Teflonvrije Alternatieven.

Gestart door Kleintjes, januari 10, 2012, 23:47:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Er worden veel vragen gesteld of mededelingen gedaan over het onderwerp teflon of anti-aanbakpannen.
De boodschap lijkt me heel duidelijk: Parkiet niet in de keuken en kijk uit met teflon!!

De giftige dampen zouden vrijkomen bij extreem hoge temperaturen.
De berichten spreken elkaar op dit vlak nog wel eens tegen.
De één zegt dat het niet mogelijk is dat bij normaal gebruik dergelijk hoge temperaturen worden gehaald.

Voor de mensen die toch graag een anti-aanbakpan willen blijven gebruiken, maar daarnaast huiverig zijn om het te gebruiken met het oog op de gehouden parkieten of andere vogels, is er een alternatief gevonden.
Namelijk pannen van het merk Braet.

De fabrikant heeft bevestigd dat er in de groene pannen die zij verkopen absoluut geen teflon in verwerkt is.

Moet hier echter wel 2 kanttekeningen bij maken:

1. De pannen zijn niet geschikt voor de vaatwasser.
De anti-aanbaklaag is echter van dusdanige kwaliteit dat een borstel met wat water ruim voldoende is om de pan goed schoon te krijgen.

2. De groen-gekleurde pannen zijn voor alle kookbronnen geschikt, behalve voor inductie.
Men verkoopt wel pannen die geschikt zijn voor inductie, maar let op: deze zijn wél voorzien van teflon.

Naast het teflonverhaal, zijn de pannen uitermate vriendelijk in gebruik, hoeft men weinig vet te gebruiken en dient er op lage temperaturen te worden gebakken, iets wat de kans op verbranding van etenswaar verkleint.

Voor de mensen die meer info wensen: www.braet.nl

Er zijn inderdaad ovens waar Teflon in verwerkt is.
Kijk hier maar eens als je meer wilt lezen over ovens waarin Teflon gebruikt is.
Wat betreft de temperaturen: die zijn aangegeven in Fahrenheit.
voor alle duidelijkheid:
325 graden F is ongeveer 166 graden Celsius
500 graden F is ongeveer 260 graden Celsius
Ook bij minder extreem hoge temperaturen kunnen wel degelijk schadelijke gassen vrijkomen.

Er is nog een merk pannen dat geen teflon bevat: namelijk "Scanpan". Het is wel wat prijziger dan Braet pannen, maar ze zijn erg fijn in gebruik :) Deze pan heeft namelijk een antiaanbaklaag van titanium vandaar ook dat ze vrij prijzig zijn.

http://www0.epinions.com/ScanPan_9_Piece_Ergonomic_Chefs_Set_Cookware/display_~reviews
De tweede reactie is van iemand die ook vogels heeft en dus geen pannen met teflon kan gebruiken.

Ook Tristar (meestal bekend van winkelketens zoals Aldi en andere discounters) hebben ook teflon-vrije pannen en die zijn ook helemaal niet duur.

"Ik moet deze website even met jullie delen  ;D

Via een totaal ander onderwerp, kwam ik op onderstaande site uit:

http://www.green-pan.be/nl/home-1.htm

Het is dus een site over ecologische, teflonvrije pannen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar heb hier nog geen uitgebreid topic over gevonden. Enkel een draadje waar in gezegd werd dat de pannen een aantal maanden geleden via Vente-Exclusive verkocht werden.

Dit staat op de site:
CiteerEen gezond en gelukkig leven in een aangename omgeving is voor velen een belangrijk doel in het leven. GreenPanTM verbindt zich hiertoe en investeert volop in onderzoek naar gezonde en milieuvriendelijke technologieën.

