Tweede parkietje

Gestart door *wendy*, december 27, 2011, 15:16:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Beste allemaal,

Ik heb jullie advies nodig. Ik heb op het moment één grasparkietje, Sky (man). Hij is van april 2008, dus nu ruim 3,5 jaar oud. Toen ik hem kocht (8wkn), heb ik heb samen met een vriendje (Aico) gekocht. Na 3 maanden heb ik deze twee mannen uit elkaar gehaald, omdat zij - tot bloedens aan toe - met elkaar bleven vechten. Aico heeft toen een ander baasje gekregen en ik heb Sky alleen gehouden. Tot vandaag mocht ik geen tweede parkietje er meer bij, voornamelijk vanwege de angst dat het teveel herrie gaat veroorzaken. Doordat mijn agenda de laatste maanden wat drukker is, merk ik dat Sky daaronder lijdt. Hoewel ik probeer hem zoveel mogelijk aandacht te geven, is dit toch duidelijk minder dan hij gewend is. Daarom heb ik mijn ouders gevraagd of zij er nog eens over na wilden denken. Er is nu de afspraak gemaakt dat ik het mag proberen om er een vriendje bij te plaatsen, wel onder een aantal voorwaarden.

Nu heb ik hier nog wel een aantal vragen over. Sky is een mannetje, dus er kan zowel een man als een pop bij geplaatst worden. Maar ik wil graag weten wat voor Sky het beste zou zijn. Sky is nu een vrij rustige parkiet, maar het is moeilijk te pijlen of dit eenzaamheid of karakter is. Is één van de geslachten rustiger of maakt dit niets uit? En ga nu niet beginnen over dat ik dan geen parkieten moet nemen. Met Sky gaat het prima, maar mijn ouders (en ik) hebben slechte ervaringen met de aanschaf van twee parkietjes gehad (ruzie) en het gezin heeft hier erg onder te lijden gehad. Één van de voorwaarden is dan ook dat het geen enorme herrie wordt hier. Sky blijft hoe dan ook, maar ik wil hem een beter leven geven met een vriendje erbij. Dit kan alleen onder de voorwaarden die gesteld zijn, dus daarom de vraag naar 'het rustige geslacht' of dat dat niet uitmaakt.

Dan de tweede vraag. Ik vind het moeilijk om te bepalen of Sky dominant is. Hij is heel rustig en een behoorlijke angsthaas. Als ik de kooi-inrichting verander is hij maanden van de rel, dus dit kan ook niet te vaak. Hij kan niet goed tegen veranderingen. Wel kan hij dominant zijn tegenover zijn speelgoed. Ik mag echt niet in de buurt van zijn speelgoed komen als hij ermee aan het spelen is. In eerste instantie is het de bedoeling dat er een jong parkietje bij komt. Moet ik dan nog op het karakter letten en waar let ik dan op? En wat past het beste bij Sky?

Derde vraag. Er zijn eigenlijk twee standpunten hier op het forum over het bij elkaar plaatsen van de twee parkietjes. Eerst in twee aparte kooien of gelijk samen in de kooi. Nu wil ik graag weten wat het beste bij Sky zou passen. Is de ene methode meer geschikt voor durfals en de andere meer voor angsthazen (zoals Sky) bijvoorbeeld? Zoals hierboven al gezegd is het volledig omgooien van de kooi geen optie. Het duurt maanden voordat Sky er dan weer bovenop is. Hij raakt al genoeg in de war als ik 1 stokje anders hang. Hij eet ook niet van het voer als dit op een andere plek hangt. Zelfs niet als ik alleen z'n water en voer andersom hang (dit hangt naast elkaar).

Vierde vraag. Weten jullie iemand die op dit moment parkietjes aanbiedt in mijn regio (Limmen, tussen Beverwijk en Alkmaar in). En hierbij passend: is er iets 'mis' of kan er iets 'mis' zijn met parkietjes die in dit seizoen geboren worden?

