valkparkiet erbij?

Gestart door marquancez, december 20, 2011, 12:51:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Goed, iedereen is even afgekoeld.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Merah

Beste mensen,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik blij ben dit forum gevonden te hebben. Ik ben op zoek naar informatie over het houden van parkieten en valkparkieten, afzonderlijk, of als koppeltje of als combi valk & gras.

Dit onderwerp spreekt mij erg aan. Mijn zus staat voor de keuze voor twee parkietjes.
Nou denkt ze dus dat het leuk is om een gras parkiet en een valk parkiet in huis te nemen.
Hoe ze dat gedacht had weet ik niet, volgens mij heeft ze gezegd dat ze geen ruimte heeft voor een grote kooi, laat staan 2 kooien.
Ik neem dus aan dat ze in 1 kooi moeten.
Ikzelf heb haar al gewaarschuwd dat het voor de vogels zelf veel leuker is om een koppeltje in huis te halen.
Dus of twee valkjes of 2 grasparkietjes. Om mezelf wat meer te overtuigen ben ik op zoek gegaan naar informatie hierover op dit forum.
Zodoende kwam ik op dit topic terecht.

Wat ik zelf heel storend vind is wanneer mensen iets zelf graag willen maar voorbij gaan aan de natuurlijke behoeften van het dier zelf.
Hierbij denk ik dus oa aan de manier om jonge vogels gemakkelijk en snel handtam te krijgen en ze om die reden maar te jong uit het blok te halen met alle nare gevolgen van dien vroeg of laat voor de vogel zelf. En wat te bedenken van de stress die zo'n ouder vogel heeft en zo'n kuiken zelf op dat moment. Terwijl het veilig zou moeten zitten onder moeders vleugels.
Waar ik nog meer aan denk is waar het in dit topic ook over gaat; het houden van vogels als eenling. Wanneer je toch weet dat een vogel zijn natuurlijke gedrag met een soortgenoot kan delen en uitvoeren, dan wil je toch zelf al niet 1 vogel solitair of 2 vogels van verschillende soorten bij elkaar zetten?  Voorlichting genoeg, dat kom ik hier ook halen terwijl ik er eerst niets over wist. Maar je wilt toch het beste voor je dier? Of is het "houden van" dieren niet "houden van" dieren maar een manier om je eigen echo te strelen? Of dat nou ten koste gaat van het welzijn van het dier lijkt soms niet uit te maken, eigen belang voorop.  We kunnen allemaal fouten maken, maar van fouten kan je leren. Zo zie ik het tenminste.
Ik zeg dit niet om iemand aan te vallen. Mijn gedachten gaan uit naar het welzijn van het dier zelf en vanuit dat oogpunt heb ik deze reactie geplaatst. In eerste instantie ben ik hier terecht gekomen om meer te leren over parkieten. Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb :)
Groetjes Linda