Tommy ziekjes

Gestart door Maaike*, december 27, 2011, 17:23:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loeky

Hoi Maaike,

En hoe is het vandaag met Tommy en
de andere parkieten? Zijn die niet ziek
geworden?

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Maaike*

Citaat van: TenT op december 31, 2011, 12:40:11
Wat een drukke dagen heb jij wel niet. Een nestje en een zieke parkiet. Ik duim ook voor je dat alles goed afloopt.

Reken maar. Kan mijn huis amper opgeruimd houden door alle ontsmettingsrondes en andere activiteiten met hen. Maar goed, het loont ook wel weer.

Weinig verandering bij Tommy, heb nu een soort couveuse gemaakt die de warmte meer vasthoud. Het blijft afwachten. Hij eet nog steeds zelfstandig. De rest van de dieren ook aan de antibiotica en nog geen symptomen, godzijdank.

Parkieten-Freak

Jeetje Maaike, het zit je niet mee, wat een zorgen allemaal......  :-[
Laten we in ieder geval hopen dat Tommy heel gauw opknapt.
Veel sterkte!


Maaike*

Mijn ventje vecht nog steeds hard voor z'n leven maar is nog steeds behoorlijk verzwakt. Ik zag heel wat ontlasting blijven hangen en toen ik dat voorzichtig met lauw water lis wilde halen zag ik een soort stevige korst ervan zitten. Zodra ik dat aanraak, verzet hij zich hevig. Omdat hij zo tegenstribbelde en ik bang ben dat hij daarmee nog meer kracht verliest wilde ik dit even aan jullie voorleggen.
Ik heb wat foto's gemaakt. Helaas niet duidelijker omdat hij tamelijk tegenstribbelt, wat kan ik nu het beste doen?
Ik overweeg m even in een badje met laagje lauw water te zetten zodat eea losweekt, maar dan blijf ik er wel goed bij. Wat denken jullie?

[verwijderd door de beheerder]

Esther751

Ik heb er geen ervaring mee, maar is het zo erg dat je denkt dat het er meteen af moet? Zou je het niet kunnen laten zitten tot hij zich weer wat beter voelt en meer energie heeft? Dan zou je altijd het badje nog kunnen proberen. Ik ben bang dat hij teveel afkoelt als je hem in een laagje water zet en dan moet hij daar zijn energie aangeven ipv het beter worden........

Sterkte!!!

Groetjes, Esther

Maaike*

Citaat van: Esther751 op januari 01, 2012, 18:55:05
Ik heb er geen ervaring mee, maar is het zo erg dat je denkt dat het er meteen af moet? Zou je het niet kunnen laten zitten tot hij zich weer wat beter voelt en meer energie heeft? Dan zou je altijd het badje nog kunnen proberen. Ik ben bang dat hij teveel afkoelt als je hem in een laagje water zet en dan moet hij daar zijn energie aangeven ipv het beter worden........

Sterkte!!!

Groetjes, Esther

Ook mijn gedachte (teveel afkoelen, is het wel goed). Aan de andere kant, als er nog salmonella in zijn ontlasting zit en hij gaat het zelf zitten schoonmaken (wat ik hem zie proberen) dan blijft hij ermee besmet.

Margie

Hoi Maaike,

Ik hoop dat Tommy het met al jouw goede zorgen gaat redden! Dat kan toch haast niet anders.
Je bent er inderdaad maar erg druk mee. Hopelijk ook met een goed resultaat, want daar doe je het toch voor.
Je bent echt een lieverd voor al die beestjes. Ze boffen echt met je!

inge

Ook wij blijven verder duimen.


Maaike*

Dank je Margie...en inge!
Om heel eerlijk te zijn overweeg ik hem in te laten slapen.
Hij wordt al een week behandelt met Baytril en verbeterd niet, verzwakt alleen maar.
Ik kan dat niet veel langer aanzien en heb inmiddels de dierenarts weer gemaild met de huidige stand van zaken.
Maar ik vind het heel dubbel, want wie ben ik om over het leven van onze lieve Tommy te beslissen?
Wie ben ik om te zeggen dat hij genoeg geleden heeft?

