grit & maagkiezel

Gestart door *wendy*, oktober 23, 2011, 16:27:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Hoi allemaal,

Mijn grasparkietje zit in de kooi nooit op de bodem, waardoor hij geen grit en maagkiezel binnenkrijgt. Dit at hij altijd van de bodem van zijn speeltuintje, waar hij wel op ging zitten (althans, op het randje). Maar nu heeft hij dus een nieuwe speeltuin en daar gaat hij beslist (nog) niet op de bodem zitten. Ik heb al meerdere malen geprobeerd grit en maagkiezel in een apart bakje aan te bieden (precies eenzelfde bakje als waar z'n voer in zit), maar hij kijkt er helemaal niet naar om. Ik las dat het in principe niet de bedoeling is om grit en maagkiezel door het voer te doen, omdat je dan het risico loopt dat hij er teveel van gaat eten? Maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij grit en maagkiezel binnenkrijgt?

Bedankt voor jullie reacties!

Wendy & Sky

TenT

#1
Mijn 2 parkietjes aten dit vroeger ook niet en dus heb ik het 1 week door het voer gedaan. Daarna terug apart gegeven en toen aten ze het wel. Maar dit werkt niet bij alles, zo willen mijn parkietjes nog steeds geen groenten of fruit eten. :(

(Onderbreek de lange zinnen wat vaker svp.)

Kleintjes

Grit en kiezel bied ik hier gewoon in 'n bakje aan.
Ze pakken 't toch wel als ze 't nodig hebben. En dat zullen ze denk ik ook wel doen. 't is neit zo dat ze 'n half bakje per keer wegwerken ;)
Je kunt niet altijd alles zien wat ze doen. Neem niet aan dat je 24 uur per dag naar ze zit te kijken, toch? ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DP

Ik doe het grit altijd door het eten heen (er vanuit gaande dat ze het gewoon opeet.)

*wendy*

Met zijn oude speeltuintje ging hij vrijwel elke dag even op de bodem scharrelen. Maar vanwege de nieuwe speeltuin doet hij dat nu - in ieder geval tijdelijk - niet meer. Het bakje met grit & maagkiezel heb ik destijds afgewogen. Na 3 maanden woog het nog net zoveel.. Dus vandaar de conclusie dat  hij er echt niet naar omkijkt..

Ik lees ook over door het eten doen, maar ik begreep uit andere topics juist dat dit niet de bedoeling is?

TenT

#5
Ik kan me inbeelden dat het niet zo goed is, maar ik ben na 1 week gestopt met door het eten doen en toen aten ze het uit een bakje apart. Ik denk dat ze toen wisten wat het was of zo.

lovesbudgies

Citaat van: *wendy* op oktober 23, 2011, 16:27:58
Ik las dat het in principe niet de bedoeling is om grit en maagkiezel door het voer te doen, omdat je dan het risico loopt dat hij er teveel van gaat eten?

Dit klopt inderdaad. Je mag eens per 2 weken wat maagkiezels (bv een stuk of 10) door het voer doen, dit is genoeg. Grit zou ik gewoon apart verstrekken, dit lost op in het maag/darmkanaal dus kan je er niet snel teveel van geven. Hier mag je ook best wat maagkiezeltjes doorheen doen. Op een gegeven moment begrijpt hij het vast wel.

Maagkiezels zijn het belangrijkst, hier vermaalt hij zijn voedsel mee. Het is instinct dat ze steentjes eten, dus zal hij ze best uit zijn voerbakje pakken. Wat op de bodem erbij en dan krijgt hij het vast wel binnen.

*wendy*

Het is niet dat hij niet weet wat het is, want van de bodem van zijn oude parkieten speeltuintje at hij het gewoon. Daar ging hij minstens 1x per dag even 'grazen'. Sky is ruim 3,5jr oud en ik heb in die tijd meerdere keren geprobeerd grit & maagkiezel, maar ook andere dingen, in een apart bakje aan te bieden. Hij kijkt gewoon niet naar bakjes om die op een andere plek hangen dan zijn voerbakje, ook al is het eenzelfde bakje. Hetzelfde geldt voor zijn voer: zodra ik dat op een andere plek in de kooi hang, eet hij gewoonweg niet meer.

