De Vogelgriep

Gestart door Maur@, oktober 22, 2005, 09:34:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maur@

Onze parkieten zitten in een buitenvoiliere. Ze zijn ook gewend aan binnen als het moet. De vogelgriep is nu al in Kroatië. Wat is wijsheid, de parkieten naar binnen halen?

Sara

Kheb ook al eens een topic geopend over de vogelgriep...Maar dat is al een tijdje geleden.De vogelgriep is inderdaad al redelijk dichtbij maar er is nog geen echte reden tot paniek.Ik denk dat ze pas echt aan de alarmbel zullen trekken als de vogelgriep in duitsland of een nabij land is...Maar ik raad je wel aan om je vogels binnen te zetten.Dat is het veiligste.Ik ben benieuwd wat de anderen hier over vinden...

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkieten-Freak

Ik ben het niet met het baasje van Arno eens.
Laat de vogels gewoon buiten waar ze zijn, zeker als de vogels een dak boven zich hebben. Zorg voor alle zekerheid wel dat overvliegende vogels geen uitwerpselen kunnen laten vallen in de voliere.
Dan nog dit:
De vogeltrek verloopt niet van oost naar west, maar van noord naar zuid en vice versa.
Besmette vogels komen dus niet via Roemenie of Tsjechie ineens Duitsland binnenvliegen om vervolgens Nederland aan te doen.

Nogmaals: geen paniek mensen.
In de landen waar vogelgriep is opgetreden, wordt heel anders met pluimvee omgegaan dan hier. Het contact tussen mensen en vogels is veel intensiever en de hygiene is (meestal) slechter.

Misschien is het zinvol om onderstaand topic nog even door te lezen. ;)
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...5&hl=vogelgriep







Sara

Ohw sorry voor mijn verkeerde reactie maar ik hadt ergens gelezen dat het virus zich via de lucht verspreid.Dat al dan larie en apenkool geweest zijn. :unsure:

groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkieten-Freak

#4
Het klopt wel, wat je gelezen hebt Arno.
Kleine deeltjes besmette ontlasting van pluimvee kunnen inderdaad via de lucht worden verspreidt.
Dit wil echter niet zeggen dat jouw vogels nu op dit moment direct risico lopen.

De vogelgriep ontstaat meestal bij "trekkende" watervogels, met name bij wilde eenden. Deze vogels zijn zelf behoorlijk resistent tegen het virus, maar zij kunnen het wel verspreiden. Als deze vogels in contact komen met  andere vogels zoals kippen en kalkoenen, kan er een besmetting ontstaan.

Zoals ik al schreef: trekvogels vliegen noord-zuid en niet van oost naar west.
Het probleem van besmetting via "overvliegende vogels" krijg je op zijn vroegst in het voorjaar, als trekvogels -ziek en gezond- elkaar ontmoet hebben in hun overwinteringsgebied en weer terugkomen naar Nederland (of Scandinavie).



Jouw parkieten zitten achter gaas in een voliere. Ik neem aan dat er een dakje op de voliere ligt.
Contact met overvliegend of loslopend pluimvee is er niet.
De kans dat jouw vogels besmette ontlasting in zouden ademen is vooralsnog te te verwaarlozen.
Besmetting zou op dit moment dus nagenoeg alleen kunnen ontstaan door de import van pluimvee uit de besmette gebieden. Die import is momenteel verboden.
Slechte hygiene o.a. van hokken en bij het vervoer van pluimvee (vrachtwagens) lijkt me een veel belangrijke factor in de verspreiding van het virus, dan het gevaar dat overvliegende trekvogels op dit moment opleveren.

Het is jammer dat de pers een beetje paniek zaait.
Elke dag worden we wel weer opgeschrikt door een "nieuw geval".
De variant H5N1 komt overigens al jaren voor in Zuid Oost Azie. Er leven miljarden mensen daar onder veel minder hygienische omstandigheden dan wij, en er zijn op dit moment zegge en schrijven 60 overleden aan vogelgriep.

Kortom: hou gewoon de nieuwsberichten goed in de gaten, maar volg het kritisch!
Voor goede, betrouwbare informatie kun je terecht op de website van o.a. het
RIVM en Centers for disease control and prevention.