Ik hoop op jullie adviezen, die aansluiten bij hoe mijn parkietje is en niet de 'zwart/wit' regels, want die weet ik wel  8)

TenT

Ik zal proberen je te helpen.

Antwoord vraag 2: Als je parkietje rustig is zou ik persoonlijk er ook een rustig parkietje bij plaatsen. Dan kies je in mijn ogen het best voor een mannetje omdat deze over het algemeen rustiger zijn.

Antwoord vraag 3: Ik zou ze zeker laten wennen in 2 apparte kooien. Ik weet niet hoe je het met de vorige nieuwe parkiet hebt gedaan. Maar ik denk niet dat ik je moet vertellen dat het daar niet goed is gegaan. En ze dan vervolgens na een paar weken samen aan elkaar laten wennen buiten de kooi.

Antwoord vraag 4: Of iemand parkietjes aanbied in je buurt weet ik niet. Maar ik denk dat als je een GEZOND parkietje koopt dat in de winter buiten is geboren je een parkietje hebt met een goede natuurlijke weerstand.

Ik kan geen antwoord geven op vraag 1 omdat ik hem niet zie.

Maaike*

Citaat van: TenT op december 27, 2011, 16:40:11
Ik zal proberen je te helpen.

Antwoord vraag 2: Als je parkietje rustig is zou ik persoonlijk er ook een rustig parkietje bij plaatsen. Dan kies je in mijn ogen het best voor een mannetje omdat deze over het algemeen rustiger zijn.


Ik weet niet of dat altijd opgaat, hier zij het vooral de mannetjes die schetteren. Het gedrag van het popje is bij mij wel wat actiever, en feller. qua geluid zou ik eerder voor een vrouwtje gaan al is elke parkiet weer anders. Wellicht zou een oudere man of pop nog uitkomst kunnen bieden, daarvan weet je al of deze rustig of druk is en hoeveel herrie hij of zij evt maakt.

inge

Ikzelf zou ook voor een mannetje gaan.
Ik vind ze ook rustiger qua karakter.
Wat betreft lawaai maken ,inderdaad bij mij praten de mannetjes ook meer dan de vrouwtjes dat wel!

Misschien vind je wel een parkietje hier op het forum, die het diertje wegens omstandigheden wegdoet.
Dan kunnen zij je al vertellen wat voor karakter het heeft.

Succes hopelijk lukt het :)

Loeky

Hoi,

Zo, wat een lang verhaal zeg...
Hier mijn advies:
1 Man of pop kan allebeide, ik heb een heel lief rustig popje en een erg dominant mannetje
   dus karakter kan heel erg verschillen
2 Ga voor een adoptieparkiet dan weet je het karakter. Bel vogelopvangcentra, dierenambulance of asiels die hebben vast een parkiet voor je. Ik ben zo ook aan mijn adoptieparkieten gekomen.
3 Aparte kooien wennen is echt het beste. Toen ik nog twee parkieten had, hadden ze bij allebeide hun eigen kooi. Ze kunnen dan kiezen of ze samen willen op apart. Kooien kun je zo voor weinig krijgen op Marktplaats. Ik heb al mijn kooien van Marktplaats en dat scheelt een hoop geld!

Succes en ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

*wendy*

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik stel het op prijs dat jullie mijn - erg lange - verhaal gelezen hebben en mij willen helpen!

Het geklets van parkieten vind ik helemaal niet erg. Super gezellig juist. Wat wel vervelend is, is dat verschrikkelijke geschreeuw. Dit hebben wij een poosje gehad toen we Aico nog hadden (ruzies), en ook naderhand toen Sky alleen was. Ik heb hem dit afgeleerd door op die momenten te negeren. Dus in dat opzicht gaat het niet zo zeer om het karakter denk ik. Zijn popjes schreeuweriger dan mannetjes of maakt dit helemaal niks uit? Ik heb inderdaad gelezen dat mannetjes meer praten, maar dat lijkt me dan juist wel weer leuk! Voor Sky - de angsthaas - zou het misschien juist wel leuk zijn als er een wat meer avontuurlijke man bij komt?

