vogelkooi

Gestart door TenT, oktober 26, 2011, 20:48:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TenT

Hallo iedereen.

Ik ga volgende week vrijdag een nieuwe kooi kopen voor Tweety en Toby. De oude is kapot (de vogels hebben er geen last van het is alleen de klep die veren enzo moet tegenhouden die kapot is). Nu vraag ik mij af hoe groot een kooi moet zijn voor 2 grasparkieten.

Ik bedank iedereen nu al voor de reacties.


Loeky

Hoi Tent,

Ik heb pas nog gelezen dat een kooi voor parkieten
nooit te groot kan zijn. Dus zo groot mogelijk zou ik
doen. Bij mij hebben ze twee kooien, maar de kooi
is bij mijn parkieten altijd om te eten en te slapen,
ze zijn er altijd uit!
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn antwoord.

Groetjes Loeky ;)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

foxie13

De minimale afmeting voor 2 grasparkieten is 60x32x55 bxdxh en de tralieafstand 13 mm.

Audrey

13 mm is iets te veel tralieafstand. Ik dacht dat het 8 mm was, idealiter.

TenT

ok dankje ik neem dezelfde tralie afstand als van mijn oude kooi 9.5mm

BudgieMe

mm tralie afstand is 12, ik zou van 13 dus geen probleem maken, 15mm gaat naar de aga en valkenkooien toe.
Ben je al geslaagd?
Op internet kan je ook veel vinden hoor en vaak goedkoper dan in de winkels,...

http://budgieme.forum2go.nl/wat-is-een-geschikte-kooi-voor-mijn-grasparkiet-t28.html

TenT


BudgieMe

Ja, geslaagd in het kopen van een kooi? ;)

TenT

We gaan morgen of vrijdag. Vorige week was er iets tussen gekomen.

BudgieMe

Heb je bekeken wat de prijzen op het net zijn, zodat je kan zien of de winkel te duur is of niet?

TenT

We gaan gewoon naar verschillende winkels en vergelijken de prijzen. En als we dan toch bezig zijn met naar verschillende winkels rijden kopen we ook even nieuwe grit.

Missygirl

Hallo,

Ik heb hier nog 2 kooien staan die voor een zacht prijsje weg kunnen.

Ik moet er echt van af.
Binnen nu en een paar maanden zit ik in het buitenland en kan de kooien niet mee nemen.(zonde om weg te gooien,want ze zijn niet lang in gebruik geweest)
Mijn kooien staan ook op marktplaats....als je een kijkje wilt nemen?!

Zazoe is naar mijn tante verhuist waar hij het ontzettend naar zijn zin heeft.

Als mensen in dit topic er niks voor voelen,misschien zijn er andere mensen die de kooi van mij over willen nemen.

Groetjes Missy.

Audrey

Misschien is een linkje naar Marktplaats handig? Of wat meer info over de kooien (hoe groot, wat is er inbegrepen qua drink- en voerbakjes,...).


Josje

Hallo allemaal,

Nieuw hier en in blijde verwachting van een parkietje dat nu nog aan het groeien is. Hopelijk komt hij/zij bij ons wonen in februari. Inmiddels ben ik me aan het orienteren op de dingen die ik nodig heb voor het zover is. Een kooi bv. Ik heb een redelijk grote kooi gevonden op het net. Mijn vraag betreft de voerbakjes die daarbij horen. Het zijn er maar liefst 4 en zo te zien zijn de openingen daarachter open.
4 bakjes is natuurlijk veel te veel voor een parkiet. Nu vraag ik me af of ik die openingen op een goede manier dicht kan maken zodat de parkiet daarlangs niet kan ontsnappen. Hoe doen jullie dat?
Ik wil ook 1 kant van de kooi dichtmaken, de achterkant waarmee hij tegen een muur komt te staan. Dit om te voorkomen dat de muur helemaal onder de poepjes en spetters komt te zitten. (ervaring van logeerpartijen met andere parkieten).
Heeft iemand advies of tips hiervoor?


ps. Het klopt dat het maar om 1 parkietje gaat. Ik ben nl heel dagen thuis en ben van plan veel aandacht aan het parkietje te besteden.

inge

Welkom,je kan ook gewoon de voerbakjes laten hangen ,en om de kooi langs achter dicht te maken kan je plexiglas gebruiken.

