Parkiet van mijn huisgenoot

Gestart door EvilRed, januari 07, 2012, 12:38:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvilRed

Hallo allemaal,

Omdat ik mijn huis verkocht heb woon ik nu tijdelijk bij een vriend van me in huis. Jullie raden het al, deze heeft een parkiet.

Omdat ik zelf niet zo veel van parkieten weet heb ik mezelf aangemeld op het forum.  De parkiet kan niets goed doen op het moment.  Hij mag wel fluiten maar niet piepen. Mij viel het op dat hij altijd eerst zit te piepen en daarna gaat fluiten. Is dit om de stembanden op te warmen ofzo?

Soms mag hij even vliegen. Poepen doet ie gelukkig alleen op de deuren.

Zelf heb ik 2 konijnen en hier las ik dat parkieten ook groepsdieren zijn. Mijn huisgenoot heeft het weleens gehad over een 2e parkiet maar hij is bang dat het niet klikken gaat. Nou heb ik zitten denken om een 2e parkiet voor zijn verjaardag te geven.
Hij is pas in augustus jarig dus kan ik me nog even inlezen. Mijn konijnen heb ik laten koppelen bij een konijnenopvang.
Is er voor parkieten ook zoiets? Wij wonen in Lelystad.
Ik heb al gelezen dat man-man goed gaat en man-pop.
Hoe groot is de kans dat het dan toch niets wordt? Dat dat afhankelijk is van de karakters begrijp ik.

Kun je vogels ook steriliseren of zoiets?

Ik hoop op ophelderende antwoorden en bij verwijzing "gebruik de zoekmachine" vermeld er even bij op welk woord want dat heb ik al geprobeerd.

Alvast van harte bedankt!


Loeky

Hallo,

Allereerst welkom op dit forum!
Ik vind het een zielig verhaal als ik het zo lees.
Waarom zit de parkiet de hele dag onder een deken?
Dat is toch niet leuk voor zo'n beest! Mijn advies deken
verwijderen. Je kunt 's nachts een katoenen dun kleedje
over de kooi doen, maar dat hoeft niet. Een deken is echt
niet goed!
Komt het door de burnout dat je vriend zo met zijn parkiet om gaat?

Parkieten zijn groepsdieren net als konijnen en gelukkiger met zijn tweeen,
maar ik zou even wachten totdat deze parkiet een beter leven krijgt.
Spreek je vriend er op aan als het mogelijk is.

Ik heb 3 van mijn 4 parkieten via adoptie. Ze worden regelmatig hier op het
prikbord aangeboden. Ook kun je kijken op www.ikzoekbaas.nl van de Dierenbescherming.
Ook een vogelopvang bij jou in de buurt is een idee. Daar komen ook 2 van mijn parkieten
vandaan. Je weet dan ook zeker dat ze gezond zijn.

Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

TenT

#2
Welkom!
Ik zou de deken ook verwijderen. Het is inderdaad ook verstandig om je eerst goed te informeren (ik wou dat iedereen dat deed). Als je nieuwe parkiet komt zal er inderdaad wel even ruzie ontstaan dan kijken ze wie de baas is wat elkaars grenzen zijn. Maar ik raad je aan om de nieuwe parkiet in een aparte kooi langs de andere te zetten voor een paar weken, dan kunnen ze veilig kennis maken. Wat dat piepen betekend weet ik niet maar misschien kan iemand anders je helpen. Als je in de zoekfunctie het woordje zetten intypt vind je hier meer informatie over.

P.S. Weet je zeker wat het geslacht is van je vriend zijn parkiet? Als je dit niet weet kan je een foto plaatsen op het forum.

(even de roofvogel eruitgevist ;) )

Margie

Hoi, misschien een hele stomme vraag hoor...maar je weet wel zeker dat het een parkiet is, en niet een kanarie?
Ik heb namelijk ook een kanarie, en deze piept ook alvorens hij gaat fluiten. Zoiezo 'fluiten' kanaries en kwetteren parkieten, volgens mij.

Aangezien de vogel niet door jou aangeschaft is, maar door je kamergenoot, vraag ik het maar even.... ;D

Moppers

Een huisdier is niet geschikt om zomaar kado te geven. Wil je dus per se iemand een dier kado geven, zoek het dier dan samen uit. De krijger moet immers voortaan voor het dier zorgen. Dan moet het wel gewenst zijn, klikken, bij de persoon en levensstijl passen etc.

Wil je huisgenoot de parkiet eigenlijk nog wel houden? Ik begrijp dat hij niet opzettelijk een dergelijke houding tegenover de parkiet heeft. Maar als hij zich alleen maar stoort aan de parkiet, en de vogel komt aandacht tekort, is het dan misschien niet beter voor mens en dier om een nieuw baasje ervoor te zoeken?