Parkieten eten opeens minder

Gestart door mariekee2, november 22, 2011, 09:47:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mariekee2

Hallo allemaal,

Ik heb het idee dat mijn parkieten minder eten. Als ik iets te laat ben met eten geven ('s avonds), zitten ze al een beetje te dommelen en hoeven ze het ook niet meer. Normaal gesproken klauteren ze gelijk naar hun voerbakjes, maar dat doen ze op het moment dus neit echt. Ook de ochtend erna hebben ze niet meer honger dan normaal, op dit moment hebben ze zelfs niet heel hun bakje leeggegeten, terwijl ze gisteravond dus maar een paar hapjes rond 19u hebben gegeten.

Is dit normaal omdat het donkerder weer is of moet ik me zorgen maken? Ik ga vandaag even andijvie of zo kopen, zodat ze in ieder geval wel vitaminen binnen krijgen.

Voor de rest zijn de parkietjes erg actief en komen ze heel gezond over en lijken ze ook niet te zijn afgevallen (maar ik ben me bewust van het dikke verenpak wat dat kan verhullen).

Heeft iemand tips?

BudgieMe

Zitten ze binnen of buiten?

En slecht eten is wel iets om je zorgen over te maken, ja.

Probeer de oorzaak te achterhalen en geef voldoende zo dat ze niet gaan slapen zonder eten als je te laat bent.

Mars

Ben je normaal meer thuis en nu niet?
Sommige parkietjes wachten namelijk met eten tot het baasje er is (ook als ze met z'n tweeen zijn).

Verder kun je ook kijken naar de hoeveelheid beweging die ze krijgen enz. Ik zou in eerste instantie me niet heel erg veel zorgen maken: er zit altijd wel wat wisseling in hoeveelheid eten.

Houd wel de houding en het gedrag van je parkietjes in de gaten; als ze boller zitten dan normaal, of minder actief zijn, dan is dat wel degelijk een teken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mariekee2

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik ze gewoon net iets te laat eten geef, waardoor ze al half zitten te slapen. Ik ga ze gewoon wat eerder eten geven en dan zal het wel loslopen. Ik heb ook witlof gekocht, hopelijk vinden ze dat ook lekker!

Nogmaals bedankt :)

mariekee2

Ah, volgens mij eten ze ook opeens hee lveel van dat grit. Kan dat iets betekenen/er iets mee te maken hebben?

Mars

Strooi dan liever elke week wat over de bodem. Te veel grit kan niet goed zijn.
Ik heb hier ook een vogeltje dat het erg graag snoept en zo een bakje leeg eet (met witte ontlasting als gevolg). Dus dan is het beter om het over de bodembedekker te strooien, dan scharrelen ze het vanzelf op.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

@ Mars, ik heb volgens mij hier ook 2 parkietjes die wachten met eten totdat ik thuis ben. Ik had alleen nooit die link gelegd met 'wachten tot ik er ben'. Ik dacht dat dat toevallig was...
Wat grappig en weer wat geleerd  ;).