Ik heb twee kooien, want Sky heeft net een nieuwe kooi. De oude kooi heb ik bewaard, voornamelijk voor mee onder de douche! Dus voor het wennen aan elkaar is een aparte kooi beschikbaar. Er zijn ook forumleden die het wennen in aparte kooien 'onzin' vinden en de parkietjes gelijk bij elkaar plaatsen. Ik kom graag te weten wat de beweegredenen voor beide manieren zijn. Aangezien Sky een angsthaas is (of lijkt), is het misschien ook wel mogelijk om een parkietje er zo bij te plaatsen, maar daar hoor ik graag meer meningen over!!

Vooralsnog heb ik erg weinig kwekers gevonden die buiten het seizoen kweken en ook andere aanbiedingen spreken mij tot nu toe weinig aan. De dierenbescherming e.d. hebben op het moment niets, maar ik blijf rondkijken. Stiekem zou ik wel graag weer een jonkie willen, om ook dat kleintje van jongs af aan te zien opgroeien en tam te maken (uiteraard wel minimaal 7 wkn).

Uiteraard weer een lang verhaal! Maar ik zie graag nog meer reacties tegemoet!

Maaike*

Hier schreeuwen de mannetjes meer. Ik had het Ivy (popje) afgeleerd tot Timo erbij kwam, toen begon de ellende weer. Had ik het hen beide bijna afgeleerd kwamen Delphine en Tommy (beide man wss), gingen ze met z'n vieren.. om gek van te worden soms. Vaak als ik er op let, starten de mannetjes.

Ik las hier ergens dat iemand mogelijk een nestje heeft vanaf afgelopen weekend, tel daar 7 weken bij op en je hebt een jonkie.
In het centrum van Gouda zit een prettige dierenwinkel, Brokken & Zo die regelmatig jonkies heeft en ze bij kwekers vandaan haalt. In mijn ervaring gaan ze zorgvuldig met de dieren om, ze zijn daar zover ik gezien heb altijd gezond en zijn  ze zo verkocht.

stolkleo

Ik had ze al gemaild,ze vind gouda te ver ik heb ook jongen zitten zie het prikbord.En bij mij is een stuk goedkoper als in de dierenwinkel zeker dan die in de stad.
Ze vragen 15 tot 20 euro voor een parkiet inkoop prijs is 3tot 5 euro echt belachelijk.
En sommige vogels zien er slecht uit ik kom er regelmatig ik woon er in de buurt ik zou daar geen vogel kopen.
Groetjes Stolkleo.

Maaike*

Hoi Stolkleo,

Ik heb daar echt andere ervaringen, weet je zeker dat we het over dezelfde dierenwinkel hebben? Er zijn genoeg dierenwinkels waar ik voor geen goud dieren (meer) ga halen hier in de stad.
Hoe dan ook, inkoopprijs / verkoopprijs vind ik ook minimaal.

Ontopic maar weer...



Moppers

Ik zou in jouw geval zeker de methode van twee kooien gebruiken. Als je een nieuwe parkiet er gelijk bij zet, is het het beste om de kooi anders in te richten. Op die manier heeft de parkiet die er al was minder het idee dat het diens territorium is, wat verdedigd moet worden tegen de nieuweling. Aangezien Sky niet goed met een andere inrichting om kan gaan, lijkt het er meteen bij zetten me om die reden geen goede optie.
Laat je ze in aparte kooien aan elkaar wennen, dan kan de inrichting van Sky's kooi gewoon gelijk blijven. Je zou er dan wel voor kunnen kiezen om zijn speeltjes te vervangen als je ze eenmaal gaat samenvoegen, aangezien hij die zo verdedigt. Je kunt dit langzaamaan doen, een voor een terwijl de nieuweling nog apart zit.

