Mercedes nestje.

Gestart door jelle, januari 03, 2012, 17:50:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelle

Mijn parkieten (Mercedes en Brabus) hebben een nestje!
OP nieuwjaarsdag is het eerste eitje gelegd, de dag daarna de tweede.
Ik vond het een leuk begin van het jaar!  :D
Maar ik had ook een vraagje, hoe vaak per dag mag/kan je kijken zonder dat het slecht is voor je parkieten?

Margie

Héé wat leuk. Gefeliciteerd!

Ik kan je geen tips geven, maar het zal vast wel te vinden zijn met de zoekfuctie.

Maaike*

Hoi Jelle,

Hier zijn de eitjes bijna 3 weken oud. Ik heb veel gelezen over nestjes, dat kan via de zoekfunctie hier op t forum, google en op www.parkietenfreak.nl staat veel informatie. Lees het eens rustig door.

Ik kijk af en toe kort even in het nestje, haal soms de eitjes eruit voor schouwen als Ivy even het nest verlaat, alhoewel dat nu niet meer hoeft.

Succes!

Sara

Hoi Jelle,

Je had in september al eens een topic geopend waarin je aangaf dat je een broedblok had opgehangen en de leeftijd van het mannetje niet eens wist, terwijl je de parkietjes pas een week had. Gaat het nu om hetzelfde koppel?
In dat topic zei je ook dat je zou wachten tot de lente met je parkietjes te laten broeden, mag ik vragen waarom je dat toch niet gedaan hebt?
Ik hoop dat je je nu wel goed ingelezen hebt, en de nodige voorbereidingen hebt getroffen. Je vraag wijst er echter op dat je toch niet alles opgezocht heb voor je er weer aan begon...
Ik zal toch even antwoorden, maar je had het antwoord ook met de zoekfunctie kunnen vinden.
Toen ik een nestje had, controleerde ik ongeveer één keer per dag. Het maximum om nestcontrole uit te voeren, vind ik twee maal per dag (bijvoorbeeld 's morgens en 's avonds). Je moet er altijd voor zorgen, dat je het popje zo min mogelijk stoort. Voer dus bijvoorbeeld nestcontrole uit, wanneer je popje uit het broedblok is om een poepje te doen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

jelle

Oké, bedankt.
Ik heb me ingelezen maar dit wist ik niet.
En ik ben achter de leeftijd gekomen (allebei +1 jaar).
En ik heb niet gewacht omdat het (zon)licht niet naar binnen schijnt, en een (ervaren) kennis (je kan ook lezen kweker van mijn parkieten ::)) zij dat het kon (en ik was ongeduldig).

TenT

Als je parkietjes binnen zitten is het niet zo een grote ramp. Ik zie trouwens ook niet in waarom je je parkietje vaak zou storen terwijl het broed dus lijkt mij ook 2 keer het absolute maximum.

jelle

Ik was nieuwsgierig.
Ik was ook niet van plan het maximum controles uit te voeren!

jelle


TenT


jelle


jelle


Maaike*

En, al gezien of ze bevrucht zijn dmv schouwen? Als ik het goed heb is het eerste eitje inmiddels 9 dagen oud en kun je dat dus zien.

jelle

Ik wil wel kijken, maar mijn ouders zeggen dat ik het niet moet doen.

TenT

Citaat van: jelle op januari 09, 2012, 11:41:46
Ik wil wel kijken, maar mijn ouders zeggen dat ik het niet moet doen.

Ja ze kunnen het kapot pikken.

Maaike*

Citaat van: TenT op januari 09, 2012, 18:59:48
Ja ze kunnen het kapot pikken.

De eitjes? omdat je kijkt?
Tsja ik kan natuurlijk niet voor je ouders bepalen jelle, maar wanneer het popje van het nestje af is kan je gerust even kijken met een schouwlampje (ik gebruik mijn flaslight van m'n Iphone gewoon).
Of... je kijkt gewoon even goed in het nestje of ze er wit of wat roze uitzien.

jelle

Ik heb nu wel toestemming om te kijken, ik doe het vanavond.

TenT

Citaat van: Maaike* op januari 09, 2012, 22:18:42
De eitjes? omdat je kijkt?
Tsja ik kan natuurlijk niet voor je ouders bepalen jelle, maar wanneer het popje van het nestje af is kan je gerust even kijken met een schouwlampje (ik gebruik mijn flaslight van m'n Iphone gewoon).
Of... je kijkt gewoon even goed in het nestje of ze er wit of wat roze uitzien.

Als er een parkietje in een het nest zit die haar nestje wilt verdedigen. Of het valt uit je handen. Of je drukt te hard. Ik kan wel een aantal manieren bedenken.

jelle

Ik zag daarnet dat het 6e eitje er lag!
Ik had het vandaag verwacht maar toch leuk.
Nu ben ik even nieuwsgierig, hoeveel eitjes zaten in jullie grootste nest!

jelle

Ik heb geschouwd, volgens mij waren ze bevrucht maar ik weet het niet zeker :-\.
Kan iemand me vertellen hoe het eruitziet als ze bevrucht zijn?

Sara

Ook op deze vraag kan je het antwoord gemakkelijk vinden op het forum.
Als er adertjes door het eitje lopen, is het eitje bevrucht.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes