Ivy's eerste nestje

Gestart door Maaike*, december 21, 2011, 21:40:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

karin v h

Wat leuk om het hele proces te zien.
Jammer dat mijn vrouwtje te oud is en zij wil zo graag zodat de andere geen kans krijgt. ;)
Geniet er maar van.

Maaike*

Even een vraagje tussendoor. Er ligt nog steeds één eitje. Ik heb er zelf een vreemd gevoel bij omdat het popje het ei eerder aan de kant schoof, maar er nu weer vrolijk op broed. Ik kan via schouwen helemaal niks zien, eitje zit duidelijk 'vol'. We zitten op dag 19 en eitje 1 kwam op uit dag 18, eitje 2 op dag 16/17.
Is er een mogelijkheid om te zien of het jong nog leeft, of is het gewoon afwachten?

Kleintjes

Zover mij bekend is 't gewoon afwachten.
Komt wel vaker voor dat sommige 'laatkomertjes' zijn, en later naar buiten komen dan op de kalender staat ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Maaike*

#43
Citaat van: Kleintjes op januari 11, 2012, 19:50:04
Zover mij bekend is 't gewoon afwachten.
Komt wel vaker voor dat sommige 'laatkomertjes' zijn, en later naar buiten komen dan op de kalender staat ;)

Ik heb toch nog even geschouwd en zag dat er boven de luchtruimte in het eitje ook ruimte zit. Komende dagen even aankijken of dat zich vergroot of verkleind. Blijf sterk het gevoel hebben dat dit eitje niet uit gaat komen, maar we zullen zien.
Edit: Ivy heeft zojuist het eitje weer aan de zijkant neergelegd bij de eierschalen. Ligt het daar morgen nog, dan haal ik het uit het nest.

Verder vandaag het nestje wat schoongemaakt en gekeken hoe t met de 2 piepjes is. Et voilà, een goed gevuld kropje.
Mama Ivy (links) houd me nauwlettend in de gaten.

[verwijderd door de beheerder]

*wendy*

Ik ben geen expert, maar iemand op een ander forum had ook het probleem dat ze niet wist of een eitje nog uitkwam en daar werd het volgende over gezegd:

"Hoor je het piepen? Zie je het bewegen als je er een schouwlampje tegenaan houdt? Grauw hoeft niet altijd te betekenen dat het jong dood is. Als je het eitje weglegt op een vlakke ondergrond en het blijft 'recht' liggen, dan leeft het jong nog. Ligt het eitje met de 'punt' naar beneden (met het topje dus), dan is het jong vaak overleden.
Ik zou niet te snel ingrijpen, het grauwe kan ook betekenen dat het jong aan het loskomen is van het membraan, en dus binnenkort uit het ei kruipt."

Wellicht heb je er iets aan..

Maaike*

Dank je wel wendy, toch heb ik het eitje vanmorgen eruit gehaald. We zitten op dag 20 en het eitje wordt duidelijk minder vol en begon al te ruiken.

Vanmorgen trof ik een heel apart tafereel aan, eitje in het nestje, piepjes erbuiten. Nest was ook erg vies dus heb t zoveel als Ivy toeliet, schoongemaakt.

[verwijderd door de beheerder]

Margie

Wat zijn die kropjes GROOT vergeleken met het vogeltje zelf, zeg!
Vreetzakkies ;)

TenT

Jammer dat ze niet allemaal uit zijn gekomen. Maar geniet nog van je 2 jonkies!

Maaike*

Mama Ivy en Papa Timo storten zich gezamenlijk op een blaadje andijvie.

[verwijderd door de beheerder]

Maaike*

Een macro opname van de piepjes, nu eindelijk het broedhok goed kunnen verschonen tot verontwaardiging van de piepjes, hier zie je er eentje flink piepen.
Stelleltje schreeuwlelijkerds   :P

[verwijderd door de beheerder]

Kleintjes

Ze groeien als kool!

Zie ik 't goed dat de oogjes open gaan?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Loeky

Wat een prachtige foto Maaike! Ik vind dit echt een bijzonder
topic en zo leuk om de parkietjes elke dag te zien te groeien.
Ik ben nu al weer benieuwd hoe de volgende foto eruit zal zien!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Maaike*

Citaat van: Kleintjes op januari 14, 2012, 00:10:19
Ze groeien als kool!

Zie ik 't goed dat de oogjes open gaan?

Nou hè..!!
Ik krijg ook de indruk dat ze wat beginnen te zien...

Citaat van: Loeky op januari 14, 2012, 00:18:00
Wat een prachtige foto Maaike! Ik vind dit echt een bijzonder
topic en zo leuk om de parkietjes elke dag te zien te groeien.
Ik ben nu al weer benieuwd hoe de volgende foto eruit zal zien!

Dank je wel Loeky, leuk om te horen! Ik fotografeer graag, was nu wel lastig om macro te schieten zonder flits (dat ga ik ze niet aan doen; volle bak licht op zo'n hummeltje). Zelfs met een hoge ISO lastig om 'm goed scherp te krijgen, maar tis tamelijk gelukt :-)

TenT

Ja ze groeien echt snel! Ik ben vooral benieuwd naar de foto's waar ze veren beginnen te krijgen.

Maaike*

Zo, hier komt weer een (foto)update. De piepjes zijn vandaag 8 dagen oud. Ze zaten wat onder de ontlasting, dit heb ik er bij eentje waar het aangekoekt was rond de cloaca voorzichtig los geweekt. Onder hevig protest uiteraard.

[verwijderd door de beheerder]

Loeky

Wat schattig en je kunt zien dat het een grasparkiet
is door de duidelijk neusdop en snavel. Dit is echt
prachtig en erg ontroerend vind ik! ;D

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Maaike*

#56
Nestcontrole, even de piepjes gecheckt. Zien er goed uit en zitten rustig even op mijn hand om zich heen te kijken zodat ik ze onder toezicht van mama Ivy, even goed kan bekijken. Wat een schatjes!

[verwijderd door de beheerder]

Maaike*

De piepjes krijgen steeds meer veren. En Ivy kijkt t vaak allemaal rustigjes aan vanuit t blok.

[verwijderd door de beheerder]

Maaike*

#58
De piepjes zijn nu precies 14 dagen oud, de een een halve dag ouder dan de ander. Eentje gaat al duidelijk groen worden, de ander verdenk ik ervan blauw te blijven, maar het is ook de jongste dus wie weet. De komende dagen zullen we het gaan zien.

Overigens smelt mijn (moeder)hart als ik Ivy ze zie verzorgen...Ivy is m'n eerste en meest tamme parkiet sinds ik ze weer in huis had en ik kreeg haar als jong bang vogeltje...


[verwijderd door de beheerder]

Margie

Citaat van: TenT op januari 22, 2012, 16:01:00
Mooie foto's. Op de foto met een handdoek lijkt het wel alsof ze buiten in de sneeuw liggen. :)

Een wintersportpiep ;D