Veel plezier met je parkietje ;)

*wendy*

Er bestaan van Ferplast afschermplaatjes voor die voerbakjesopeningen. Neem anders eens contact op met een dierenwinkel of met ferplast zelf.

Over het afschermen van de kooi: ik ben bang dat dan de klimmogelijkheid langs de tralies dan verloren gaat. Wellicht kan je de muur achter de kooi bedekken met bijvoorbeeld plexiglas (vrij duur).Ik zelf heb een plaat spaanplaat er tegenaan geschroefd.

Over het houden van 1 parkietje: Mijn Sky heeft 4,5 jaar alleen gezeten. Ook hier was altijd iemand thuis en kreeg hij tonnen aandacht. Toch kwijnde hij langzaam maar zeker weg. Sky heeft nu een maatje en is veel gelukkiger én veel tammer geworden. Ik ben absoluut geen voorstander van een parkietje alleen (vooral omdat ik heb gezien hoe Sky wegkwijnde en verstoord gedrag ging vertonen). Een mens kan nooit een soortgenootje vervangen. Het zijn nu eenmaal groepsdieren. Ik hoop natuurlijk dat je nog van gedachte veranderd, want niets is zo leuk als 2 parkietjes samen te zien spelen, kroelen, voeren..! Ik ga er vanuit dat je het gewoon met 1 parkietje gaat proberen, maar hou wel goed in de gaten of je parkietje genoeg heeft aan een mensenmaatje en niet wegkwijnt en/of verstoord gedrag gaat vertonen.

Veel plezier met je parkietje.

Josje

Bedankt voor de reacties. Voorlopig inderdaad maar 1 parkietje, maar als het echt niet gaat komt er gewoon 1 bij. En als het niet minder is in het lawaai dat 1 parkietje maakt, komt nr 2 ook vrij snel. Zoon heeft een nestje met 2 eitjes die uitgekomen zijn. Zijn nu ruim een week oud.

*wendy*

Leuk, zo'n nestje! Ook leuk om je nieuwe parkietje van kleins af aan op te zien groeien.

Mijn ervaring is dat 2 minder lawaai maken. In mijn geval ging Sky heel erg schreeuwen om aandacht. Sinds Milo er is, doet hij dat niet meer en is het alleen een gezellig geklets.

Veel plezier met dat kleintje in ieder geval! (wacht je wel tot de kleine 7 weken oud is, voordat je het weghaalt bij de ouders? papa parkiet brengt 'm dan nog wat manieren bij)

MirjamS

Wij hadden circa 1,5 maand een parkiet en die schreeuwde heel veel.
Sinds we er 2 hebben is het veel rustiger en fluiten ze vooral zachtjes samen. Af en toe nog een schreeuw, maar dan zijn ze elkaar bijvoorbeeld kwijt tijdens het vliegen :p

Josje

Apart. Mijn zoon heeft uiteraard 2 parkieten, een pop en een man. Zij maken behoorlijk wat lawaai. Maar dat komt misschien ook wel omdat ze heel erg op zichzelf zijn aangewezen omdat zoon en schoondochter beide hele dagen werken. Ze logeren regelmatig bij ons tijdens vakanties en maken dan ook behoorlijk wat lawaai, vandaar dat ik meende dat 1 parkiet rustiger zou zijn.
Ze blijven 7-8 weken bij de ouders, zodat pa zijn opvoeding af kan maken. We hebben ons behoorlijk ingelezen, op de parkietenfreak-site staat gelukkig heel veel info.

Schoondochter stelde al voor eerst met het ene parkietje te beginnen zodat deze al wat kon wennen en tammer worden en daarna nummer 2 erbij te plaatsen. Maar jullie opmerkingen dat 2 toch rustiger zijn, zal ik zeker in overweging nemen. De kooi die ik op het oog heb is er groot genoeg voor.