Leer mij parkiets spreken

Gestart door robijntje86, november 16, 2011, 23:28:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robijntje86

Hallo allen,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Robin, 25 jaar en heb sinds ruim een week een grasparkietje genaamd Mojito.
Mojito is een echt knapperd en een ontzettend jong boefje. Mij is verteld dat ie rond de acht weken is, hij heeft nog streepjes op zijn koppie, donkere oogjes en snaveltje.
Nu is Mojito al zo ver dat ie af en toe wel op mijn hand wilt zitten, maar dat doet ie alleen als hij eerst bij het trosgierst kan en daarna moet ik het steeds een beetje verder weg trekken. Hier heeft hij echter 9 van de 10 keer geen zin in. Hand in de kooi is allemaal prima zo lang ik niks gek uit haal.
Nu heb ik natuurlijk gelezen dat ik heel veel geduld moet hebben, ok moeilijk maar goed Mojito boekt vorderingen.
Het enige is dat ik hem zo ontzettend mak vindt. Het is een jonge vogel en af en toe doet hij wel fluiten of schreeuwen maar hij blijft vaak en lang op een stok zitten en is nog niet echt van het klimmen, klauteren en spelen. Vandaag had hij een uitspatting met een speeltje maar ik vind het wel een beetje sneu.
Verder zit hij vaak zat een beetje in zichzelf te kwebbelen, ik neem aan dat dat goed is.
Waarschijnlijk maak ik me druk om niets maar ik ken de vogeltaal nog niet zo goed.
Dank je wel!!

MissDorien

Hij heeft nog wel een paar weekjes nodig om te wennen hoor ;)

robijntje86

Ok ik ben dus weer veel te voorbarig haha. Ik heb van de zomer een kanarie gered van zijn moeder. Hij werd verstoten en het was twee weken de vraag of hij het uberhaupt ging redden. Na 6 weken was het al een hele vogel maar lag hij ineens dood in zijn kooitje. Ben nu dus weer een overbezorgde vogelmama.

Nog 1 vraag. Mojito zit vaak te krabben en ik zie ook dat hij veel veertjes verliest dus ik denk dat hij in de rui is. Nu zit hij natuurlijk bij mij binnen en de verwarming staat soms aan. Moet hij hier even aan wennen? Ik hoop namelijk niet dat hij in de rui blijft....

Bedankt!

MissDorien

Kan inderdaad gewoon rui zijn, met wennen aan de temperatuur zijn, of stress, of het ligt aan het voer.

robijntje86

Ok nog een vraag.... Mojito is vandaag enorm baldadig en druk. Ik heb net zijn kooi verschoond en hij hupt over de bodem met praatjes voor tien, klimt weer naar boven, laat zich weer vallen. Nu is hij constant voor het poortje aan het hupsen alsof hij eruit wilt. Kan dit kloppen? Dit moet ik toch nog niet doen als hij nog niet echt handtam is? Of kan het wel al? Het lijkt namelijk echt alsof hij wilt uitbreken...

BudgieMe

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,27470.msg152996.html#new

Misschien heb je hier iets aan, de kooi is eigen en veilig, te veel met je hand daar naar binnen werkt op den duur tegen je.

robijntje86

Daar was ik weer.... Ik lees erg veel hier op het forum maar vind het toch moeilijk om de vele adviezen tot 1 geheel te maken.
Vandaag heeft Mojito voor het eerst buiten de kooi gevlogen. Ik had al een paar dagen de kooi open maar liet hem lekker zelf bepalen wanneer hij er klaar voor was.
Na een hoop gefladder achter de lamellen terecht gekomen en een poos op de grond gezeten. Heb de kooi voor hem neergezet en uiteindelijk is hij daarin gegaan. Dit omdat hij nog niet echt zo tam is dat hij zonder twijfel op mijn hand springt.
Nu heb ik net mijn hand in de kooi gehad met eten erop en hij sprong bijna zonder twijfel op mijn hand (ik heel blij want we gaan nu maar langzaam vooruit met het vertrouwen).
Weer het kooitje dicht gedaan en nog even ernaast tegen hem zitten kletsen. Alleen is ie nu heel lelijk aan het schreeuwen en heen en weer aan het rennen over zijn stok.... Agressief?? Ook doet ie de veertjes naast zijn snavel naar voren, wat betekent dit?
Verder is hij eigenlijk altijd heel rustig, of dit eenzaamheid is of gewoon karakter geen idee....