Ik zal eens in de 2 weken wat maagkiezels door het voer doen. Ik heb helaas grit en maagkiezels door elkaar, dus ik moet even kijken of ik ze eruit kan vissen. Hoe ik dat me thet grit moet doen, weet ik dus nog niet. Ik ga wel weer een bakje ophangen, maar ik weet nu al dat het niet gaat werken..

Toch bedankt voor de hulp..

DP

#8
Ik heb dus een pakje va Beaphar waar grit en maagkiezels door elkaar zitten. Maar ik begrijp dus dat het beter in een apart bakje kan?

Weet iemand toevallig ook waarom?

Ik heb nu vier bakjes in de kooi hangen: eten, water, groente, grit/maagkiezel.

Weet ze nu nog wel wat ze moet eten?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

TenT

#9
Citaat van: *wendy* op oktober 24, 2011, 07:46:37
Het is niet dat hij niet weet wat het is, want van de bodem van zijn oude parkieten speeltuintje at hij het gewoon. Daar ging hij minstens 1x per dag even 'grazen'. Sky is ruim 3,5jr oud en ik heb in die tijd meerdere keren geprobeerd grit & maagkiezel, maar ook andere dingen, in een apart bakje aan te bieden. Hij kijkt gewoon niet naar bakjes om die op een andere plek hangen dan zijn voerbakje, ook al is het eenzelfde bakje. Hetzelfde geldt voor zijn voer: zodra ik dat op een andere plek in de kooi hang, eet hij gewoonweg niet meer.

Ik zal eens in de 2 weken wat maagkiezels door het voer doen. Ik heb helaas grit en maagkiezels door elkaar, dus ik moet even kijken of ik ze eruit kan vissen. Hoe ik dat me thet grit moet doen, weet ik dus nog niet. Ik ga wel weer een bakje ophangen, maar ik weet nu al dat het niet gaat werken..

Toch bedankt voor de hulp..

Misschien werkt het als je een bakje met grit in zijn nieuwe speeltuin hangt. Je weet maar nooit of hij er daar wel interesse in heeft.

(Je hebt PB.)

Simba2011

Citaat van: DP op oktober 24, 2011, 11:09:54
Ik heb dus een pakje va Beaphar waar grit en maagkiezels door elkaar zitten. Maar ik begrijp dus dat het beter in een apart bakje kan?

Weet iemand toevallig ook waarom?

Ik heb nu vier bakjes in de kooi hangen: eten, water, groente, grit/maagkiezel.

Weet ze nu nog wel wat ze moet eten?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

Mijn vrouw is net bij de dierenzaak geweest, en heeft ook grit en maagkiezel bij elkaar, dus hoor hier ook graag antwoord op.

BudgieMe

Ik heb in zowel de voliere als in de kooi van de tamme binnenvogels een mengsel van grit en maagkiezel, met daar doorheen vogelmineralen ( poeder ).
Het zit in een aparte bak en de vogels eten er naar eigen behoefte van.

*wendy*

Er hangt inmiddels al een week lang een bakje in de kooi met grit & maagkiezel, maar meneer heeft er nog niet naar omgekeken. Heb er zelfs al trosgierst in gelegd, maar hij kijkt er gewoon niet eens naar! Ik heb dit de afgelopen paar jaar al vaker geprobeerd, maar hij weigert eruit te eten. Hetzelfde probleem met z'n zaadjes: zodra ik die aanbied op een andere plek in de kooi, eet hij gewoon niet.

Ik heb inmiddels grit en maagkiezel apart in huis gehaald, zodat ik het - in ieder geval tijdelijk - door z'n zaadjes kan doen.

Parkieten-Freak

Laat het bakje met grit/maagkiezel maar gewoon in de kooi hangen. Vogels eten er alleen van als ze er behoefte aan hebben.


BudgieMe

En je zit ook niet 24/7 naar ze te kijken dus hij zal er in beperkte maten toch van eten, dus inderdaad gewoon laten hangen.

*wendy*

Ik kijk inderdaad niet 24/7, dus heb ter controle even trosgierst in het bakje met grit/maagkiezel gelegd, maar die is al anderhalve week onaangevreten..

Zodra ik Sky op de bodem van zijn speeltuintje zet (van mijn hand af), begint hij gelijk van de grit-maagkiezel te eten die daar doorheen zit.....