Puck Wil Niet Uit De Kooi

Gestart door janet simone, oktober 25, 2005, 19:44:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

janet simone

Hallo allemaal,

Puck heeft nog steeds geen oog voor het speelgoed en komt ook nog steeds niet uit de kooi. Ze maakt nauwelijks geluid. Ze eet wel goed en verder is ze naar mijn idee kerngezond. Mijn gedachte zou zijn leuk even een ommetje maken, eens ergens anders kijken dan alleen de spijlen. Sinds een week halen we haar toch voorzichtig uit de kooi en zitten er dan voor. Ze springt dan met een vaart weer terug in de kooi. Mijn gevoel zegt dat ze veiligheid wil en daar heeft ze veel voor over. Op het moment dat ik wat verder dan de kooi ga maakt ze een korte vlucht richting kooi (ze kan nog niet goed vliegen omdat ze gekortwiekt is door de kweker)en maakt dan een mooie sliding over de grond. Wij lopen dan rustig op haar af en maken ons zo klein mogelijk ze komt dan meteen naar je toe met maar een doel terug naar de kooi. Ik weet het niet zo goed meer. Ze word er niet vrolijker op omdat ze iedere keer denkt ojee daar komen ze weer en moet ik weer uit die kooi. Als ik niks doe dan is het alleen maar het stokje en zo nu en dan eten. Ik wilde dit patroon doorbreken door haar wat beweging en meer kennis te laten maken met ons gezin. Wat is er nu aan de hand. Mijn man zegt dat ik veel te snel wil dat dit wel een half jaar kan duren. Moet ik haar misschien niet meer uit de kooi halen wie kan mij verder helpen.

Groetjes janet

Sonja

#1
Hoi Janet,

Ik ben het eerlijk gezegd wel met je man eens. ;)
Je kunt je parkietje beter niet geforceerd uit de kooi halen, dat werkt eerder averechts. Je schrijft het eigenlijk zelf al een beetje: dat ze er niet vrolijker op wordt, en denkt "o jee, daar komen ze weer".  Als ze er zelf aan toe is, zal ze echt wel komen.
Het kan ook nog zijn, dat ze, omdat ze heeft gemerkt dat ze niet goed kan vliegen, daarom ook voor de veiligheid van haar kooi kiest.
Bovendien is de kooi voor je parkiet veel meer dan alleen maar spijlen: het is haar huisje, waar ze zich veilig voelt, waar ze eet, drinkt, en slaapt.
Probeer wat meer geduld te hebben, dat is immers de basis om je parkiet tam te maken.

Hier kun je nog meer lezen over tam maken:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes. ;)

Groetjes, Sonja.

vlekje

#2
IK had dit ook bij mijn parkiet in het begin. IK heb hem toen gewoon laten zitten, en uiteindelijk is hij (vrijwillig!) vaker uit de kooi dan erin. Mij lijkt het dus het beste om hem gewoon te laten zitten. Maar misschien spreken anderen mij wel tegen.... ;)

veronika

hoi mijn grasparkietje bella wou ook eerst niet uit dus heb ik haar een tijdje laten zitten maar na 4dagen heb ik de deurtje van de kooi opengelaten ze was te nieuwshierig hihihi :lol: en klom uit de kooi en zo is dat dus begonnen nu zit ze vrolijk op mijn bureau te spelen en rond te vliegen ! Het klopt wat Sonja schrijft je mag je parkiet nooit dwingen  ;)  ze hebben wat tijd nodig om aan alles gewoon te worden

groetjes en succes  :)

janet simone

hallo allemaal,

Het is gelukt, yes. Sinds ik de raad van jullie heb opgevolgd gaat het beter met Puck. Ik heb Puck een aantal dagen met rust gelaten. Alleen voor de kooi zitten en zo nu en dan een stukje trostgierst voeren. Proberen op de vinger maar verder niks. Sinds die tijd schreeuwt Puck en reageert ze op onze geluiden die we voor haar produceren. En ja hoor ze is er vandaag twee keer uit de kooi geklauterd naar de top van de kooi. Daarna natuurlijk een mooie sliding gemaakt. Daar schrok ze wel wat van. We zijn rustig op haar toe gekomen en zetten haar weer op de kooi waarna zij zelf weer naar binnen klauterd. Ondanks het kortwieken begint ze nu al aardige vliegpogingen te maken. Ik ben hartstikke blij jullie hadden gelijk een beetje meer geduld en de rest komt vanzelf. Heel erg bedankt allemaal.

Groetjes Janet

Sonja

Hoi Janet,

Wat fijn, dat het nu toch gelukt is met Puck! :)
Ik wil je nog heel veel plezier wensen met jullie gevleugelde vriendinnetje!

Leuk, dat je het even hebt laten weten. ;)

Groetjes, Sonja.