En dan is er nog een volgende complicatie: van wat ik zo lees op meerdere plekken online, kan het heel goed zijn dat de eieren ook besmet zijn.
Besmetting gaat via de ontlasting en Tommy en Delphine zaten in de tijd dat Tommy ziek raakte, in de voliere met enkel een tralieschot ertussen.
Hierdoor kwam hun ontlasting ook aan de kant van Ivy en Timo. Tommy is iets eerder dan het nestje gekomen en mijn vermoeden blijft bestaan dat Delphine drager is van de Salmonella bacterie.
Er is dus een kans, al is die niet heel groot, dat de eieren ook besmet zijn. Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om de eieren daarom weg te gooien, maar mogelijk moeten de jongen zodra ze oud genoeg zijn, ook behandelt worden. Het schijnt dan wel moeilijk te zijn de salmonella er nog uit te krijgen.

De tranen staan hier in mijn ogen. Wat een gemeen rotvirus en wat een afschuwelijke keuze's moet ik daardoor maken.

Enige geluk: de andere vogels vertonen nog geen symptomen en de diarree van Tommy wordt ietsje vaster richting normaal (en koekt daarmee ook aan).

Bah, bah bah.
En dan speelt er privé ook even genoeg. Tis even een hoop tegelijk
Iedereen die tips of ervaringen heeft graag...en ik blijf positief..alleen maar in de rats zitten schiet namelijk ook niet op.

Parkieten-Freak

#29
Het is inderdaad een behoorlijke korst. Wel belangrijk om goed in de gaten te houden of de ontlasting nog goed "weg" kan.
Een badje nemen is op dit moment eigenlijk geen optie. Mogelijk kun je de korst wel wat verweken door enkele malen te deppen met een nat wattenschijfje.
Als het korstje wat los hangt, zou je kunnen proberen om het met veertjes en al, weg te knippen. Als je daarna wat vloeibare paraffine rond de cloaca smeert, dan verzacht dit de huid én je voorkomt hiermee dat de ontlasting aan de huid/veren blijft plakken.
Hoe dan ook, ik wens je heel veel sterkte met Tommy. Ik hoop van harte dat jouw goede zorgen beloond worden!
Chapeau Maaike!

Edit:
Ik lees net je reactie, en ik vind het zeer verstandig om morgen met de dierenarts te gaan overleggen hoe nu verder te gaan.
Wat betreft de salmonella-infectie: ik denk niet dat de eieren persé besmet zullen zijn. Daar komt nog bij dat jonge vogels gevoed worden door de ouders en dus ook antistoffen meekrijgen van de ouders. Een salmonella-infectie kan iedereen krijgen, maar dieren/mensen met en zwakke gezondheid en/of een verminderde afweer zullen eerder "slachtoffer" worden, dan mensen/dieren met een gezonde afweer.


Maaike*

Ik heb m nog even opgepakt Anneke, maar de korst zit muurvast, ook na wat losweken, maar zit nu wat boven de cloaca. De ontlasting kan er wel langs. De cloaca zelf, zag er zeer rood en wat opgezwollen uit, maar heel verstand heb ik er niet van. Heb er wat vaseline opgesmeerd, maar meer eromheen aangezien hij enorm spartelt als ik er in de buurt kom. Heb toch ook maar wat op de korst gesmeerd in de hoop dat t door t vet langzaam los gaat laten. Ik ga m niet te lang pesten nu.
Hij at vanmorgen nog zelfstandig maar als ik m morgen dood in z'n kooitje vind zal ik daar deels voor hem wel opgelucht in zijn al hoop ik het allerliefste dat hij morgen ineens stukken opgeknapt is.

Bedankt lieve mensen... we houden vol hier...en ik hoop er het beste van.


Maaike*

Toch nog maar even een update: vanavond heb ik hem een paar keer zien eten, tussen het slapen op het stokje voor het etensbakje en ik krijg de indruk dat hij nog wel even verder leven wil en anders wel stopt met eten (althans, zo heb ik dat vaker met diereninstinct gezien). Ik heb er nog wat extra ei-voer bijgedaan, dat hoeft hij niet te pellen. Als hij eet kiest hij zorgvuldig zaadjes en z'n hele baardje zit vol schilletjes, ergens wel aandoenlijk. Er hangt geen diarree meer en ik ben blij dat hij ietsje hoger op een stokje zit, anders ligt hij ahw in de handdoek en hoopt het zich deels automatisch op.

