Schurftmijt?

Gestart door Enzan, december 10, 2011, 17:10:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enzan

Hey allemaal,

om met de deur in huis te vallen: ik heb het idee dat Perry schurftmijt heeft, en aangezien het nu weekend is, kan ik niet even gauw naar een vogelarts voor zekerheid. Ik hoopte dat jullie misschien al wat meer duidelijkheid kunnen geven. Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijke foto's te maken, maar dat valt zwaar tegen met zo'n beweeglijk vogeltje :p Zie onderaan.
Ik heb Perry nu 6 weken in huis (ik woon in m'n eentje op kamers, maar geef hem zoveel mogelijk aandacht als ik thuis ben), en na twee weken merkte ik dat hij zich overal liep te krabben. Letterlijk óveral, pootjes, koppie, veren, overal waar hij maar bij kon. Ik heb dat twee weken aangezien (misschien was ik wel paranoïde), en toen ben ik naar de dierenarts gegaan. In Groningen, dierenarts Noorderplantsoen - die zat het dichtst bij en er stonden kosten voor een consult voor vogels, dus ik dacht dat ze daar dan wel wat van zouden weten. Toen ik vertelde dat Perry 10/12 weken oud was, was de conclusie dat hij dus 4 maanden was. Ik was te nerveus om ertegenin te gaan, maar lieve jongens en meisjes: 12 weken is géén 4 maanden. Verder had ik aangegeven dat hij "Perry" heet, maar de dierenarts had het al over "ze" zonder 'm überhaupt gezien te hebben. Klein detail, maar je zou zeggen dat je met de naam Perry ervanuit gaat dat het een kereltje is. Toen ik het doekje dat ik over het deksel van z'n houten vervoerbakje doe, eraf wilde halen, dacht ze serieus dat ik 'm in een schoenendoos had zitten en dat alleen het doekje erover heenzat tegen het ontsnappen. "Wtf". Nou, zij is de arts, dus ik had verwacht dat zij 'm wel zou pakken als ze 'm wilde onderzoeken, maar nee, dat moest ik doen. En dat kan misschien handiger zijn voor haar dat ik 'm vastheb, maar het klonk alsof ze hem zelf haast niet vast durfde te pakken (de vraag "is het een bijtertje?" terwijl Perry superlief stilzat vond ik al wat typisch). Ook wilde ze een vleugeltje van hem uitspreiden, terwijl ik 'm natuurlijk om z'n ruggetje vasthad. Nouja, dat is uiteindelijk gelukt. Ik had aangegeven dat Perry vooral ontzettende jeuk had, maar noemde toen ik hem vasthad ook nog dat ik z'n neusdopje er wat raar uit vond zien, en dat ik dacht dat hij een soort groeiseltje had aan de zijkant van z'n bekje, wat je niet zo goed kon zien door de veertjes ervoor. Daarop werd gereageerd met "ja maar je kwam vooral voor de jeuk toch?", terwijl ik o.a. hier gelezen had dat dat absoluut wel relevant kon zijn. Ze heeft toen wat huidschilfertjes van hem afgehaald met een wattenstaafje om te onderzoeken op mijtjes. Die heeft ze in die schilfertjes niet gevonden, en toen hoorde ik haar telefoneren met iemand met de vraag of het jeuken misschien een gedragsstoornis kon zijn. "Ja, dat kan wel, ook bij een nog zo jong vogeltje?" Blijkbaar kon het, want dat heeft ze mij verteld. Ze had geen beestjes gevonden, dus dan was het waarschijnlijk een gedragsstoornis. Ze wilde hem liever geen jeukonderdrukkers meegeven om te kijken of het dan inderdaad iets psychologisch is, omdat hij nog zo jong is. Ik moest over twee weken maar terugbellen hoe het dan ging. Die twee weken waren gisteren om, maar ik heb nog niet gebeld. Ten eerste heb ik núl vertrouwen in die arts aan dat bezoek overgehouden, ten tweede omdat ik nu dus echt iets begon te merken aan Perry's snavel (en hij jeukt nog steeds). Eerst leek het alsof zijn snavel zo gekrast was omdat hij zich tegen de jeuk schuurde aan wat ruwe dingen in zijn kooitje, maar die had ik er alweer uitgehaald, en het lijkt alleen maar erger te zijn geworden. Ook vind ik het dingetje aan de zijkant van z'n bekje nu wel erg duidelijk aanwezig worden (dat ding heb ik trouwens niet op de foto gekregen).
Het positieve wat ik aan het dierenartsbezoek heb overgehouden, is dat ik me realiseerde dat ik helemaal niet genoeg speeltjes in Perry's kooi had hangen. Heb er toen meteen wat bijgehaald, en hij zit nu heerlijk te spelen de hele dag. Hij lijkt verder dus ook prima gezond, speelt, kletst, fluit, eet en drinkt, alleen het jeuken was dus het probleem.





