen. De mensen die er wel waren, dachten dat het misschien kwam, dat toen
de eigenaar de parkiet wilde vangen voor de show, misschien de parkiet bij de staart had gepakt?
Volgens mij had mijn broer het er ook over dat ze een ring droeg; kunnen jullie me ook vertellen wat dan de leeftijd voor een vogel is, want de ringen hebben toch verschillende kleuren per leeftijd?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Betsy

[verwijderd door de beheerder]

Kleintjes

Heb je misschien scherpere foto's? Is (voor mij in ieder geval) lastig te zien wat er is.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Betsy

#2
Mijn broer had de parkiet uit de kooi gehaald, maar deze beet hem zo erg (ze bleef hem keihard vasthouden), dat we helaas geen foto van dichtbij konden nemen.
Vandaar dat ik hoopte, dat met mijn uitleg, het wel op de foto te zien zou zijn.
Ik zal proberen volgende week een foto met een andere camera te nemen, die kan inzoemen.
Maar tot nu toe is, wat wij zien, dat ze geen staart heeft, dat ze niet kan vliegen en ze valt af en toe van de stok, waarschijnlijk door het missen van de staart?

Ik wilde nog even doorgeven: bij de bovenste foto, zie je van de groene parkiet een zwarte staart.
En bij de turquoise/blauwe parkiet zie je dat de staart ontbreekt.

(samengevoegd. Tot 5 minuten na plaatsen kun je je bericht aanpassen emt de Verander-knop)

Maaike*

Citaat van: Betsy op januari 07, 2012, 11:26:50
Maar tot nu toe is, wat wij zien, dat ze geen staart heeft, dat ze niet kan vliegen en ze valt af en toe van de stok, waarschijnlijk door het missen van de staart?

Ik krijg de indruk dat wanneer hij van de stok valt, een ziekte onder de leden heeft. Ik zou sowieso zo snel mogelijk met je nieuwe parkietje naar de dieren-vogelarts gaan om hem goed na te laten kijken. Check even goed na of de dierenarts ook verstand van vogels heeft.
Mag hopen voor jou, maar ook de show  waar hij stond, dat hij geen franse rui/kruipersziekte heeft.. dan zijn er ineens heel wat diertjes drager  :(

TenT

Het was volgens mij ook niet echt slim om deze parkiet samen te zetten met je eigen parkiet voor je wist wat er aan de hand was. Ik zou ze nu samen laten zitten want ze zitten toch al samen. Maar inderdaad even naar de Da/Va te gaan en als deze parkiet ziek is de organisatoren van de show verwittigen en je eigen parkiet ook laten testen op deze ziekte. Voor de rest zie ik geen ring dus kan ik je daar ook niet de kleur van vertellen.

Wouter

Citaat van: Betsy op januari 06, 2012, 19:07:26
Volgens mij had mijn broer het er ook over dat ze een ring droeg; kunnen jullie me ook vertellen wat dan de leeftijd voor een vogel is, want de ringen hebben toch verschillende kleuren per leeftijd?

Sommige kwekers gebruiken inderdaad verschillende kleuren ringen per geboortejaar. Dit staat dus voor het jaar van geboorte, en niet (direct) voor de leeftijd. Soms staat er ook een datum of geboortejaar op de ring. Hoe het verder zit zou je bij de kweker na moeten vragen. Welke kleur welk jaar heeft weet ik niet en ik denk dat dat via vogelverenigingen geregeld worden. Je zou het even bij de kweker na kunnen vragen!

Van de stok afvallen gebeurt niet omdat ze haar staart mist. Hier moet meer aan de hand zijn. Als ze echt valt zou ik inderdaad z.s.m. langs een vogelarts gaan! Evenwichtsverlies is vaak een slecht teken!

Er kunnen heel veel verschillende oorzaken zijn voor het missen van een staart. Hij kan uitgetrokken zijn, mogelijk door een andere parkiet. De staart kan meegeknipt zijn bij het kortwieken. Kruipersziekte kan een oorzaak zijn (wat ik eigenlijk denk van niet, aangezien er nog slagpennen zichtbaar zijn). Uit deze foto kunnen wij niet opmaken wat er gebeurt is en of en wanneer de staart weer terug groeit.

Betsy

Hartelijk bedankt voor de reacties!
Ik zal het aan mijn broer doorgeven.

Betsy

Er komt weer een klein stukje staart tevoorschijn, dus hij groeit weer aan :D
Pfffff wat fijn en een opluchting!
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, namens mijn broer en natuurlijk ook namens mij!

Ayarea