Luchtpijpmijt

Gestart door Mandy88, januari 13, 2012, 18:49:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mandy88

Sterft de vogel als je luchtpijpmijt onbehandeld zal laten?

Volgens mij heeft 1 van mijn parkieten hier last van.
Zonder medicatie komt hij er denk niet vanaf?  :-\

Maaike*

Citaat van: Mandy88 op januari 13, 2012, 18:49:34
Sterft de vogel als je luchtpijpmijt onbehandeld zal laten?

Volgens mij heeft 1 van mijn parkieten hier last van.
Zonder medicatie komt hij er denk niet vanaf?  :-\

Ik heb geen verstand van luchtpijpmijt. Maar volgens mij is mijt een heel klein beestje wat je moet uitroeien en wel zo snel mogelijk omdat je parkietje anders onnodig zit te lijden! Zeker de luchtwegen van een parkiet zijn zeer kwetsbaar.

Wat maakt dat je twijfelt aan een behandeling?

Mandy88

Omdat ik niet helemaal zeker ben of hij dat heeft.
Misschien kan het ook verkoudheid zijn die gewoon lang duurt (hij betert wel).

Maaike*

Citaat van: Mandy88 op januari 13, 2012, 18:53:52
Omdat ik niet helemaal zeker ben of hij dat heeft.
Misschien kan het ook verkoudheid zijn die gewoon lang duurt (hij betert wel).

Noem eens wat symptomen die hij heeft en waarin verbeterd hij?

Bij twijfel altijd naar de dierenarts...zelf dokteren is bij vogels over het algemeen niet verstandig omdat ze zeer kwetsbaar zijn en hun ziektesymptomen pas laat laten zien.

Mandy88

Klachten begonnen met niezen en wat snot uit zijn neusgaatjes.
Met zijn kop vaak langs de stok schrapen, piepende ademhaling (hoor ik een stuk minder nu).
Ook niest hij minder.
Zijn neus ziet er wat uit alsof hij snavelschurft heeft, door een beetje vaseline knapt dit op.
Ik ben ze ook vitaminedruppels gaan geven.

Misschien moet ik toch maar eens een flesje anti-luchtpijpmijt gaan halen...?

Maaike*

Citaat van: Mandy88 op januari 13, 2012, 19:02:58
Klachten begonnen met niezen en wat snot uit zijn neusgaatjes.
Met zijn kop vaak langs de stok schrapen, piepende ademhaling (hoor ik een stuk minder nu).
Ook niest hij minder.
Zijn neus ziet er wat uit alsof hij snavelschurft heeft, door een beetje vaseline knapt dit op.
Ik ben ze ook vitaminedruppels gaan geven.

Misschien moet ik toch maar eens een flesje anti-luchtpijpmijt gaan halen...?

Niet zomaar zelf gaan dokteren, nogmaals...je beestje is hartstikke kwetsbaar. Je kan beter even langs de DA en het diertje een check up geven, dan weet je zeker dat je het juiste geeft.
Straks heeftie iets heel anders, is al kwetsbaar daardoor en wordt hij volgepompt met anti mijt medicijnen.. :-\

TenT

Ik lees op interent dat kanaries met een hevige vorm van luchtpijpmijt kunnen sterven. Over parkieten vind ik niets. Ik raad je dus ook aan om naar een DA/VA te gaan. En zeker niet zelf te beginnen met medicijnen zoals maaike zegt.

Maaike*

Ik lees net dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,27571.msg153727.html#msg153727
Niest en piept jou parkiet al een maand lang? Ik maak me hier ernstige zorgen over en mocht je geen geld of toestemming van je ouders krijgen, laat je ouders anders even dit topic lezen en hun keuze aub daarop heroverwegen.
Je diertje is niet in staat om je letterlijk te zeggen hoeveel last hij of zij heeft en dit kan weleens iets chronisch zijn of gaan worden. Een parkiet is een wezen en elk wezen verdient de nodige aandacht en zorg.
Zeker de kwestbaren onder ons, zoals (kleine) dieren, die dit niet goed aan kunnen geven.

Ga aub zo snel mogelijk naar de dierenarts en check even goed na of ze verstand hebben van vogels!