Een 2e parkietje erbij, maar het gaat niet zo goed......

Gestart door Esther751, januari 03, 2012, 22:27:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esther751

Hallo,

omdat we Dopey een vriendje wilde geven, hebben we een 2e parkietje aangeschaft.
Dopey is een popje van 1 jaar en Elmo (de "nieuwe") is een mannetje van bijna 8 weken.

We hebben Elmo nu een week. Ik heb Elmo eerst in een ander kooitje gedaan en zo neergezet dat ze elkaar konden zien en horen.
Dat ging goed: ze zaten lekker naar elkaar te roepen.
Toen heb ik ze buiten de kooi kennis laten maken, ook dat ging goed! Dopey begon meteen in Elmo's nek te kriebelen.
Ze gingen af en toe in elkaars kooi en dat ging ook goed.

Vandaag heb ik allerlei nieuwe speeltjes, stokjes en andere dingen gehaald en Dopey's kooi helemaal omgegooid. Toen heb ik ze allebei in Dopey's kooi gezet. Dat ging even heel erg goed. Ze waren alles aan het bekijken en ontdekken en deden elkaar helemaal niets.

Maar nu......... Dopey wil steeds zitten waar Elmo zit en als Elmo geen plaats maakt, begint ze te bijten (in zijn pootjes) en aan zijn veren te trekken. Ook zit ze steeds op Elmo te schelden. En is zo zielig! Elmo is zo ontzettend lief en wil alleen maar gezellig in de kooi en bij Dopey zitten.

Ik weet dat het toverwoord "geduld" is, maar hoeveel geduld moeten we hebben? Dopey is van nature volgens mij niet echt een aardig beestje, ook voor ons niet........

Op dit moment heb ik Dopey uit de kooi gehaald en in de kleine kooi gezet; Elmo had geen leven........
Is dit verstandig? Of moet ik ze in allebei in de kooi laten zitten en laten uitvechten? Ik heb het idee dat Elmo het onderspit gaat delven en ben bang dat Dopey hem echt pijn gaat doen!

Alle tips, op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom!!!

Groetjes, Esther

TenT

Hoelang zitten ze al samen in de kooi? Ik zou ze nog even laten samen zitten in dezelfde kooi. Eventueel laat je ze nog wat langer wennen buiten de kooi.

Esther751

Ze hebben nog geen nacht samen in een kooi gezeten. Omdat het steeds ruzie is, haal ik ze uit elkaar.
Ze zijn nu de hele middag al buiten de kooi en dan gaat het prima, maar zodra ze bij elkaar in de kooi zitten, is het raak!

Groetjes, Esther

TenT

Ze zijn nu aan het bepalen wie de baas is. Zolang ze elkaar niet fel verwonden zou ik ze samen in 1 kooi laten.

*wendy*

Het is goed dat je begonnen bent met twee kooien. Ook het helemaal omgooien van de kooi heb je prima gedaan. Heb je ervoor geozrgd dat er meerdere stokjes op dezelfde hoogte zitten? Parkietjes zitten vaak hoog (prooidier-eigen), en daar moeten dus in ieder geval twee stokjes zitten zodat ze er beiden kunnen zitten. Verder is het misschien handig om 3 voerbakjes in de kooi te hangen (1 meer dan het aantal parkieten). Dan ontstaat er over het algemeen minder ruzie, in ieder geval niet meer om het eten.

De ruzie die je parkietjes maken is om de rangorde te bepalen: wie is de baas? Dit moeten zij zelf uitvechten. Zolang het niet tot bloedens aan toe is, hoef je je over deze ruzies geen zorgen te maken. Het is dan ook het beste om de parkietjes samen uit te laten maken die de baas mag zijn en ze niet uit elkaar te halen (tenzij ze elkaar verwonden). Dit kan best een heel aantal dagen duren!

Succes! Ik hoop dat het gaat klikken tussen de twee!

Esther751

Dank jullie wel voor de reacties!

