Popje of mannetje?

Gestart door Maaike*, november 22, 2011, 10:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maaike*

In de aanloop naar een kamervoliére krijgen Ivy en Timo er een huisgenootje bij.

Ik vind het deze keer moeilijk te zien of het een popje of mannetje is en neig zelf naar een popje door het vleugje blauw.



[verwijderd door de beheerder]

Maaike*

En dan meteen ook maar een volgende vraag, volgens de dierenwinkel was ze niet geknipt (wat daar wel gangbaar is), ze vroegen of ik dat wilde, uiteraard heb ik nee gezegd, maar ik merk nu toch dat hij/zij (ca 8 weken oud nu) niet goed vliegt en steeds op de bodem van de kooi beland. Ik hou mijn hart vast dat het geen kruipertje is, kunnen jullie even met de foto's meekijken? Ze is overigens geringd.



[verwijderd door de beheerder]

Moppers

Heb je misschien ook een foto van de neusdop van de voorkant? Ik neig met deze foto's ook naar een popje, maar met een foto van de voorkant kunnen we misschien met wat meer zekerheid iets zeggen.

De vleugels: het zijn in ieder geval niet de standaard kruipervleugels. Ik vind wel dat de vleugels elkaar vrij 'hoog' kruisen, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik zal vanavond thuis eens kijken naar mijn parkietje Bob en mijn andere parkietjes om het te vergelijken. Bob heeft sterk gekruisde vleugels en kan niet vliegen, de rest is wel 'normaal'. Ik kan nu even niet voor me halen of de kruising bij Bob hoger is, daar kom ik dus nog op terug.
Ik heb zelf geen ervaring met de vliegcapaciteit van jonge parkietjes, dus ik zou niet durven zeggen of het daar iets mee te maken kan hebben.

Mars

#3
Ik zie zo niets raars. Maar een vogeltje van 8 weken hoort wel goed te kunnen vliegen. De eerste vluchten door een huiskamer zullen wat stuntelig gaan, maar vliegen kunnen ze wel ;)
Om goed te kunnen zien hoe het met de geknipte veren staat, zou je eens 1 vleugel voor ons kunnen spreiden en dan een foto laten maken.

Helaas is het dan weer net wat moeilijker zo op de foto te zien, vooral ook door de lichte vleugels. Maar een gespreide vleugel zou uitkomst moeten bieden.

De dop is door de foto's slecht te beoordelen: ze zijn te korrelig, helaas. En inderdaad is er een foto van voren nodig.


Ow.. en pas op met 3 vogels. 2 popjes en een man levert zeker problemen op (als de dames broeds worden), maar ook twee mannen en 1 popje kan ellendig uitpakken hoor. Dus als je voor 3 gaat, ga je eigenlijk ook voor 4 ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Maaike*

Dank je wel voor je hulp Moppers, ik merk dat ik toch wel ongerust begin te worden. Ik weet van mijn andere 2 parkieten, dat die toen ze jong waren met zo'n 8 weken wel gewoon vlogen. Hij zit voornamelijk op de bodem van de kooi, dat heb ik ook niet eerder zo meegemaakt.

Hierbij nog even een foto van voren en een foto van de vleugels die ik toevallig prachtig kon zien en er volgroeid uitzien.
Naar wat ik zo observeer qua vliegpogingen lijken de vleugels niet sterk genoeg op de een of andere manier.
Ik heb de dierenwinkel ingelicht, zij denken aan een evenwichtsprobleem en 2 dagen af te wachten, wellicht gaat ie nog wel vliegen. Dat laatste vind ik een wat vreemd advies en ik ga hoogstwaarschijnlijk wel even terug met de parkiet.

Potverdrie, wilde ik gaan broeden met Ivy en Timo, kan het straks niet....

@ Mars: Deze parkiet zit tijdelijk in een eigen kooi en ik heb toevallig de spreiding van de vleugel kunnen zien en in een foto bijgevoegd.
Tzt komt er een vierde bij, maar daarvoor moet ik nog even wachten tot de voliére er is. Bedankt voor het meedenken.

[verwijderd door de beheerder]

Maaike*

Toch nog maar even m'n spiegelreflex gepakt ipv telefoon, alleen door de flits lijkt het nu blauwer dan de realiteit.
Tis wel een schatje....

En ik vraag me af, stel dát het een kruipertje is, dan zijn Timo en Ivy waarschijnlijk nu toch al  mogelijke dragers. Klopt dat?

