Ruzie in de kooi

Gestart door JCS, november 17, 2011, 10:13:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JCS

Goedendag,

Ik heb al bijna een half jaar mijn twee parkieten Mozart en Verdi. Opzich gaat het wel goed, maar soms vliegen ze elkaar behoorlijk in de haren, euh, veren. Ze lijken elkaar te pikken of besluipen elkaar als de een bij een eetbakje zit. Soms lijkt het ook alsof ze een soort snavelsteekspel houden waarbij ze allebei met hun snavels tegelijk naar elkaar aan het pikken zijn. Ook jaagt Verdi Mozart vaak weg als die ergens mee speelt waar Verdi mee wil spelen.
Maar andere momenten gaat het goed en zitten ze rustig bij elkaar.

Hun kooi is groot genoeg om niet constant bij elkaar op de lip te hoeven zitten en ik heb al twee voerbakjes, twee belletjes en twee eierdozen hangen, maar nog krijgen die twee kleine kinderen het voor elkaar om elkaar lastig te vallen.

Beide vogels heb ik jong gekocht van een kweker. Die kon op dat moment niet met volledige zekerheid zeggen wat voor geslacht ze waren. Nu ze allebei wat ouder worden, lijken hun neusdoppen ijsblauw te blijven, dus zijn het toch twee vrouwtjes?

Wat is nou een goede oplossing om dit gekibbel op te lossen? Een van de twee toch in een andere kooi ernaast zetten? Helaas heb ik daar niet heel veel ruimte voor in mijn studentenkamer....
Ik laat ze ook vaak los rondvliegen in mijn kamer, maar vaak zitten ze dan wel weer vrij rap in hun kooi.

Groeten, Jasper

Loeky

Hoi Jasper,
Als de neusdoppen ijsblauw zijn lijken mij het
mannetjes. Het is handig als je een foto zou kunnen
plaatsen.
Hoe groot is je kooi? Misschien kun je een grotere kooi
aanschaffen? Ik zou ze er ook zoveel mogelijk uitlaten
zodat ze niet constant bij elkaar op de lip zitten.

Succes,
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

TenT

Een foto zou inderdaad handig zijn.

Mirjam

Gekibbel is vrij normaal tussen 2 parkietjes en is geen reden om direct alarm te slaan.
Zolang ze elkaar niet verwonden lijkt mij dat er niets mis is.
Hier is ook wel eens ruzie hoor  ;).

Daantje77

Ik zit met het zelfde probleem, ik begon met 1 jong parkietje een ma genaamd Tweety, hij was binnen 2 weken helemaal tam en we besloten hem een vriendje te geven dus 5 oktober 2011 kwam Loekie van ongeveer 8 weken oud en ook een man.
We hebben Loekie in het begin apart gehouden in een kooi om hem eerst tam te maken en soms lieten we ze even bij elkaar in de kooi en dat ging goed dus we besloten ze samen in een kooi te zetten.
Tot 2 dagen terug ging het perfect, ze zaten samen op een stok, knuffelde elkaar, voerde elkaar en kibbelde tegen elkaar maar nu zit Loekie achter Tweety aan, Loekie wil alles wat Tweety doet, Tweety is een kroelvogeltje, hij zit graag bij mij of mijn man en vind het heerlijk om gekriebeld te worden maar Loekie jaagt hem dan weg of springt boven op hem met zijn pootjes.
OOk in de kooi jaagt hij Tweety op maar nu is Tweety een bang vogeltje geworden, zodra Loekie in zin buurt komt vlucht hij weg enje ziet dan dat hij weg wil uit de kooi.
Het is gewoon zielig voor TWeety, hij is nu heel stil en bang  en heeft wat dunnere ontlasting dus zelf denken we dat hij gestresst is en zodra hij bij me zit valt hij in slaap en kan dan zo uren doorslapen als ik blijf zitten.
We hebben Loekie nu in een ander kooitje gezet om Tweety wat rust te gunnen en TWeety komt weer tot leven zo in zijn eentje maar slaapt ook erg veel en heeft ook wat last van diaree, zelf denk ik dat hij gestressd is.
Wat zou dit gedrag ineens zijn? zelf dachten we aan paringsdrang ofzo, hopelijk is dit gewoon een fase en gaat dit gedrag over anders kunnen ze niet meer bij elkaar.

Het zijn nog wel jonge vogels, Tweety is 23 weken oud en Loekie is ong 15 weken en behoorlijk in de rui.
Wie weet wat dit gedrag kan zijn?

Groetjes Danielle

BudgieMe

Op zich is het normaal dat ze onderling even uit moeten maken wie er de baas is en dat steeds ingrijpen niet helpt.
Dan moeten ze steeds weer overnieuw beginnen.

Wat de ontlasting betreft dat is wel wat zorgwekkend en zou ik even een ontlasting onderzoek aan wagen;

http://budgieme.forum2go.nl/het-opvangen-en-opsturen-van-de-ontlasting-bij-problemen-t270.html

Daantje77

Sinds vandaag komt Tweety weer in de buurt van Loekie en geven ze elkaar weer kusjes alleen jaagt Loekie Tweety nog wel op maar het lijkt weer de goede kant op te gaan.
De ontlasting van Tweety is ook weer normaal gelukkig.
Als ze toch niet meer samen in een kooi kunnen dan wordt Loekie bij een kennis in de voliere geplaatst dan heb die zat vriendjes die hij op kan jagen.
Maar hopelijk komt het niet zover, ik wil Loekie niet kwijt , hij is ook supertam en praat en het is gewoon een schatje en superenergiek.

TenT

Goed om te horen dat het al iets beter gaat.