Douchen.

Gestart door Mel., januari 02, 2012, 00:12:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mel.

Ik heb sinds dinsdag een parkiet van 4 maanden oud, hij is wel handtam. En hij heeft al 2 keer buiten de kooi gevlogen..
Ik vind dat het tijd om hem te gaan laten douchen ofzo, hoe moet ik dit doen? Op sommige video's zag ik dat hij gewoon onder de kraan kon gaan staan, en mijn buurman vertelde me dat hij met zijn parkiet samen ging douchen, dus de parkiet rond laten vliegen in de badkamer en dat hij vanzelf onder de douchekop ging staan.. Haha.
Maar goed, wat is de beste manier om hem te laten ''douchen''?

Margie

Samen douchen klinkt wel erg gezellig, maar ik denk niet dat elke parkiet dat graag zal doen. Er zullen uitzonderingen zijn natuurlijk.

En gewoon zo'n vogelbadje aan zijn kooi wil je niet?

TenT

Je kan ook de zoekfunctie gebruiken daar staat zeer veel info.

Mel.

Citaat van: Margie op januari 02, 2012, 12:35:54
Samen douchen klinkt wel erg gezellig, maar ik denk niet dat elke parkiet dat graag zal doen. Er zullen uitzonderingen zijn natuurlijk.

En gewoon zo'n vogelbadje aan zijn kooi wil je niet?

Ja, dat zal wel een optie zijn haha, dankje!

Mel.

Citaat van: TenT op januari 02, 2012, 13:25:18
Je kan ook de zoekfunctie gebruiken daar staat zeer veel info.

Zal ik doen, bedankt!

Audrey

Hier gaat Croky ook mee onder de douche. En soms gaat hij helemaal wild rond de afwasbak in de keuken, dan weten we ook dat zich wil wassen.  :D

Zazou is hier ook al een hele tijd, maar was nog nooit in bad of douche geweest. Om mee te gaan in de douche, is ze niet tam genoeg. En op warme dagen zette ik wel eens een schaaltje met water klaar, maar ze snappen het niet.  ::)
Twee dagen geleden kwam daar verandering in. Als de vogels beneden in de woonkamer rondvliegen, zet ik vaak een laag glas water klaar, om te drinken. Toen Zazou een slokje nam, merkten we dat ze zich in allerlei houdingen wrong om haar kopje en borst zoveel mogelijk in het water te krijgen.
Ik ben dan het schaaltje weer gaan halen, en heb het op een handdoek naast het glas gezet. Als snel had ze het door en begon te badderen, ze vond het heerlijk!  ;D

Margie

Volgens mij moeten ze dan wel ontzettend tam zijn, wil dat lukken om ze mee onder de douche te krijgen, of niet?
Misschien een beetje stom hoor, maar hoe doe je dat dan met shampoo en inzepen enzo? Ik neem aan dat als je niet wilt dat je parkiet daarmee in aanraking komt, dat het dan héél onhandig douchen is. Ik zou geen rust hebben, volgens mij....bang dat ik op hem zou gaan staan, of wat dan ook.

Sara

Je hebt van die speciale douchezitstokken te koop, met een zuignap om de stok te bevestigen in de douche. Ik denk dat deze wel eerder dienen voor iets grotere parkieten- papegaaiensoorten.
Lijkt me dat in de douche gaan redelijk stresserend is voor parkietjes, tenzij ze echt heel tam zijn en je hen er geleidelijk aan laat wennen. Het zou dan volgens mij wel kunnen, maar ik vind dat je je parkietje dan zelf de keuze moet laten of ie erbij wil of niet. Je kan in ieder geval eerst al beginnen met je parkietje te laten kennismaken met badderen in een parkietenbadje, of onder de kraan.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