[verwijderd door de beheerder]

Mars

De vleugel lijkt niet geknipt, dus dat zal het probleem niet zijn (voor zover van afstand te bepalen).

Als we kijken naar een kruipertje, dan is die over het algemeen prima herkenbaar: de vleugelveertpunten zijn wat rafelig, niet mooi scherp. Of ze buigen af als je ze zou spreiden. Ook dat zie ik niet.
Het kan iets in zijn bouw zijn, voedingstekorten (misschien heeft hij wel een tijdje slecht gegeten), dat soort dingen. Zoals Moppers al zegt: zijn vleugels staan flink gekruist, misschien ligt daar een oorzaak. Intussen kijk ik even snel bij mijn eigen vogeltjes: Jim heeft het (niet de beste vlieger, maar ze kan wel vliegen) en bij de kleintjes die ik nu heb zijn er ook 2 die het een beetje hebben. Overigens is het bij keuringen van parkieten wel een keurpunt.

Als er sprake is van een evenwichtsprobleem, dan moet dat zo snel mogelijk behandeld worden (kan een virus zijn), maar ze zeggen in de meeste dierenwinkels ook maar wat. Verder zit hij strak in de veertjes en mooi recht op (kopje niet gebogen) toch? Ontlasting goed?
Het is zo dat je ziekte wel kunt voorspellen als je parkietje ineens minder goed zou gaan vliegen: de conditie is immers minder. Maar zo extreem als jij omschrijft, dan zou je parkietje echt al flink ziek moeten zijn.

Als het een kruiper zou zijn, wat ik niet denk, dan kun je vrij weinig zeggen over besmettingsgevaar. De onderzoeken naar kruipertjes zijn niet heel uitgebreid en groot. Er is ontdekt dat parkietjes die het kruipersvirus dragen dit over kunnen dragen naar volwassen parkietjes. Maar er zijn ook voorbeelden van mensen die in een voliere kweken en waarbij niet alle nieuw geborenen kruipertje zijn. Ook is er een onderzoek waarbij men gekeken heeft naar het toevoegen van extra mineralen/vitamines (vraag me niet wat precies), waardoor een koppel (of koppels)  dat normaal 'kruipertjes' kreeg, gezonde jongen kregen.
Voor de duidelijkheid: (voor wie er maar meeleest ;) ) Ik probeer hiermee niet het probleem te verzachten en te ontkennen. Heb je een kruiper, ga dan ook nooit experimenteren met kweken. Door het besmettingsgevaar, maak je het probleem alleen maar groter (immers, je kleintjes verhuizen naar onwetende baasjes).
Maar antwoord geven, of je parkietjes besmet zijn is dus niet mogelijk.

Overigens kun je een parkietje ook laten testen op kruipersziekte, als je het graag wilt weten. Maar voor nu zou ik hem eerst gewoon eens lekker aan zijn nieuwe huisje laten wennen.
Zo te lezen heeft hij een prima baasje gevonden en moeten jullie erg blij met elkaar zijn.


Over de dop: helaas werkt een foto met flits maken ook niet.. Het moet echt eentje bij daglicht zijn, zonder flits.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Pam

Hallo Maaike,

Even over de dop: Okkie heeft bijna de zelfde kleuren als jouw nieuwe huisgenootje.
Ik heb hem gekocht als mannetje en aan zijn gedrag te zien is dat ook zo maar z'n neusdop blijft rose !! Ik denk dat het aan de kleurslag ligt !
Ik voeg een foto van hem bij.
Groet Pam

[verwijderd door de beheerder]
Toedels Pam en Willem

Mars

-offtopic-
@Pam

Een mannendop kan roze, diepblauw of paarsig zijn. Dus dit is zeker een hele duidelijke man, Pam.

Een damesdopje is lichtblauw (met wit) of bij oudere dames bruin.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Pam

Tjonge zo leer ik nog steeds wat bij, na jarenlang parkietjes te hebben !!
Bedankt, nu weet ik HEEL ZEKER dat Okkie een mannetje is.
Groet P
Toedels Pam en Willem

Maaike*

#10
Ha allemaal en met een speciale dank aan Mars voor alle informatie en verduidelijking!

