Hoelang laten jullie de parkietjes alleen?

Gestart door Esther751, januari 03, 2012, 17:21:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esther751

Hallo,

ik heb een beetje een rare vraag.......
Altijd heb ik maar 1 parkietje gehad en heb er sinds kort 2.
Over een paar weken gaan we een weekje op vakantie. Ik bracht Dopey altijd naar vrienden. Daar heeft ze het uiteraard goed, maar kan ze niet de hele dag los vliegen.

Nu heb ik dus 2 parkietjes en ik vroeg me af wat het verstandigst en fijnst voor de parkietjes is: naar mijn vrienden brengen en dus niet veel de kooi uit of thuis laten zodat ze lekker kunnen vliegen? Uiteraard komt er dan wel iedere dag iemand even naar ze kijken.

Wat doen jullie? Of wat zouden jullie doen?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes, Esther




Sara

Als ik het goed begrijp, houdt de tweede optie in dat je gewoon het kooitje open laat staan terwijl er niemand is, en er dan elke dag even iemand komt kijken?
Dit vind ik erg onveilig en zou ik helemaal afraden. Naar mijn idee kunnen parkietjes beter een weekje lang elke dag even, maar wel onder toezicht vrij vliegen dan de hele dag onveilig, zonder toezicht.
Ik raad je dus aan om ze naar je vrienden te brengen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

jelle

Ik zou weg brengen!
Ze hoeven niet de hele dag te vliegen.

wrcpino

Wat mij betreft kan het allebei.
Ik werk ook de hele dag en dan zijn mijn parkieten ook 10 uur alleen.
De kooi staat dan open.
Ik heb nu twee jonge parkieten maar de oude zijn 12 en 14 jaar geworden.
Als iemand ze elke dag vers water en voer geeft lijkt het mij geen probleem om ze thuis te laten.

Enzan

Als je ze alleen wil laten, lijkt het me in ieder geval erg belangrijk dat je de kamer waarin ze staan ParkietenProof hebt, en dan ook écht. Ik laat Perry best rondvliegen in mijn kamer, maar ik ben er bij voor het geval hij weer eens in het kleine hoekje tussen de kast en de muur weet te landen (of zeg maar neerstorten, Stef Stuntpiloot dat het is). Niet alle stukjes van mijn kamer zijn even handig voor een parkiet, maar ik zorg dat ik erbij ben en hem kan komen "redden" als het misgaat. Dat soort dingen zullen dus niet moeten kunnen als ze alleen zijn, want er is niemand die ze even los kan maken uit een rolgordijn ofzo (ik noem maar wat). Ze kunnen blijkbaar best de hele dag rondvliegen zoals bij wrcpino, maar ik denk dat het wel iets anders is als je 's avonds en 's ochtends gewoon zelf even thuis bent, dan dat ze echt alles alleen moeten bedenken. Ook moet je je parkieten een beetje "vertrouwen" dat ze geen rare dingen doen, met zichzelf óf met elkaar, en als je die nieuwe parkiet nog niet zolang hebt, weet je dat misschien ook nog niet zo zeker.

Zelf denk ik eigenlijk dat ze menselijk gezelschap, überhaupt wat gezellige geluiden, gewoon wel op prijs stellen en het dan niet zo erg vinden om een weekje wat minder rond te vliegen. Maar ik heb alleen nog maar ervaring met één parkiet, en van Perry denk ik dus sowieso dat hij het gezelliger vindt bij mijn vriendje in de woonkamer waar iedereen kletst, maar waar hij er niet uit kan, dan dat hij alleen op de slaapkamer moet staan en dan wel rond kan vliegen. Hij zit als hij uit z'n kooitje komt trouwens toch al het liefste bij mij te spelen, bedenk ik me net :P Maar ook met twee parkietjes: ik vind het heel gezellig om alleen te zijn met mijn vriendje, maar na een tijdje alleen is het ook erg leuk om met z'n tweeën bij een groep andere mensen te zijn ;)

Kleintjes

Toen wij vorig jaar 'n weekje op vakantie gingen, gingen onze parkietjes ook 'n weekje op vakantie bij vrienden van ons.
Iedereen heeft zich prima vermaakt met elkaar :D

Lijkt me beter om ze ergens te logeren te brengen, dan zijn ze niet eenzaam, ondanks dat ze samen zijn.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Audrey

Het hangt er maar van af wat je parkieten gewend zijn. Als ze normaal ook voortdurend los vliegen, kun je wel iemand dagelijks even langs laten komen.
Hier wordt ook de hele dag los gevlogen in mijn kamer. Als ik bvb. een weekendje weg ben, zorgen mijn ouders uiteraard dat ze eten en vers water krijgen, maar uiteindelijk gaan ze ook maar 2x per dag de kamer binnen. Wel zou ik, als ik voor langere tijd weg zou zijn, nog enkele extra voorzorgmaatregelen nemen.