Groetjes,
Robin en Mojito

Kleintjes

Op 't moment dat hij zo druk is en schreeuwt kun je hem 't beste negeren. Als hij dan weer rustig is, kun je weer verder met hem babbelen. Op die manier leer je hem dat als hij zich 'normaal' gedraagt hij ook gezellig met je mag babbelen en als hij schreeuwt en druk doet, dat je hem 'niet ziet staan' als babbel maatje ;)

't Kan verschillende redenen hebben dat hij zo doet:
Hij weet nu wat buitenspelen is en daardoor druk zijn.
't Kan dat hij zich verveelt.
Kan ook zijn dat hij gezelschap /contact zoekt.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

robijntje86

Dank je wel!
Ik heb  net weer het deurtje open gezet en hij is weer aan het rondvliegen en nu nog tegen alles aan aan het botsen.
Ik hou er niet van om een vogel de hele dag in de kooi te hebben dus van mij mag hij gewoon los op de momenten dat ik thuis ben, hij moet alleen niet gaan schreeuwen want dan bekijkt hij het maar.
Misschien moet ik wat meer spullen in de kooi hangen maar het speeltje wat erin hangt gebruikt hij maar af en toe...
Ik hoop ook dat hij met dat rondvliegen het vertrouwen krijgt en gewoon een keer op mij land, we zullen zien!

BudgieMe

Hij vind het duidelijk niet zo leuk om terug de kooi in te moeten, dat verklaart het drukke gedrag dan.
Als ze de omgeving eenmaal goed kennen is dat gebots over hoor en vliegt hij behendig in en uit de kooi.
...en meer speelgoed is leuk, een soortgenootje beter. ;)

robijntje86

Ja ik zit er nu ook aan te denken om er een tweede bij te halen. Alleen had ik gelezen dat als je ze tam wilt maken het beter is om met eentje te beginnen. Nu moet ik ook zeggen dat dit langzamer gaat dan dat ik had verwacht, maar goed ik heb ook overal gelezen liefde en geduld. Dus dat heb ik dan maar. Laten we hopen dat Mojito snel tam is en dat ik een maatje voor hem erbij kan halen. Al moet je dan er dan wel een vrouwtje bij hebben dat klikt.

BudgieMe

Citaat van: robijntje86 op november 23, 2011, 18:59:38
Ja ik zit er nu ook aan te denken om er een tweede bij te halen. Alleen had ik gelezen dat als je ze tam wilt maken het beter is om met eentje te beginnen.

Zucht als ik 5 cent kreeg voor elke keer dat ik dit hoorde,....
Jammer dat er toch zo veel te vinden is over het tegenovergestelde en dat ik het hier op dit forum ook al meerdere keren geplakt en verteld heb,....

Maar blijkbaar leest men niet goed of kijkt niet verder dan neus lang is,...

Ok, laatste keer;

Van mijn website;

Toch geef ik met mijn ervaring de voorkeur aan het houden van vogels in een buiten volière of kleinere groep in ruime kamer volière met goede vlieg mogelijkheden/tijden.
In ieder geval op zijn minst 2 vogels in een ruime kooi, met dagelijkse los vlieg mogelijkheid.

In de natuur leven ze in grote kolonies en het is een fabel dat twee parkieten samen minder tam worden.
Ook een tamme parkiet in je volière is leuk want als je in de volière bezig bent zal hij bij je komen.

Parkieten zijn groepsdieren en ik zie ze niet graag alleen, zeker niet als ze van mij zijn geweest want ze zijn in hun begin weken omringt door soortgenoten.
Dus verkoop ik mijn jongen alleen per 2 als je nog geen vogels hebt. Of ik moet er zeker van zijn dat een 2e gaat volgen uit een later nest bij mij of bij iemand anders.


Van mijn forum;

http://budgieme.forum2go.nl/zo-leuk-is-het-tam-maken-van-meerdere-parkietjes-tegelijk-t98.html

http://budgieme.forum2go.nl/twee-parkietjes-tegelijk-tam-maken-t99.html

En heb dit dus veelvuldig bewezen, zowel met vogels bij mij zelf thuis als middels mijn eigen kweek jongen die per 2 zijn weggegaan.
Ze hebben steun aan elkaar in hun nieuwe omgeving en zijn daardoor vaak dapperder. En wat de 1 niet durft durft de ander weer wel en zullen ze elkaar volgen.
Het is dus beter voor de vogels zelf en leuker voor jou.


TenT

En toch ben ik er ook van overtuigd dat ik hier al verschillende keren heb gelezen dat je parkieten sneller tam worden als je begint met 1 en daarna een 2de. Ik weet niet of dit echt waar is ik vertel alleen wat ik lees. Maar nu lees ik ook dat als je er al 1 hebt de 2de sneller volgt omdat hij een goed voorbeeld heeft.

@ BudgieMe: Hij zegt ook niet dat ze minder tam zullen worden alleen dat hij denkt dat het langer duurt.

BudgieMe

Ja, daarom zeg ik ook als ik 5 cent zou krijgen voor elke keer als ik dit lees of gequoteerd krijg,.... maar dat maakt het nog niet waar dat het hier ergens staat, dat probeer ik dus duidelijk te maken naar aanleiding van mijn persoonlijke ervaringen en die van vele rond om mij.

...en het duurt juist niet langer maar is juist eenvoudiger met 2 of meer.

Op dit forum zijn er inderdaad wel aardig wat met 1 vogel en vinden dit oké en de mening toegedaan van nog niet tam dan nog niet de kooi uit en de misvatting van 1 tam maken gaat beter en dat vind ik erg jammer,...