Traditionele antikleeflagen hebben hun functie te danken aan de PTFE laag. PTFE of PolyTetraFluorEthyleen is een chemische substantie met een erg lage frictiecoëfficiënt. Deze synthetische stof heeft bij huishoudelijk gebruik enkele belangrijke beperkingen.
Eens PTFE verhit wordt boven de 260°C dan breekt de stof af en komen er verschillende giftige gassen vrij. De gassen die vrijkomen na oververhitting zijn schadelijk voor het menselijk ademhalingskanaal en kunnen leiden tot misselijkheid en hoofdpijn. Voor kleine huisdieren zoals vogels kunnen de gassen dodelijk zijn. Indien men de pan te warm laat worden, beschadigt men niet alleen de pan maar mogelijks ook de gezondheid!   

GreenPanTM maakt geen gebruik van PTFE en brengt met de ThermolonTM antikleeftechnologie een gezond alternatief op de markt. ThermolonTM is hittebestendig tot hoge temperaturen. Wanneer je pan oververhit geraakt, zelfs tot 450°C/850°F, zullen er geen giftige dampen vrijkomen en zal de antikleeflaag van je pan niet afschilferen.

Klinkt goed  :)

:o Nog even verdergezocht: ze verkopen ze gewoon via de Cookozi-webshop van de supermarktketen Colruyt: http://www.cookozi.be/ecom/nl/search?searchPhrase=greenpan&searchType=product&currShopName=Cookozi

Ze kosten wel wat, maar nu niet extreem veel denk ik. Nu, ik heb nog geen pannen moeten kopen aangezien ik nog thuis woon, dus dat oordeel laat ik aan de ervaringsdeskundigen over.  ;)"

Dank aan: voormalig lid Helma, huidig lid Sanne, ParkietenFreak, Audrey en Kleintjes.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Audrey

#1
Dank je voor dit topic  :)

Het stukje over de GreenPan hoort beter op het forum op deze manier dan wanneer het bij een oud topic werd geplaatst over een voordeelverkoop die al lang afgelopen is.

Reuzehandig dat alle merken die teflonvrije pannen aanbieden, hier samen een plaatsje krijgen. Leuk voor het overzicht, en handig om makkelijk te kunnen vergelijken.

Kleintjes

#2
Dank voor 't complimentje :)

Doet me deugd te lezen  ;D
Er zullen ongetwijfeld nog meer bij komen in de loop van de tijd.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Audrey

#3
Weet iemand iets over dit merk: http://www.fissler.nl/nl/home.html

Ik kan nergens iets over teflon vinden op de website, maar of dat nu betekent dat ze wel dan niet gebruiken...  :-\

Loeky

#4
Hoi,

Ik kan het ook niet vinden op de website. Je zou ze een mailtje kunnen
sturen om het te vragen. Wel in Duits dan denk ik, ha,ha.
Ik heb het bij de AH ook gedaan en antwoord terug gehad.

Inmiddels heb ik ook andere koekenpannen aangeschaft van het merk
Gero/ leaf en die zijn ook milieuvriendelijk geproduceerd en teflon vrij.
Ik heb ze gekocht bij AH in de aanbieding. Ze bevallen mij uitstekend.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Snappie

#5
Dan ga ik die morgen ook eens zoeken  :D.
Ik ben zeer blij met dit topic.

esmmar

#6
Blij met dit topic, ik heb een open keuken. Dus feitelijk staan de vogels i.p.v. alleen in de woonkamer dus ook in de keuken. De afzuigkap gaat hier een standje hoger sinds we parkieten in huis hebben. In theorie zou oven/ teflon-dampen (bijna)niet bij de vogels moeten kunnen komen. De teflonpan is wel verbannen.
Denken jullie ook aan 'foute' ovenreinigers (van die spuitbussen waar je zelf al een hoestaanval van krijgt). Lijken me ook niet gezond. :-(

Snappie

#7
Ik heb wat pannen gezocht en ik moet zeggen dat de pannen van de AH snel stuk zijn zeg maar, snel een kras in de laag heeft zitten.
Nu heb ik bij de Sligro pannen gekocht met een keramische coating, die zijn dan toch wel goed ?
Ik kan er verder niks over vinden...

