natuurlijk voeren

Gestart door hubbabubba, oktober 30, 2011, 20:08:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hubbabubba

Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb wat vragen die ik niet kan vinden in de al bestaande topics (sorry als ik iets over het hoofd heb gezien..) dus jullie zullen wel een aantal topics van mij tegen komen her en der.

Mijn vriend en ik (ik meer dan hij ;D ) willen binnenkort 2 grasparkietjes aanschaffen en heb nu dus een vraagje over de voeding van de grasparkietjes.

Zelf ben ik erg van het zo natuurlijk mogenlijk voeren van mijn dieren;

- Mijn honden krijgen rauw vlees ipv blikvoer/brokken
- De katten krijgen rauw vlees ipv blikvoer/brokken
- Mijn paarden krijgen geen biks

Nu zou ik dus willen weten hoe ik mijn parkietjes zo natuurlijk mogelijk kan voeren..
Ben een hele lijst aan groente en fruit tegen gekomen, maar verder alleen merken van zaadvoer.
Ik neem aan dat ze niet kunnen leven op alleen groente en fruit aangezien het zaadeters zijn, maar zijn er alternatieven voor het kant en klare zaadvoer?

Graag hoor ik van jullie of er wat aan alternatieven zijn.

TenT

Hoezo is zaad niet natuurlijk?

hubbabubba

Bij de buurvrouw zie ik van die mini glimmende korreltjes in een bakje liggen dat ik denk van hmmm is dit het dan :-\
Dus hoe meer ik gevarieerd ik ze zou kunnen voeren hoe fijner ik dit vind.

Denk bijvoorbeeld zelf zaden mengen van de reformwinkel ofzo??

Ik koop bijvoorbeeld ook allemaal lossen gedroogde kruiden voor mijn cavia's en meng dit door elkaar, vind ik leuker voeren dan een kant en klare zak waarvan je niet precies weet wat er van hoeveel in zit..

Snap je wat ik bedoel?

TenT

Oh je bedoelt je zaden zelf mengen. Nu begrijp ik het ik ben er zeker van dat er mensen zijn op dit forum die je hier mee kunnen helpen.

Parkieten-Freak

Wat eet je paard dan wel?


Kleintjes

Zelf 't juiste zaadmnegsel in elkaar zetten voor grasjes is erg lastig. Je moet heel erg goed opletten dat er niet te veel gierst in zit of andere vette zaden. De balans is erg lastig te vinden.

De zaadmengelingen die hier meestal genoemd worden (VitaKraft, Prestige, XtraVital) zijn geheel natuurlijk maar met de juiste samenstelling.

@PF: Paarden kun je eigenlijk prima houden met goed gras, goed (kruiden-)hooi en eventueel wat kuilvoer (mais of kuilgras). Meer hebben ze eigenlijk niet nodig.
Ben zelf wel benieuwd naar wat HubbaBubba geeft (lekkere kauwgom! ;) )
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak



Kleintjes

Citaat van: Parkieten-Freak op oktober 31, 2011, 10:05:26
Dank u Kleintjes!   ;D

Graag gedaan  ;D
(Toch handig, als je nog andere ruiters / amazones er bij hebt zitten :P )
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

hubbabubba

Citaat van: TenT op oktober 30, 2011, 21:11:47
Oh je bedoelt je zaden zelf mengen. Nu begrijp ik het ik ben er zeker van dat er mensen zijn op dit forum die je hier mee kunnen helpen.

Ja het leek me erg leuk om zelf zaden te mengen, aangezien de zakjes zaad die ik wel is in de supermarkt zie heel eenzijdig zijn, die van papegaaien zien er al gevarieerder uit, vandaar  :)

Citaat van: Parkieten-Freak op oktober 30, 2011, 22:28:19
Wat eet je paard dan wel?
Mijn paarden krijgen goed hooi van land zonder kunstmest.
Deze boer laat veel verschillende grassoorten op zijn land groeien waardoor wij heel gevarieerd hooi hiervan krijgen.
Zomers staan ze uiteraard op het gras en krijgen waar nodig hooi bijgevoerd.

Eigenlijk is dit al voldoende voor een paard.
Nu wil ik nog wel is een schep muesli geven maar echt niet meer dan een schep op een dag.

Ze lopen op M2 en Z niveau in de dressuursport en doen het er prima op.
Lopen de hele dag buiten en bij droog weer (zoals nu) ook s'nachts.


Citaat van: Kleintjes op oktober 30, 2011, 22:57:13
Zelf 't juiste zaadmnegsel in elkaar zetten voor grasjes is erg lastig. Je moet heel erg goed opletten dat er niet te veel gierst in zit of andere vette zaden. De balans is erg lastig te vinden.

De zaadmengelingen die hier meestal genoemd worden (VitaKraft, Prestige, XtraVital) zijn geheel natuurlijk maar met de juiste samenstelling.

@PF: Paarden kun je eigenlijk prima houden met goed gras, goed (kruiden-)hooi en eventueel wat kuilvoer (mais of kuilgras). Meer hebben ze eigenlijk niet nodig.
Ben zelf wel benieuwd naar wat HubbaBubba geeft (lekkere kauwgom! ;) )

Ze hebben natuurlijk ook niet voor niks compleet voer te koop, maar weet natuurlijk niet hoe de zaadmengsels eruit zien van de merken de hierboven staan, heb alleen dat van de supermarkt gezien.
Zaten alleen mini ronde zaadjes in, geen grotere pitten zoals zonnenpiten e.d.

Hubbabubba bestaat niet meer :P Bubblelicious (ofzoiets) heet het nu

Kleintjes

XtraVital mengsels bestaan uit (even uit 't hoofd) ongveer 20 verschillende zaden, inclusief rozijntjes en ei-voer. De zaden zitten bij dit merk in de goede verhouding.
Zonnebloempitten zijn geschikt voor grotere parkieten en papgeaaien omdat deze pitten erg vet zijn.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

hubbabubba

Ok, weer wat geleerd!

Dat van de supermarkt is dus doodsaaie rommel voor ze, want daar zag ik niks anders in dan mini zaadkorreltjes.

Dank voor je antwoord!