Dit is trouwens niet z'n eigen kooi, maar even een logeerkooitje bij m'n schoonouders met een wat te grote tralieafstand, waardoor de lading speeltjes en stokjes die ik meegenomen had ook nog eens niet pasten :p

Mocht dit niet goed zijn, weet er dan iemand misschien uit ervaring een dierenarts in (de buurt van) Groningen die wél iets van vogels weet? Of denken jullie dat dit misschien zelfs voor de dierenarts waar ik was duidelijk genoeg moet zijn? Ik heb geen auto, alleen een fiets en het openbaar vervoer (en dan het liefst de trein, de bus vindt Perry niet zo'n succes :P ) Ik zag ergens iets over Drachten of Meppel, en in Meppel kan ik bijvoorbeeld prima met de trein komen.
Ik baal hier vooral ook hard van omdat ik bij Mars een vriendje voor hem zou gaan halen (bij een 'gedragsstoornis' zou een vriendje vast ook wel helpen), en het lijkt me dat ik daar nu beter even mee kan wachten. Voor niemand leuk :o

Parkieten-Freak

Hallo Enzan,
De dierenarts denkt aan gedragsstoornis?   ??? Dat verbaast me. Een gedragsstoornis verwacht je niet zo gauw bij zo'n jonge vogel.
De bovenste foto vind ik zeer verdacht voor een lichte vorm van schurftmijt. Het lijkt me verstandig om even de reactie van anderen af te wachten, kijken of onze meningen overeenkomen.
Mocht dat zo zijn, dan kun je gewoon gaan behandelen met vaseline of vloeibare paraffine.
Een druppeltje Ivermectine in de nek kan ook. Als je dat gaat doen, lees dan vooraf goed de gebruiksaanwijzing!
Een schurftmijtinfectie is zeer succesvol te behandelen. Je kunt kort na de behandeling met Ivermectine met een gerust hart een vriendje bij Mars gaan halen!
Succes!


RicoBella

Hoi Enzan,

Ik kan me helemaal vinden in jouw reactie. Ik woon ook vlakbij Groningen en dierenartsen weten niks van vogels. Inderdaad krijg ik ook altijd de vraag of hij bijt, en of ik hem zelf wel even wil pakken.
Omdat ik me ook al in de dierenartsen verdiept had raad ik jou aan om (mocht het nodig zijn) met perry naar drachten te gaan (een vriendin van mij is niet zo tevreden over meppel). Nadeel is alleen dat er naar Drachten geen trein gaat. Met dat probleem zit ik dus ook altijd. En daar heb ik overigens tot op heden nog altijd geen oplossing voor gevonden, behalve dat ik zelf maar vogelarts zou kunnen gaan worden. ;)

Zoals ik kan zien heeft het inderdaad wel wat weg van schurftmijt. Maar heel ervaren ben ik niet dus pak me er niet op.
Vaseline kan geen kwaad om te smeren, dus dat kan je altijd proberen. Wacht inderdaad nog even de reacties van de anderen af, en als je het echt niet vertrouwt kun je misschien proberen vervoer te regelen naar Drachten?

Liefs, RicoBella

Enzan

Heel erg bedankt voor de reacties! Ben maandag begonnen met smeren met vaseline op z'n snoet, en volgens mij heeft hij inmiddels al flink veel minder jeuk. Niet meer om de minuut z'n belletje met rust laten om te krabben, nee, rustig een uur onder z'n spiegeltje in de tralies hangen te knorren. En het vastpakken en smeren gaat inmiddels ook zelfs best goed, knappe kleine vogel :p Volgens mij zien z'n snavel en neusdop er ook beter uit. Ik blijf nog even een paar keer per dag smeren, en dan kan ik geloof ik overgaan op één keer per week ofzo. Kooi nog een paar keer goed ontsmetten (en dan niet weer een uur voor m'n college begint, want dat duurde langer met al die speeltjes die hij heeft, en het feit dat ik om de minuut even vanaf de douche terug moest rennen om te kijken of hij niet ergens op kop achter was gevlogen, zo op z'n speeltuin zonder kooi :P).
Heb er al wel wat over opgezocht, maar dit wil ik toch zelf nog even vragen: ik heb laatst twee puimsteenstokken gehaald, en die zijn natuurlijk nogal poreus. Moet ik die vervangen, of krijg ik die wel schoon met heet water of met Dettol? Of is ook eens even volsmeren met vaseline een optie? :P (wel uit de kooi dan natuurlijk) Wil natuurlijk het beste voor m'n vogeltje, maar ik heb pas flink wat uitgegeven aan voldoende speeltjes voor hem, en ik heb nu beduidend wat minder geld, dus als ik niet weer alles nieuw hoef te halen zou dat toch wel het beste voor mijn portemonnee zijn :O Geldt ook voor een speeltouw en ander touw, is op 60 graden wassen afdoende?


Gelijk nog even een mooie vooruitgang: Perry ging dit weekend spontaan bij m'n vriendje op z'n schouder zitten - iets wat hij bij mij nog nooit gedaan heeft! Dat zal wel komen doordat vriendjelief mooi stilzat en ik toch een beetje achter de vogel aan zit te kijken of hij zichzelf niet op kop achter de kast vliegt. Vriendjelief zat achter een extern toetsenbord (dus niet zo een die vastzit aan je laptop), en nou, daar wilde hij wel bijzijn. Wat een mooi getik, en niks geen angst voor vreemde handen die hij nog nooit echt had gezien :p Hij heeft een flinke tijd lekker rondgespeeld op en om de computer ^^ Zal eens kijken of ik de foto's te pakken kan krijgen en mss zelfs in het fotoalbum kan zetten :)