Mercedes nestje.

Gestart door jelle, januari 03, 2012, 17:50:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jelle

Nu niet meer nodig dus;)

jelle

Ik vind schudden ook niet nodig, in de natuur gaat er ook niemand schudden.

Marcel87

Natuur of niet. Als je parkietje teveel eitjes legt en als ze allemaal uitkomen dan kan dat héééél erg zwaar worden voor haar. In sommige gevallen zelfs te zwaar.

Hoe leuk kleine baby parkietjes ook zijn.. Zou nooit het leventje van mijn parkietje op het spel zetten. Wetende dat ik het had kunnen voorkomen..

Wouter

Nee, dat klopt, maar in de natuur zullen de omstandigheden ook wat verschillen. Je parkiet leeft nou eenmaal in een "niet-natuurlijke" omgeving, daar zul je je beslissingen op aan moeten passen. Ik begrijp dat alle eitjes uit het broedblok zijn gegooid? In dat geval hoeft er inderdaad niet geschud te worden, maar voor een volgende keer zou ik het je toch aanraden. (Al biedt het vervangen van de eitjes door nepeitjes meer zekerheid.)

jelle

Zou ze het dan te zwaar hebben gehad en dat ze daarom de eitjes hebben weggegooid?
Even over haar situatie, ze heeft met een andere parkiet ruzie gehad en daar een paar kale plekjes aan overgehouden.

Sara

Met een andere parkiet ruzie gehad? Zitten er dan andere parkietjes bij je broedend koppeltje?
Ze kan het te zwaar gehad hebben, of stress door de andere parkiet(jes)/andere omstandigheden...

Trouwens, vreemde reden 'in de natuur komt ook niemand schudden', om zelf het leven van je popje te riskeren. In de natuur komt er toch ook niemand een broedblok ophangen?
Ik betwijfel trouwens of parkietjes in het wild meerdere nestjes achter elkaar hebben, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval wil ik daarmee zeggen dat twee nestjes na elkaar waarschijnlijk dus ook geen natuurlijke situatie is voor je parkietje. Parkietjes zijn in ieder geval geen knaagdieren of konijnen, en dus niet aangelegd om maar te blijven voortplanten. Na zo'n groot nestje meteen een volgend nestje, is fysiek te zwaar voor een parkietje. Het is dus beter om het broedblok weg te halen (als je dat nog niet gedaan had).

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

jelle

Ik neem mijn woorden terug.
En ik zal hem zeker weg halen.

jelle

Maar één probleem, er komt nog een eitje aan.
Wat moet ze met dat eitje doen zonder nestkastje?

Sara

#68
Dan zal ze dat vast op de bodem leggen. Je kan de eitjes best meteen weghalen en schudden. Als ze blijft eitjes leggen, kan je proberen om nepeitjes te leggen in de plaats van haar eitjes.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes