Advies parkietjes samen zetten

Gestart door Rambo87, december 07, 2011, 12:45:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rambo87

Hallo,

Vanaf donderdag krijg ik een nieuw parkietje in huis. 7 weken oud. Op dit moment heb ik in een grote kooi mijn parkiet Rambo zitten, Rambo is van onbestemde leeftijd, speelt niet en kwettert alleen als er muziek aan staat. hoog tijd voor een maatje dus. Rambo is overigens niet tam maar wel gewend aan mijn hand, hij eet er uit en met heel veel geduld klimt hij er soms op om te eten.

Nu heb ik begrepen dat parkieten tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. Om de parkieten aan elkaar te laten wennen heb ik een klein kooitje aangeschaft (slechts 40 cm hoog, 40 cm lang en 30 cm breed) Het doel is natuurlijk om ze zo snel mogelijk samen in de grote kooi te krijgen waar de kleine vrij rond kan vliegen.

Kan iemand met ervaring hierin mij vertellen hoe ik het wennen het beste aan kan pakken? Rambo mag vrij door de kamer vliegen maar doet dit maar heel zelden. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij hiervoor duidelijk advies wil geven.


Groet,
Gwenno

Wouter

Hallo Gwenno, welkom op het forum!
Hierover is al veel geschreven. Via de zoekfunctie kan hier dan ook veel informatie over gevonden worden. ;)

Je zou ze even apart kunnen zetten, maar mijn ervaring is toch dat het apart zetten eigenlijk niet heel veel nut heeft. Op een gegeven moment moeten ze toch bij elkaar en naar mijn mening kun je dat het beste meteen doen. Verander voor je de nieuwe parkiet bij Rambo plaatst eerst even de indeling van de kooi. Hang de zitstokken, voer- en drinkbakjes en speeltjes op een andere plek. (Of nog beter; vervang de speeltjes voor nieuwe speeltjes!) Dit zorgt er namelijk voor dat beide parkieten zullen moeten wennen aan de kooi en Rambo minder snel zijn territorium zal verdedigen.

TenT

Je kan ze ook eerst buiten de kooi laten kennis maken. Daar hebben ze veel opties om eventueel te vluchten. Als het dan goed gaat kunnen ze in 1 kooi en anders eerst wennen in 2 aparte kooien en buiten de kooien.