peulvruchten, wel of niet

Gestart door BudgieMe, november 04, 2011, 11:46:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BudgieMe

Dit vond ik hier, een oud topic;

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,19564.msg109168.html#msg109168

Toch met een zoektocht op het net kom ik nergens iets meer er over tegen,...
Alleen dat peulvruchten een goed voedingsbron zijn en zelfs in papegaaien en duivenvoer zit,...

En in 2 andere zoek hits hier op PF ook;

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,12470.msg58271.html#msg58271
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,9007.msg36547.html#msg36547

En doperwten zijn ook peulvruchten, en peultjes en sugarsnaps dus ook.
De laatste 2 worden wel rauw gegeten, in wok gerecht bijv. zijn ze niet volledig gekookt,....
Ik vind de laatste 2 erg lekker, zelfs rauw.
Sperziebonen niet, die moeten gekookt.

Hm, wil hier toch meer over weten.
Wie weet wat meer of wil mee zoeken?

BudgieMe

Gevonden op Parkietenland;

Peulvruchten en bonen (lectinen)

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op. Het nut van lectinen

Het is niet helemaal duidelijk waarom lectinen in peulvruchten en bonen voorkomen. Lectinen beschermen de groente tegen aanvallen van bacteriën, schimmels of insecten. Ook kunnen ze mogelijk een rol hebben bij de productie en opslag van voedingsstoffen tijdens de rijping en ontwikkeling van groente. Niet alle lectinen zijn even giftig voor de mens. Lectinen in bonen zijn schadelijk terwijl lectinen in erwten en linzen praktisch ongevaarlijk zijn voor de mens.

Weken en lang genoeg koken

Lectinen worden onschadelijk door de verse bonen beetgaar te koken of de rauwe peulvruchten te weken en in tien tot twintig minuten gaar te koken. Bij roerbakken is het belangrijk sperziebonen en snijbonen beetgaar te laten worden. Peulvruchten en bonen die u diepgevroren koopt en peulvruchten en bonen in pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geen schadelijke hoeveelheden van deze stoffen meer in de groente. bron:http://www.voedingscentrum.nl

Petr@

Vond dit op het internet over de sperzieboon.

Sperziebonen niet rauw eten
Hoewel er landen zijn waar het wel gebeurt, moet het niet: sperziebonen rauw eten. In peulvruchten en rauwe bonen zit namelijk faseoline. Dit is een giftige stof. Het kookproces maakt dat de faseoline verdwijnt.


Hoeveel vitamines zitten er in sperzieboontjes?
Een bordje vol sperzieboontjes bevat een veelvoud aan vitamines. Per 100 gram is dat:
0,03 gram vitamine A
6,5 mg vitaminesoorten B
20 mmg vitamine C
2 mg natrium
250 mg kalium
60 mg calcium
40 mg fosfor
30 mg magnesium
0,8 mg ijzer
0,15 mg koper
0,18 mg zink



In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

BudgieMe

Ja, het is wel gezond dus maar wel koken.
En voor de beesten zonder zout natuurlijk! ;)

Petr@

Ik heb eigenlijk nooit geweten dat doperwten ook bij de peulvruchten horen. Hier vinden ze het heerlijk in ieder geval.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

TenT

Dit zit inderdaad ook in duivenvoer, maar ik kan je niet vertellen wat ze er eerst mee doen voor het in de zakken wordt gedaan want dat weet ik niet. Ik kan me wel moeilijk inbeelden dat ze ze beetgaar koken want ze zijn hard.