MissDorien

Syl vindt het geweldig onder de douche, ikzelf vind het iets minder.
Hij zit dan altijd op de douchewand.
Meestal gaat hij zo ver dat hij op mijn schouder springt, dan springt hij dus midden in de straal.
Dat vond ik niet zo'n goed idee, want dan raakt hij helemaal doorweekt, kan niet meer vliegen en dan gebeuren er ongelukken als hij dat toch probeert.
Ik vind het dus een beetje link en laat ze niet meer in de douche.
Nu doe ik het onder de kraan inderdaad, en ik leg er een handdoek onder zodat Syl niet uit kan glijden.
Nasty is niet zo tam als Syl en hij wast zichzelf in zijn badje.
Het is dus een beetje uitproberen wat jouw vogel prettig vindt.
Besproeid worden met een plantenspuit vinden ze hier allebei doodeng.

Angelique Janssen

Een parkietenbad in de kooi werkte bij ons niet. Wij hebben een douche zitstok in onze douchecabine.
Anjo gaat vanzelf mee als hij zin heeft in te douchen. Hij zit rustig op zijn zitstok te wachten totdat ik helemaal klaar ben, en dan springt hij op de schouder onder de straal (die ik inmiddels iets zachter heb gezet). Het is bij ons inmiddels een vast ritueel geworden.

Ook de wasbak in de keuken wordt vaak gebruikt als bad. De kraan laten lopen, en ook dan wordt er gretig gebruik van gemaakt.

*wendy*

Het hangt er inderdaad helemaal vanaf wat jou parkietje prettig vindt. Je kan een parkietenbadje of een ondiep schaaltje proberen, in een groot blad sla/andijvie, de plantenspuit (sproeistand), de gootsteen (onder de kraan), en onder de douche.

Mijn parkietje kan niet los mee onder de douche omdat wij een automatisch ventilatiesysteem hebben waar hij door opgezogen kan worden. Ik neem Sky dan ook met kooi en al mee onder de douche. Hij zit in zijn kooi en ik laat de douchestraal op mijn schouder kletteren, zodat hij een lichte spetterdouche over zich heen krijgt. Als hij geen zin  heeft dan heeft hij ruimte genoeg om de spetters te ontwijken en als hij wel wil douchen, dan blijft hij lekker onder de spetters zitten!

Audrey

Net zoals bij Angelique Janssen heeft een parkietenbadje hier nooit succes gehad, het ding staat te verloederen in de kast.
Uiteraard dwing ik Croky ook niet om mee te gaan onder de douche. Ik neem hem mee naar de badkamer, met iets om te spelen (dopje of balletje of zo) en één van zijn beste vrienden woont daar, namelijk meneer Badeend  :D waar hij hele verhalen tegen verteld. Heeft hij zin, dan komt hij een kijkje nemen en doucht hij wat mee. Soms beperkt zich dat door wat druppels te drinken die aan mijn hand plakken en zijn buikje wat nat te maken, soms vindt hij het erg leuk als ik wat water over hem druppel en water van mijn schouder laat afketsen. Rechtstreeks onder de straal doe ik niet. Ik veronderstel dat parkietjes die mee douchen inderdaad vaak erg tam zijn, en dus dat de baasjes hen goed kennen en dus vlug merken wat hij diertje op dat moment graag wil of niet.
Zazou is niet zo tam, en gaat dus niet mee onder de douche, maar deze week hebben we ontdekt dat ze toch graag eens baddert (zie enkele posts omhoog). Dat had ze voordien nooit laten blijken, terwijl ze er wel de kans toe kreeg. Parkietenbadje weigert ze ook nog hoor, is haar te afgesloten vermoed ik.

Wat het inzepen betreft: wij hebben een douche met een soort van schuifdeur. Als die dicht is, dan komt Croky niet, hoewel de douche niet volledig dicht is langs boven, ongeveer een metertje van het plafond is de rail langswaar de schuifdeur open en dicht gaat). Is die open, dan komt hij wel naar me toe als hij zin heeft in een douche. Of hij gaat op de rail gezellig wat zitten kletsen.  :)