Verantwoord parkietjes zonder toezicht te laten?

Gestart door Kleintjes, januari 05, 2012, 00:08:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Steeds vaker zien we berichten over parkietjes die (langere tijd) alleen gelaten worden. Maakt even niet uit of ze in de kooi zijn of los.

Stelling is dus: Is 't wel verantwoord om je parkietjes langere tijd alleen te laten?
Bedoeld wordt niet eventjes voor 'n boodschap te doen of 'n jas te pakken, maar echt 'n dag of langer zonder toezicht.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

Ik vind 't helemaal niet verantwoord om je parkietjes uren zonder toezicht te laten. Zelf ben ik zelfs tegenstander van het alleen laten van parkietjes die uit de kooi kunnen. Intussen heb ik wel jarenlang ook binnenshuis een parkietje gehad en weet ik dus dat de kamer parkietproof is, maar ik voel me helemaal niet op mijn gemak als mijn parkietje meer dan een kwartier alleen zit. Dat is misschien dan weer overdreven (ik kan me voorstellen dat anderen hier anders over denken), maar dat er mensen zijn die hun parkietjes uren alleen kunnen laten snap ik helemaal niet. Volgens mij kan er gewoon altijd wel iets gebeuren, ook al lijkt alles nog zo veilig. Dieren kunnen onvoorspelbaar zijn en ook fouten maken (of dingen gaan doen die ze normaal niet doen), en gevaren zitten altijd in een klein hoekje - meestal waar je het niet verwacht.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Maartje

Tja... ik zou niet weten hoe ik het moest aanpakken om de pietjes niet alleen te laten. Ik werkt fulltime en ben dus de hele dag weg. Daarom heb ik er ook twee. Al staan ze nu nog even apart.

Verder was het plan om ze eerst boven op een slaapkamer te houden, de poezen eraan te laten wennen en ze dan naar beneden te halen. Dat plan heb ik bijgesteld. Plum vind het super om buiten de kooi op een stok te zitten vlak bij het raam, en om dan buiten alles in de gaten te houden. Ook heeft hij geoefend met vliegen en vliegt nu rondjes door de kamer. Dat zou beneden in de huiskamer nooit kunnen, dus ik laat ze boven.

Nu op dit moment staan ze ook alleen, en de kooi van Plum is open. Ik ga er regelmatig bij zitten, heb een lekkere stoel op die kamer neergezet, maar ik ontkom er niet aan dat ze soms een aantal uren alleen zijn.


Esther751

Ik denk ook dat het kan.

Als ik de hond uitlaat of boodschappen ga doen, kan de parkiet gewoon vliegen.
Maar ik denk ook dat het wel verschilt van parkiet tot parkiet. Hoe goed kan hij vliegen? Is het een brokkenpiloot, etc.
En de kamer waar ze in zitten moet wel parkietenproof zijn.

Groetjes, Esther

Kleintjes

Ik ben geen voorstander om parkietjes zonder toezicht los te laten. Hoe goed hij of zij ook kan vliegen en hoe 'parkiet proof' 'n ruimte ook is, 'n ongeluk zit in 't klein hoekje. Als er dan in je afwezighied iets gebeurd zul je 't jezelf niet vergeven.
Loslaten zonder toezicht terwijl je andere huisdieren in dezelfde ruimte hebt, vind ik al helemaal onverantwoord. Hoe lief je kat of hond ook is, vergeet niet dat 't nog steeds jagers zijn!

Er is geen probleem om je parkietjes overdag alleen te laten als je bent werken of op stap, of 's avonds voor mijn part. Er is 'n wezenlijk verschil, maar dat ziet niet iedereen (helaas) tussen alleen laten en alleen laten. Zoals ik al zei, je kunt ze prima 'n tijdje alleen laten, maar laat ze dan in hun veilige huisje.
'n Dagje alleen is geen punt (mits goed verzorgd en veilig in hun huisje), maar als je langer weggaat, 'n (lang) weekend of week, zorg dat je ze dan ergens logeren kunt brengen. Dat is veel beter voor ze omdat ze menselijk contact gewend zijn.
Voliere vogels zullen hier niet zo'n moeite mee hebben, die zien mensen sowieso minder vaak en hebben er (meestal) minder nauwe banden mee.

