Gemeen na tweede parkiet

Gestart door EliseAvi, oktober 25, 2011, 22:26:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EliseAvi

Hoi allemaal,

Ik heb sinds vrijdag een vriendje voor mij parkiet Avi gekocht (Dori genaamd). Avi is nu ongeveer 3 en een halve maand oud (nog niet in de rui), Dori is 8 weken oud.

Voordat ik Dori kocht, was Avi helemaal tam. Zodra ze mij zag wilde ze haar kooi uit, en zat ze het liefst de hele dag op mijn schouder aan mijn haar te friemelen. Je kon heerlijk het haar kroellen (in haar nekje). Maar toch heb ik voor een tweede parkietje gekozen omdat ze "verliefd" werk op haar sepia blok, en omdat ze bij elke willekeurige spiegel in het huis naar zichzelf zat te kijken/kroellen.
Ondanks dat ze een hoop aandacht kreeg vond ik dit wel zielig.

Nu is dus sinds vrijdag Dori erbij. Eerst zaten ze in twee kooitjes, en ik heb gelijk geprobeerd Dori tam te maken (eerst Avi op mijn vinger voor de kooi gehouden, Avi terug gedaan, en daarna ging ze zonder problemen op mijn vinger zitten). Na een paar uur ging ze zonder twijfel op mijn vinger zitten, en omdat de intresse van beide parkietjes erg groot was heb ik ze vrijdag avond al bij elkaar gezet.
Sinds dien zijn die twee de beste vriendjes (Avi's moedergevoelens spelen op, want ze voert Dori helemaal). Ze kroellen met elkaar, spelen en slapen samen.

Er is alleen een probleem... Avi wil niets meer met mij te maken hebben. Zodra ik mijn hand in de kooi doe, bijt ze heel erg hard in mijn vingers. Dit deed ze voorheen nooit. Zodra ze eenmaal op mijn hand zit is er niets meer aan de hand, maar ze wil ook niet meer op mijn schouder zitten, en alleen maar weer zo snel mogelijk terug naar Dori. Dori gaat daarintegen wel makkelijk op mijn hand zitten, maar zodra Avi haar roept, vliegt ze weer weg.

Bij Dori snap ik heel goed dat ze gewoon nog niet tam genoeg is. Daarom ben ik ook nog bezig met gierst enzo. Ik neem Dori dan even apart, en ga dan met gierst oefenen, en gezellig tegen haar kletsen.
Ik vind het alleen wel heel erg dat Avi ineens zo hard bijt. Ik heb op het forum al gezocht naar bijten enzo. Ik zeg steeds nee, kijk haar boos aan, maar ze gaat rustig verder met bijten. "ladderen" heeft geen zin, want dat vind ze leuk.
Zou dit gewoon iets tijdelijks zijn? Dat ze misschien boos op me is? Of zijn het hormonen ofzo?
Zou Dori dit over gaan nemen als ze het te vaak ziet?

Ik hoop dat het niet een te onsamenhangend verhaal is, maar ik weet even niet wat ik met Avi aan moet.
Ik vind het echt heel fijn dat ze nu een vriendje heeft, waar het echt super goed mee gaat, maar ik baal er gewoon van dat ze ineens zo aan het bijten is.

groetjes Elise, Avi en Dori

EliseAvi

Even nog voor de goede orde, ik weet dat er op de site een stukje staat over bijten. Ik heb dit stukje al meerdere keren doorgelezen maar ik kom er niet helemaal uit waardoor het nou komt.

En het gaat ook niet alleen over het bijten, maar het hele "niet meer bij me willen zitten".

groetjes Elise

BudgieMe

Geef het even tijd, dat komt wel weer, ze is even beschermend nu over het nieuw verworven vriendje.
En dat is alleen maar goed.
Laat ze gewoon rustig hun gang gaan en ook los en dan komt ze vanzelf weer.
Rustig opbouwen en beter buiten de kooi.
Gewoon weer met trosgierst en dan zal de kleine ook volgen.