Parkiet graaft in voerbakje?

Gestart door DobbyFloppy, november 26, 2011, 18:28:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hallo vandaag is me toevallig opgevallen dat mijn vrouwtjesparkiet in de etensbak gaat zitten (inclusief voer) en dat ze hierin gaat graven.
Weet iemand waarom ze dit doet? Het is voor het eerst dat ze dit doet en ze krijgen nog altijd evenveel voer als anders.
Ik heb haar er vandaag 2x op betrapt dat zij dit deed.
Het is overigens zoiezo wel een dametje apart (samen met het mannetje uiteraard) maar dit heb ik nog niet eerder gezien?

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,24669.msg137515.html#msg137515
Ik kwam overigens dit topicje ook tegen met een vergelijkbaar soort probleem wat lijkt op wat mijn parkiet doet.
Ken het zoals in het topic nestgedrag zijn? Ik heb wel een nestkastje dat momenteel niet wordt gebruikt. Verder ook allerlei goede voeding wat nestgedrag ook ken stimuleren. Zou het kunnen dat ze een nestje wilt maken?

(samengevoegd. Tot maximaal 5 minuten na posten kun je 't bericht aanpassen ;) )
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Mars

Ik weet niet hoe oud je popje is, maar nestdrang is een hele goede verklaring. Is ze jonger, dan is het meer speel- of uitbreekgedrag.
Bij mij gaat het zo een half jaar goed, tot mijn oudste dame de kriebels krijgt en dan wordt wekenlang al het eten uit het etensbakje getrappeld. Mijn 'dure' pellets ben ik dus al weken van de vloer van de kamer aan het zuigen.
Het bakje afsluiten heeft weinig zin in mijn geval. Ook in de voliere-etensbak doet ze het.

En.. ze heeft het ook aan een van de andere dames geleerd, waarvoor ik haar heel dankbaar ben (niet dus). Overigens gaat ze tegenwoordig keurig in het bakje liggen en laat zich dan in deze benauwde positie vertroetelen door haar ventje.


(ah, ik zie dat de andere reactie waarnaar je verwijst, ook al van mij was).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DobbyFloppy

Zijn beiden net 4 zo ongeveer.
Ze zijn soms wel speels en vrolijk. En sinds kort willen ze uit hun eigen op me arm komen zitten en op meubels vliegen wat ze eerder niet veel deden. Sinds 1 week ben ik verhuisd en vanaf toen waren het ineens 2 avonturiers.  Maar in de voerbak graven hebben ze nog nooit eerder gedaan.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Mars

Als ze echt broeds is, dan zal ze ook ander opvallend gedrag vertonen: ineens liever zijn voor haar partner of zich extra laten verwennen.
Dus daar zou je het uit af kunnen leiden, of dit het geval is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DobbyFloppy

Dat laatste met liever doen zal wel meevallen denk ik. Het is echt een popje maar ze gedraagt zich vaak als een vent, de stoere bikkel is zij. Er hangt sinsds 1 of 2 maanden nu ook een bakje met eivoer waar ze ook uit kunnen eten. Misschien dat het eivoer wat stimuleert want ze ligt er echt min of meer in. bBuikje en kontje op het voer, staart hoog in de lucht zo wil ze ook gaan eten. Soms ook echt staan graven.
Ze is vanavond wel weer opvallend vrolijk zoals ik hoor dus wie weet.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Ben er nog steeds niet achter waar dat gedrag weg van komt.
Vandaag heeft ze hele dag net gegraven en ca 30 minuten geleden is ze weer begonnen.
Het is me een raadsel waarom ze dit doet. ???
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Maaike*

Delphine ging in haar voerbakje zitten slapen vanmiddag (zat voor het eerst in de volière), ook zoiets raars. Alsof het een veilig/nest gevoel geeft?

Ik weet niet hoe groot jouw bakjes zijn DobbyFlobby?

Petr@

Het zou toch nestdrang kunnen zijn. Ik heb hier een pop die dit ook doet, heerlijk graven in het etensbakje en ook de pellets eruit gooien. Ik zou er geen aandacht aangeven over een tijdje stopt het weer.

Al mijn popjes zitten uitgebreid in de bakjes om te eten zodat de mannen er niet bij kunnen.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

DobbyFloppy

Ik heb wel een filmpje waarop ze eten met het voerbakje (Ken ik het filmpje plaatsen via bijlage toevoegen of via link? Anders moet ik die even ergens uploaden zeker?

Ze moet wel altijd eten als ze ziet dat het mannetje gaat eten het is namelijk best wel een jaloesiepoes en een echte hebbedoos.
Maar nu verjaagt ze het mannetje ook zodat zij er lekker in ken gaan zitten/staan eten. Graven valt nu wel mee, maar ze moet er meestal toch wel echt in liggen met eten. Ze gooit er gelukkig nu niet zoveel voer meer uit.

Ze krijgen nu sinds paar maandjes standaars eivoer in een apart bakje. Verder worden ze momenteel eigenlijk niet echt voorbereid.
Hun kleed gaat er in de ochten wel rond ca 9u af, en als het donker wordt gaat er in hun kamer ook een lamp aan, en rond 23u gaat het kleed er weer op en het licht weer uit.
Maar ze hoeven niet perse een nest te gaan maken als ze dat niet willen, ook al is dat wel leuk uiteraard.

Het mannetje maakt zich ook niert zo druk om haar gedrag die kwatert rustig verder tegen de muziek.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13