Op een 'collega forum' waar ik voornamelijk vertoef zijn de meningen en ervaringen gelukkig anders.
En dit probeer ik dan ook te promoten omdat ik er van overtuigd ben dat je dan gelukkigere vogels krijgt/hebt.



robijntje86

Bedankt voor de goede tips en reacties! Ik waardeer dit enorm.
Wat wel zo is dat iedereen iets anders zegt dus van wie weet je dan dat het de prof is of de amateur. Zelf heb ik vroeger met mijn moeder in de kattenwereld rondgelopen en ben ook nooit een voorstander geweest van het alleen houden van dieren, maar sommigen kiezen daar nou eenmaal voor. Ik ga geen 5 cent doneren voor iedere goede tip maar ga er wel mee aan de slag.
Nogmaals bedankt en Mojito wordt vast een hele blije vogel want hij komt hier niks tekort zeker niet als ik binnenkort lekker met hem kan knuffelen :D

BudgieMe

Parkieten houden niet zo van knuffelen hoor, dan kan je beter weer een kat nemen,..... ;)
Aaien en knuffelen is niet voor een vogel.

Maaike*

In mijn ervaring kan een tweede parkiet juist leren van de tamheid van de eerste en daarbij werd Ivy (eerste parkiet) pas echt tam toen ze los vloog nadat ik haar weken uit mijn hand gevoerd in de kooi. Het helpt ongetwijfeld ietsje dat ze al aan mijn hand gewend was maar het ligt ook aan de vogel. Timo durft pas sinds deze week op mijn arm te gaan zitten als hij los vliegt en dat heeft al met al wel langer geduurd (daarbij ook gevoerd in de kooi)...maar jaagt wel Ivy van mijn hand als ik daar trosgierst in heb zitten.
Binnenkort ga ik ook meemaken hoe je ze beide tegelijk tam kunt maken, voordeel is dat ze beide blanco beginnen.

robijntje86

Ja de parkieten die ik gekend heb waren allemaal super tam dus die kwamen ook graag bij je voor aandacht.
Mojito vliegt nu ook weer los en we zullen wel zien hoe tam hij nu wordt. In ieder geval ga ik alles proberen. Wellicht krijgt hij ook wel een vriendinnetje erbij (vriendje is geen optie wel?) maar we kijken wel...

*wendy*

Als Mojito een mannetje is, dan kan er zowel een mannetje als een pop bij. Alleen twee popjes gaat vaak niet goed samen, dus dit is af te raden.

Voor Mojito zou het - zoals al gezegd - beter zijn als hij een vriendje of vriendinnetje erbij krijgt! Voor het tam krijgen van je vogeltjes maakt dit niet uit, dus daar hoef je het niet om te laten.

robijntje86

Kan ik misschien beter een tam parkietje erbij nemen. Weten jullie waar je die kunt kopen. Ik heb Mojito gewoon in de dierenwinkel gekocht. Ik wil het liefste ook wel zo jong mogelijk.... Ik heb van de zomer een kanarie gehad, deze was maar klein en verstoten door zijn moeder. Hij kon ook nog niet echt vliegen maar ik pakte hem wel gewoon, dit vond hij natuurlijk aan het begin niet leuk maar toen hij eraan gewend was kwam hij ook gewoon op mijn hand en was ik echt zijn moeder. Wat ik al eerder zei, Mojito is niet zo'n durfal en vooral heel erg verlegen. Hij kan ook heel stil en heel lang ergens blijven zitten, alsof hij op uit staat....

TenT

Je hebt soms kwekers die al vroeg begonnen zijn met het tam maken van de parkieten. Misschien heb je er zo 1 in de buurt?

BudgieMe

Citaat van: robijntje86 op november 24, 2011, 16:28:07
Ik wil het liefste ook wel zo jong mogelijk....

Dit is geen garantie voor tam zijn, wel kans op gedragsstoornissen,...

Een parkiet moet minstens 6 weken bij de ouders blijven, liefst langer.
Hier gaan ze pas weg met 8 weken.

En alleen positieve berichten met tam maken, wel meestal per 2 weg oké, een paar alleen maar die kwamen bij een vogel die alleen zat of een groep.
Ook daar geen problemen.

Citaat van: TenT op november 24, 2011, 16:45:13
Je hebt soms kwekers die al vroeg begonnen zijn met het tam maken van de parkieten. Misschien heb je er zo 1 in de buurt?

En ja ik hou ze vanaf 2 weken in de handen en ben er veel mee bezig maar een kweker die tamme parkieten levert is onzin, trap daar niet in.
Niet schuw en handen gewend, oké  een voorsprong dus maar het tam maken moet je toch echt zelf doen met veel tijd en geduld.

robijntje86

Weten jullie waar er een kweker zit in de buurt van Utrecht, of waar ik een lijst van kwekers kan vinden?
Alvast bedankt!

BudgieMe

http://www.vogel-base.nl/gras2/kwekers.php

Al zijn er niet zo veel die in de winter door kweken en je dan meer kans hebt bij huiskamer gevallen,...
Dus prikborden op de fora. ;)