Zijn de parkietjes het gewend om de hele dag in een kooi te zitten? Dan zou ik ze naar vrienden brengen.

Loeky

Ik laat mijn parkieten altijd thuis als we op vakantie zijn.
Bij mij staat altijd de kooi open behalve 's nachts.
Twee keer per dag komt er iemand langs om na ze te kijken.
Ook staat de radio aan. Hier gaat het altijd goed.
Ik zou doen waar jij je goed bij voelt.

Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Esther751

Bedankt voor alle reacties!

Ze vliegen hier inderdaad altijd los (behalve 's nachts). En dat is ook als ik er (even) niet ben. Dat gaat altijd goed.
Ik heb zelf het idee dat ze liever thuis blijven en hun gewone leventje houden. Maar aan de andere kant vind ik dat zelf weer eng omdat ik er geen zicht op heb.........

Ik ga nog even nadenken over wat nou het beste lijkt.  ;)

Groetjes, Esther

Maartje

Pfoe ik ben wel blij met dit topic.

Ik voelde me in een ander topic over 'hoe lang zonder toezicht laten' al bijna een dierenbeul dat ik de pietjes vaak uren zonder toezicht laat, en Plum ook los laat vliegen zonder dat ik er constant bij ben.


TenT

Citaat van: Maartje op januari 09, 2012, 12:02:52
Pfoe ik ben wel blij met dit topic.

Ik voelde me in een ander topic over 'hoe lang zonder toezicht laten' al bijna een dierenbeul dat ik de pietjes vaak uren zonder toezicht laat, en Plum ook los laat vliegen zonder dat ik er constant bij ben.

Een dierenbeul hoef je je niet te voelen hoor. Als ze met 2 zijn kan je ze wel even alleen laten in de kooi. Buiten de kooi daar spreek ik mij niet over uit. Ik zou niet willen dat ik zeg dat het geen probleem is en dat je morgen je parkietje dood terug vind.

patrick86

#11
Hoe klein de kans ook is dat er wat gebeurt,het kan gebeuren,Veiligheid moet altijd op nr 1 staan bij je huisdier. ;D

Hier een kleine situatie schets van wat er kan gebeuren:

Je hebt je kooi open,en gaat sochtends weg op vakantie of naar je werk.nog geen uur later ,vliegt je parkietje tegen de ruit of muur (whatever) en breekt z,n vleugel ,en valt,waarbij ook z,n pootje het begeeft.Het duurt minstens een uur of 10 voordat de eerste controle komt,want dat gebeurt meestal na werktijden .De hele dag moet je parkietje daar dus liggen en in de tijd dat er iemand is ,kan het wel te laat zijn.of heeft ie zichzelf nog meer verwond.

Dit is natuurlijk uiterst zeldzaam,en zal niet gauw gebeuren,Net als autorijden zonder gordel,Dat gaat ook 1000 keer goed,tot je die klapper maakt.dan ben je blij dat je er 1 om hebt.Net als bij je parkieten,ben je dan ook blij dat er gelijk iemand is die het beestje z,n nodige verzorging kan geven als ie zichzelf verwond.







karin v h

Ik laat ze in principe niet alleen als ik niet thuis bent.
Ze hebben bij mij 2 hele vaste plaatsten waardoor ik wel eens even gauw wegglip maar dan ben ik altijd binnen een kwartier thuis en eigenlijk doe ik dat nog niet graag.

