Tam Maken

Gestart door ties, oktober 24, 2005, 19:42:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ties

Hallo allemaal,

Wij zijn een stel uit amersfoort die aan haar ouders een parkiet cadeau hebben gedaan. Zijn naam is Rico. Het was de bedoleing dat haar vader de parkiet tam zou gaan maken alleen heeft hij dat helemaal verslonst. Het enige wat hij heeft gedaan is hem een paar keer laten vliegen en daarna als een bezetene achterna gerent met een groot vangnet. Zo slim als hij was liet hij zich heel moeilijk vangen.

Het volgende wij gaan over twee weken op ons zelf wonen en mogen Rico van die vader meenemen. Hebben jullie nog tips voor ons om hem tam te maken. Ik heb al wel het onderwerp tam maken uitgeprint alleen hoop ik dqat jullie als liefhebbers toch nog meer tips voor ons hebben. Wij kunnen al wel met onze hand in de kooi, en hij gaat er ook wel opzitten maar zodra hij het contact met het stokje verbreekt dmv zijn staart vliegt hij er alweer vanaf.

Groet Roland & Sonja

Sonja

#1
Hoi Ties,

Welkom op het forum. :)

Fijn, dat jullie dit parkietje een nieuwe kans willen geven. :)
Tam maken is een kwestie van heel veel liefde en geduld.
Probeer Rico eerst handtam te maken in de kooi, en laat hem niet eerder uit de kooi. Handtam is hij pas, als hij zonder aarzelen op je hand komt zitten.
Praat op een vriendelijke toon tegen hem, om hem wat meer op zijn gemak te stellen. Bied hem lekkere hapjes aan met de hand, bv. een stukje trosgierst. Je kunt beginnen met een wat langere sliert, en die dan geleidelijk steeds korter maken, zodat hij dichter bij je hand moet komen zitten, om erbij te kunnen.
Dat je nooit achter hem aan moet jagen, of hem met de hand moet vastpakken, hoef ik jullie niet meer te vertellen. ;)
Daar wordt het beestje alleen maar schuw van.
Zorg ervoor dat hij vanaf nu alleen maar positieve ervaringen heeft met je hand, zo leert hij dat hij niet bang hoeft te zijn, en dat jullie te vertrouwen zijn. Dat is de basis om van je parkietje een gezellige, speelse tamme huisgenoot te maken.

Met de zoekfunctie van het forum kun je ook nog veel meer informatie vinden over het tam maken:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act=Search&f=4

Veel succes!

Groetjes, Sonja.