Nou de nacht door en zien wat morgen brengt. Dank voor alle reacties hier en via pm, helpt om de moed erin te houden.

Esther751

Dat klinkt hoopvol! Hoe is het vannacht gegaan?

Sterkte!

Groetjes, Esther

Maaike*

Vanmorgen zag ik hem weer eten en drinken en toen weer eten. Ik heb ook wat bloed bij de ontlasting gezien maar volgens de dierenarts kan dat heel goed omdat de darmen van slag zijn. Verder is zijn hele lichaampje onder de veren knalrood.
Vanmorgen heb ik met hulp van een buurvrouw de ontlasting los geweekt en ook eraf geknipt.
Hij spartelt meer tegen dan gisteren, daar ben ik blij om, hij heeft ook zelfs even met z'n vriendjes getsjilpt.
Volgens de dierenarts had het al beter moeten gaan, maar moet ik het nog wel even aankijken mét antibiotica omdat een darminfectie ook even de tijd nodig heeft om te herstellen.
Er mag geen verslechtering optreden en eigenlijk moet het nu met de dag gewoon beter gaan.
Zo niet dan moeten we kijken wat we dan gaan doen.

wordt vervolgd

TenT

Als ik het goed kan volgen dan weet je niet of je parkietje Salmonella heeft? Ik heb hier geen verstand van maar kan je jou parkiet daar niet op laten testen als hij het dan niet heeft ben je tenminste al van de stress af.

Maaike*

Citaat van: TenT op januari 02, 2012, 13:35:44
Als ik het goed kan volgen dan weet je niet of je parkietje Salmonella heeft? Ik heb hier geen verstand van maar kan je jou parkiet daar niet op laten testen als hij het dan niet heeft ben je tenminste al van de stress af.

Er is salmonella vastgesteld, maar er zijn vele soorten dus het is niet duidelijk welke variant dit precies is.
In alle gevallen is het besmettelijk van vogel naar vogel en is ontsmetting van de verblijven dus erg belangrijk.

RicoBella

Jeetje zeg wat een verhaal, en wat naar he dat je vriendje zo ziek is. Het is inderdaad altijd lastig want ergens hoop je dat hij spontaan opknapt en aan de andere kant kun je hem niet langer zien lijden. Het is goed om met de dierenarts te overleggen. Maar als ik die keuze zou moeten maken zou ik het toch nog even aankijken. Je weet het nooit.

Maar misschien om de moed er in te houden: sommige parkietjes zijn echt onvoorstelbaar sterk en komen echt door de diepste dalen. Ik hoop dat dat voor jou parkietje ook geldt. Je geeft hem in ieder geval heel veel goede zorgen en liefde.

Ik blijf je volgen, en sterkte!

Liefs, Ricobella

Moppers

Mijn ervaring is dat parkietjes die meer gaan tegenstribbelen aan de beterende hand zijn. Hoe zwakker ze zijn, hoe minder energie ze hebben om tegen te stribbelen en vice versa. Meer gekibbel en pogingen zich los te wiebelen als je hem vast hebt is dus een goed teken.
Ook zijn eetlust is positief. Ik ben het met je eens over de wil om verder te leven: als een diertje het zelf heeft opgegeven, dan merk je dat wel. Zo'n goede eetlust past naar mijn mening niet in dat plaatje, dus volgens mij is hij zelf nog niet uitgeleefd (voor zover ik dat op afstand kan beoordelen over een parkiet die ik niet ken).

Heel fijn dat het gelukt is om de ontlasting-klont weg te halen. Dat voelt vast een stuk prettiger voor hem.
Ik leef met je mee, hopelijk gaat het nu in een steeds sneller stijgende lijn de goede kant op!

Parkieten-Freak

We zullen duimen dat het nu echt de goede kant opgaat maar ik ben er nog niet helemaal gerust op. Als het herstel morgen doorzet, dan denk ik dat Tommy en jij de strijd gewonnen hebben! :-)


Maaike*

Tommy koos uiteindelijk zelf voor zijn einde. Het is goed zo, ik heb er vrede mee al raakt het me toch best wel even. Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken, meeleven en alle steun de afgelopen week.

Dit topic mag dicht, bij mededelingen staat een topic over hem, wil het hier nu graag afsluiten.