Ja, ik heb 2 stokjes op dezelfde hoogte hoog in de kooi. Ik heb 2 voerbakjes, maar ik heb ze nog geen ruzie zien maken om het voer. Dat hou ik even in de gaten.

Ik ga ze maar weer bij elkaar zetten en kijken hoe het gaat.........

Ik hou jullie op de hoogte!  ;)

Groetjes, Esther

Moppers

Laat ze nog een paar dagen kennis maken buiten de kooi. Dan kan je opnieuw in dezelfde kooi proberen. Flink gekibbel is dan echt niet vreemd. Ze testen elkaar uit, tot hoever kunnen ze gaan, wie wordt de baas. Dat kan er heftig uitzien, maar ze kunnen er wel tegen. Als ze echt vechtend over de bodem rollen of elkaar verwonden, dan is het mis. Is dat niet het geval? Dan kan je ze gewoon hun gang laten gaan. Als Dopey echt te ver gaat, laat Elmo dat wel merken. Hij moet het toch echt zelf aangeven.

Esther751

Het gaat al een stuk beter!

Ik heb ze nu "permanent" bij elkaar gezet en het is inmiddels meer geschreeuw dan fysiek geweld! Hahahaha!!!

Ik blijf het wel sneu voor Elmo vinden, want hij zoekt Dopey vaak op, maar zij moet nog niet veel van hem weten.........
Maar ik heb het gevoel dat het allemaal goed komt!

Dank jullie wel voor het meedenken!

Groetjes, Esther

Wouter

Citaat van: Esther751 op januari 06, 2012, 10:30:02Ik blijf het wel sneu voor Elmo vinden, want hij zoekt Dopey vaak op, maar zij moet nog niet veel van hem weten.........
Maar ik heb het gevoel dat het allemaal goed komt!

Ik ook! Popjes zijn vaak wat feller en dominanter dan mannetjes, maar een beetje gekibbel maakt helemaal niet uit. ;)

Snappie

Dit bericht had ik nog niet gelezen...
Wij hebben nu precies hetzelfde, alleen geen twee kooien want toen we ze kochten zeiden ze dat het een koppeltje was...
Niet dus !
Hoe gaat het nu daar ? Hebben jullie het ze uit laten vechten ? Want in de pootjes en op de rug bijten vind ik toch erg heftig !
Wij weten het ook even niet meer  :'(.

Maaike*

Citaat van: Snappie op februari 15, 2012, 22:01:57

Hoe gaat het nu daar ? Hebben jullie het ze uit laten vechten ? Want in de pootjes en op de rug bijten vind ik toch erg heftig !
Wij weten het ook even niet meer  :'(.

Doen ze hier ook hoor. Zolang het niet tot bloedens toe is hoort het gewoon bij het parkietenleven. Hoe vervelend het soms ook is om aan te zien.

Esther751

Het gaat hier inmiddels een stuk beter.

Ze zijn niet verliefd, maar ze gedogen elkaar............
En iedere avond is er in de kooi nog wel even een ruzie. Maar over het algemeen gaat het aardig.

Ik heb wel alles zo aangepast, dat ze er geen tot weinig ruzie over kunnen maken. Dat scheelt heel veel!!!

Sterkte!

Groetjes, Esther

Snappie

Ja, dat heb ik ook gedaan.
Van alles twee haha, zelfs twee schommeltjes en zelfs dan hebben ze nog ruzie.... ???
En verliefd hoeft inderdaad ook niet van mij. Ik vroeg me wel af ALS ze elkaar gaan gedogen, of het fair is van me om ze hun hele leven bij elkaar te houden. Als ik bij mijn vijand in een kooi word gestopt heb ik toch geen fijn leven....
Nog even gedacht aan nog twee parkietjes erbij (speelt nog door m'n hoofd), maar helpt het en wordt het niet TE ?
Is de kooi dan nog groot genoeg enz...

Lilloontje

Leilah en Leo deden het ook in het begin, maar sinds gisteravond is het een stuk rustiger..nu doet m'n popje juist toenaderingspogingen..(eergister was het Leo die dat deed..) Gewoon een beetje geduld dus! Succes!