Mijn ervaring in het algemeen is dat popjes pittiger zijn, maar dat mannetjes vocaler zijn. Op beide situaties heb ik vaak genoeg uitzonderingen meegemaakt, dus het is zeker geen vaste regel. In jouw geval lijkt het me dus het beste dat je goed overlegt met de kweker, particulier of het opvangcentrum waar de potentiële nieuweling vandaan komt. Maak een zo goed mogelijke inschatting van het karakter van de parkiet en baseer je daarop. Sommige eigenschappen zullen samenhangen met het geslacht, maar uiteindelijk is ieder parkietje uniek. Maak ook goede afspraken wat de mogelijkheden zijn als het na een tijdje toch niet blijkt te klikken.

*wendy*

Bedankt voor je reactie Moppers.

Ik krijg erg veel verschillende adviezen van alle kanten. Direct bij elkaar zetten, eerst in aparte kooien, inrichting kooi wel veranderen, inrichting kooi niet veranderen. Uiteindelijk ben ik degene natuurlijk die het besluit neemt, maar ik wil wel de beslissing nemen die de kans het grootste maakt dat het klikt tussen Sky en het nieuwe parkietje.

Ik ben tot nu toe van mening dat het nieuwe parkietje voor Sky al een dusdanig grote verandering is, dat ik liever niets aan de inrichting van de kooi verander. Ik wilde het parkietje sowieso even buiten de kooi (in eigen kooi of reiskooitje) aan de omgeving laten wennen en tot rust laten komen. Hoe ik het daarna aan ga pakken, weet ik nog niet precies. Nieuwe speeltjes in de kooi, stap voor stap is zeker een goed voorstel. Ik heb in ieder geval nog 'reserve-speelgoed' in huis.

Tot nu toe lijkt een mannetje mij de beste keuze voor Sky, uiteraard blijft het afhankelijk van het karakter. Welk karakter zou het beste bij Sky passen? Hij is niet avontuurlijk, maar wel dominant tegenover speelgoed. Dus wellicht een onderdanige avonturier?

Ik ben naarstig op zoek naar een kweker die in deze tijd nog een jong mannetje heeft zitten (en ik hou de opvangcentra in de gaten), maar tot op heden nog geen succes in mijn zoektocht. Ik wil er best een half uurtje voor rijden. En er moet inderdaad een goede afspraak gemaakt worden, dat het beestje ten allen tijde terug kan als het niet klikt. Dat is een belangrijke voorwaarde.


Maaike*

Waar woon je? Wellicht dat mensen je nog een kweker kunnen aanraden in de buurt met jongen.

*wendy*

Ik woon in Limmen, dat ligt in Noord-Holland, tussen Beverwijk en Alkmaar in.

*wendy*

Heeft er iemand ervaring met de grasparkietjes bij Ranzijn in Alkmaar?


*wendy*

Hier maar even melden dat ik inmiddels een vogeltje gereserveerd heb. Het kleintje moet nog even bij zijn ouders blijven, maar komt dan Sky gezelschap houden.

Ik heb een naam in gedachte, maar ik ben er nog niet helemaal uit, dus die hou ik nog even voor mezelf..

[verwijderd door de beheerder]

TenT

Wat fijn. Het is in ieder geval een mooie parkiet. Veel succes met het vinden van een naam.

*wendy*

De kleine Milo is inmiddels groot.. 24 februari ga ik het mooie mannetje ophalen. En dan maar hopen dat het klikt met Sky.

Hier op de foto Milo (links) met zijn zusje (Ariel), die 2 dagen ouder is.

[verwijderd door de beheerder]

Maaike*

Leuk wendy en wat een prachtig parkietje!

Nog heel even wachten... ::)

inge

Een heel mooi parkietje, hoop dat het klikt ;)

daniel :D

Veel succes met je nieuwe parkiet ;D Ik hoop voor je dat ze het nu wel met elkaar kunnen vinden :D