Goed nieuws, zich afzetten en naar boven vliegen gaat goed. Enkel het naar beneden vliegen niet maar wellicht heeft dat even tijd nodig.
Wat betreft gezondheid, er hangt inmiddels wel een poepje aan haar kontje en ik heb ook een groene smurrie gezien; diaree. Het stinkt ook, net zoals een popje wat eitje gaat leggen, zo'n sterkere geur. Ik geef haar (vermoed dat het toch echt een dametje is) even een paar dagen en heb wat appelazijn door haar water gedaan. Mogelijk is het gewoon de stress, ze zat met veel te veel in een klein hokje in de winkel, moest ook nog eens een endje reizen naar mijn huis dus ja...
Ben blij dat ze vliegt. Timo en Ivy hebben beide ook minder gekruiste vleugels.
Verder is ze tamelijk actief, maakt en zoekt al contact met Ivy en Timo en reageert alert en bijt van zich af naar beide. Ik heb natuurlijk geen refentiekader voor dit vogeltje qua normaal gedrag, maar ik bespeur in ieder geval daarin niets vreemds tot nu toe, behalve dan dat vliegen en diaree.

Overigens, met evenwichtsstoornissen zou ze mijns inziens ook niet zo rechtop kunnen zitten.
Met dank aan de mist is hier geen denderend daglicht, zal t morgen nog eens proberen.

Ondanks de zorgen en onrust ben ik inderdaad Mars, wel heel blij met dit lieve vogeltje, tis zo'n schatje!
Nou nog een naam bedenken...

TenT


Maaike*

Zo, hier even een niet geflitste foto bij daglicht, zegt u het maar!

Overigens heb ik er nog een 2de foto bij geplaatst omdat ik de indruk heb dat ze wat meer veren heeft dan een gemiddelde parkiet. Ik zag laatst bij de kleurslagen ergens online dat zoiets ook mogelijk is. Poep ruikt niet sterk meer, maar blijft nog wel een beetje plakken, mogelijk door die veren? Tis net een bolletje wol tov Ivy En Tmo. Ze eet nog niet zoveel, is wel actief verder.

[verwijderd door de beheerder]

Moppers

Ik heb gisteren Bob even bekeken. Haar vleugels kruisen wel duidelijk een stuk hoger, namelijk vanaf het punt waar je de vleugelpennen ziet. Dus zegmaar waar ze onder de dekveertjes vandaan komen.

Je hebt het over een veel te klein en te druk bezet hokje in de dierenwinkel. Wie weet zat ze bij de kweker ook erg krap en heeft ze tot nu toe nooit de ruimte gehad om goed te leren vliegen. Dan zou haar gestuntel puur door onwennigheid komen. Als dat het is, dan zal dat snel goed komen, ze heeft nu immers genoeg ruimte om haar vleugeltjes te trainen.
Ik herken wat je vertelt over meer veren niet in de foto's. Daar bedoel ik niet mee dat ik je meteen ongelijk geef, maar ik zou het zelf niet zeggen op basis van de foto's.

Parkietjes hebben wel vaker een beetje diarree als ze in een nieuwe omgeving terecht komen. Ik zou het een paar dagen aankijken. Is het na het weekend nog niet verbeterd of wordt het eerder al juist erger, dan zou ik even een bezoekje aan een vogelarts plegen.

Ook met deze foto's neig ik naar popje trouwens, maar durf het nog niet met 100% zekerheid te zeggen, aangezien ik het blauw wel erg diep-blauw vind.

BudgieMe

Lastige dop maar ik ga toch ook meer voor een pop dan man,...
Ze is nog jong dus voor 100% zekerheid nog even wachten.
Kruiper denk ik trouwens niet, er zijn meer redenen voor het niet kunnen vliegen maar is kweken in de toekomst gewenst dan zou ik een test laten doen, dan weet je het tenminste zeker.

TenT


Maaike*

Bedankt allemaal, ik zie duidelijk witte ringen rond haar neusgaten, het blauw is iets donkerder op de foto dan de werkelijkheid, toch zit er aan de rand wel een diepere paarse kleur. De tijd zal het leren en ik wacht nog maar even met een vriendje erbij zetten.

Ik geef haar tot na het weekend sowieso en hou het goed in de gaten. Ze lijkt wat bol te zitten, maar ik ben nu ook extra alert, wellicht valt het allemaal mee.

Inmiddels heeft ze een naam: Delphine!
Vernoemd naar de speelsheid van een dolfijn en haar niet angstige karakter. Ging vrijwel meteen al naar dr badje en schrikt niet erg van hand in de kooi.