Ik vind het gewoon eng, er kan iets gebeuren en wordt hard meerdere malen aangebeld of er klopt iemand tegen het raam waardoor ze schrikken of iets anders.
Ik zou het mijzelf nooit vergeven als er iets zou gebeuren als ik niet thuis was.

an05

Ik heb één parkietje (de tweede is op komst) en de kooi staat altijd open. Overdag is er bij ons niemand thuis en soms ga ik van vrijdagavond tot zondagochtend weg. Ik laat altijd de radio aan als ik weg ga en heb altijd vers water en voer staan. Geen enkel probleem tot nu toe. Als ik aan kom fietsen zie ik hem altijd al voor het raam zitten te koekeloeren!!! Ik heb hem ook wel eens opgesloten uit veiligheid, maar dan wordt ie erg boos en gaat zitten rammen op z'n speelgoedjes, dus dat doen we niet meer. Ik zou dus zeker een muziekje aan laten en zorgen dat degene die elke dag komt kijken ook even een half uurtje blijft of zo.

martinekl

Wij hebben 4 parkietjes en al twee jaar laten we ze gewoon thuis als we op vakantie gaan, de kooi blijft open en ze kunnen in en uit de kooi. Twee keer per dag komt de buuf even kijken, water en eten verschonen. Dit gaat goed. Ze zijn als we terug komen wel nieuwsgierig naar wie we ook al weer waren, maar dat is snel over en gaat het zoals het altijd gaat.
Dus voor mij geen probleem als je ze thuis laat.

Lilloontje

Persoonlijk ben ik er niet zo'n heeeele grote fan van om de kooi open te laten terwijl m'n pietjes alleen thuis zijn.(Hiermee oordeel ik niet over mensen die het wel doen hoor!) Ik ben een dikke bangerik met het idee dat een ongelukje in een klein hoekje zit...Als ik langer wegga, vraag ik iemand of ze even 2 keer per dag willen spieken en misschien even met ze spelen, of even lekker laten vliegen..Of anders is een oppas zoeken misschien een idee?

esmeralda1977V

Ik heb nog nooit mijn parkieten ( zowel grasjes of valken die ik ook had) los laten vliegen zonder toezicht. als ik tamme vogels had dan mochten ze af en toe de kooi uit als ik zelf thuis was maar niet hele dagen want ik zorgde wel dat de kooi groot genoeg was om ze genoeg vermaak te geven en ze lekker in bezig te houden.
Ik heb nu 4 Gould Amadines en 6 grasparkieten en ik ga dus zelden op vakantie (lees nooit) want ik vind dat ik die dieren niet alleen kan en wil laten. Misschien een dagje weg gaan oke maar verder ga ik andere niet lastig vallen om voor mijn dieren die ik gekocht heb en wilde hebben te zorgen.

Ik doe dat niet met mijn honden en niet met mijn vissen en dus ook niet met mijn vogels. Maarja das mijn mening hoor ik heb een buurvrouw dus zelfs haar 2 honden een week alleen thuis laat als ze op vakantie gaat en even iemand ze maar 2 x per dag uit laat wandelen en verder niet dus mensen zijn soms erg makkelijk met dieren jammer genoeg.
Groeten
Esmeralda

esmmar

Als ik snel terug ben, dan blijven ze wel even buiten de kooi en zoek ik ze meteen even als ik weer binnen kom. Maar liever zet ik ze even in de kooi. Mijn parkieten zijn nog jong en niet 100% tam, dus soms is het wel even gedoe om ze in de kooi te krijgen. Als ik per ongeluk te weinig tijd heb, laat ik ze liever los dan dat ik ze gehaast in de kooi wil krijgen.
Qua vakantie lijkt me dat een weekje in de kooi toch de beste optie voor mijn parkieten wordt. Ik kan me zelfs voorstellen dat de oppas het deurtje open maken voor groenvoer spannend vind  ::)

In jouw geval zou ik ze geloof ik naar je oppas adres brengen.

jaapie en wappie

Ik zou ze ook wegbrengen naar vrienden of familie. Ze zijn dan toch in een ander huis, dus dan heb je de kans dat ze niet eens willen vliegen omdat ze de omgeving niet kennen. Ik zou ze niet thuis laten staan alleen. Dan moet er elke dag iemand anders naar je huis om te kijken hoe het met ze gaat en om ze te voeren. Ik zou ze bij je vrienden of familie plaatsen zolang.

pixie

Misschien een optie 3?
Als ik op vakantie ga vraag ik één van mijn nichtjes te logeren. Zij wonen nog thuis en vinden het geweldig om even 'op zichzelf' te wonen en ik ben superblij dat mijn vogeltjes lekker huis kunnen blijven terwijl er goed voor ze gezorgd wordt en ze gezelschap hebben.
Ik ben echt blij met deze oplossing!

jaapie en wappie

Dat is inderdaad ook een goede optie. Zijn ze toch lekker in hun eigen omgeving. Dat is ook heel belangrijk voor ze.