Kleintjes

#8
Citaat van: Snappie op april 05, 2012, 14:13:15
Ik heb wat pannen gezocht en ik moet zeggen dat de pannen van de AH snel stuk zijn zeg maar, snel een kras in de laag heeft zitten.
Als je pannen snel krassen gebruik je waarschijnlijk de verkeerde soort keukenhulpjes. Hout, kunststof en silicononen keukenhulpjes zijn aan te raden, Metaal krast al snel en ruineert je hele pan.

Citaat van: Snappie op april 05, 2012, 14:13:15
Nu heb ik bij de Sligro pannen gekocht met een keramische coating, die zijn dan toch wel goed ?
Ik kan er verder niks over vinden...

Zover bekend zijn de kreamische pannen teflon vrij, aangezien ze 'n soort emaille coating hebben.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Snappie

#9
Oh fijn, dan ben ik gerust gesteld:D
Maar ik heb wel de goede keukenhulpjes hoor haha, soms heb je gewoon pech bij een pan  :-\.
En toevallig had mijn moeder het ook met de pannen van de AH.
Ik let heel erg op dit soort dingen...Maar misschien was het toeval..
Bedankt weer ! :)

Audrey

#10
Kan toegevoegd worden aan het lijstje: pannen van De Buyer.  :)

De ijzeren pannen zijn antikleef en bevatten toch geen PTFE, het zijn zo'n pannen die steeds donkerder worden. Heb er vandaag een pannenkoekenpan van gekocht, kan ik morgen met een gerust hart pannenkoeken bakken  :)

lovesbudgies

#11
Tipje!

Vanaf vandaag zijn de pannen van Greenpan te koop met 40% korting bij Vente-Exclusive! Mooie deal!  8)

Groetjes,

Lisanne

Yorn

#12
Bedankt voor de duidelijkheid! :)
Overigens schaffen wij nu nieuwe anti-Teflons aan van een bepaald soort keramiek geloof ik. Ze staan ook op lidshop (.nl) geloof ik.

Ik merk trouwens nu pas op dat in de titel telfon staat i.p.v. teflon, maar dat boeit niet echt.

(Eeps! bedankt! Is opgelost ;) )

Audrey

Momenteel is er in België bij de supermarktketen C arrefour een spaaractie bezig, je kunt pannen van B rabantia sparen met 70% korting. Het gaat om de Tritanium Alux collectie. Ze bevatten geen PFOA en hebben een 3-lagen anti-aanbaklaag. Heeft iemand ervaring met deze pannen? Op de website van B rabantia vind ik weinig info en ik kan momenteel niet lang info opzoeken.

Josje

Agrimarkt (helaas alleen in Roosendaal en Zeeland) heeft ook een spaaractie met de Green-pannen. Heb er inmiddels ook 1 bij elkaar gespaard, zonder teflon. En een ijzeren hapjespan bij Ikea gekocht, zonder teflon. Die teflonlaag overleeft hier toch niet met een zoon die zelf kookt  :-\

d-helios

Bialetti maakt ook keramieke pannen waar geen teflon in is verwerkt. Kookt heerlijk!

Marielle14

Gisteren een avondje gewokt (gourmetten maar dan met wok-pannetjes). Eind van de avond, Joep, een van onze 2 parkietjes valt dood neer!
Toen ik mij aan het inlezen was kwam ik regelmatig berichtjes tegen waar gewaarschuwd werd voor teflon. Helaas ben ik dit met de tijd vergeten en ben ik daar gisteren door de dood van Joep weer op gewezen....

Hier gaat een sticker op alle bewaardozen waar gourmetspullen in zitten waarop staat dat de vogels in vervolg naar een andere ruimte moeten. Zodat ik het niet meer kan vergeten!!

Sara

Veel sterkte met dit verlies.

Waarom ga je stickers op de bewaardozen plakken? Ik zag dat je je overblijvende parkietje weg wilt doen?

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Marielle14

Dat klopt... Maar zolang ze hier nog woont....... Ik neem het risico niet...  ;)