Je laat kinderen toch ook niet zonder toezicht in huis rondrennen?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Maaike*

Ik laat ze hier ook niet los als ik lang weg ben. Soms als ik even de stad in ben voor een boodschapje wel. Het komt voor dat mijn parkieten een dag niet kunnen vliegen omdat ik 's avonds een aantal uur van huis ben en het risico niet wil lopen dat ik ze alleen los moet achterlaten.
Voor mensen die eventueel een aparte parkietenkamer hebben waar niks instaat dan de kooi zou ik misschien nog een uitzondering maken, maar liever niet. Dat is ook de rede dat ik een voliere heb gekocht, dan hebben ze ook binnenshuis voldoende ruimte en kan ik met gerust hart af en toe een nachtje elders logeren. Ik kan natuurlijk niks zeggen over de inrichting van anderen, maar mijn huis is nauwelijks parkietenproof te maken voor langere tijd. Ik heb Ivy (madame nieuwsgierig) al 2 x achter een kast vandaan moeten plukken waar ze uren van slag van is geweest, hoe ze er kwam mag joost weten...maar t had heel wat gevolgen. Sommige parkietjes kruipen overal in en achter en weten dan niet altijd meer de weg terug.

TenT

Alleen laten terwijl ze in de kooi zitten vind ik perfect kunnen. Je kan toch moeilijk je hele leven binnen met je parkietjes zitten. Wij gaan bijvoorbeeld 1 keer per jaar 2 dagen naar de Ardennen. (bijvoorbeeld zaterdag ochtend vertrekken en zondag avond thuiskomen) Dan krijgen ze zaterdag ochtend eten een snoepstaaf en trosgierst en natuurlijk vers water. Dan zitten ze natuurlijk wel in de kooi. Je parkieten alleen laten terwijl ze buiten de kooi blijven hangt ervan af hoelang. 

Moppers

Uit de kooi:
Ik laat ze nooit langer dan enkele minuten zonder toezicht (plaspauze / rookpauze / even wat te drinken inschenken etc, dat kan best). Anders voel ik me er gewoon niet prettig bij. Het is voor mij onmogelijk om alles volledig parkietproof te maken, ze zouden her en der met wat inventiviteit nog wel bij een snoer kunnen bijvoorbeeld. Ook kunnen ze op dingen gaan zitten waarvan ik het liever niet heb. Vroeger stonden bed en parkieten nog op dezelfde kamer: ik heb liever geen parkietenpoepjes op mijn hoofdkussen als ik dat ook kan voorkomen.
Als ze op een ongewenste plek zitten, of dat nou door persoonlijke voorkeur of een miniem risici is, kan ik ze daar vandaan halen of lokken en naar een betere plek leiden. Als ik langer dan een paar minuten de kamer uit zou zijn, kan dat niet. Ik heb liever zoveel mogelijk zelf de controle erover dat ze veilig zijn, hoewel je dat natuurlijk nooit 100% in de hand hebt.

In de kooi:
Ze hebben elkaar, dus als ik de deur uit ben hoeven ze zich niet te vervelen. Als ik langer dan 1 nacht weg blijf, regel ik iemand die ze eten en water en wat aandacht komt geven. Voor een periode van pak hem beet een week is het te veel gedoe (2 volieres die uit elkaar moeten) en stress om ze ergens te laten logeren. Stel dat ik 3 weken op vakantie zou gaan, dan zou ik er wel over denken ze ergens anders onder te brengen of iemand in mijn huis te laten logeren. Dan komen ze geen aandacht tekort, worden ze in de gaten gehouden en kunnen ze eventueel zelfs los.